A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Tomuto článku alebo sekcii chýbajú odkazy na spoľahlivé zdroje, môže preto obsahovať informácie, ktoré je potrebné ešte overiť. Pomôžte Wikipédii a doplňte do článku citácie, odkazy na spoľahlivé zdroje. |
Konceptuálny text sa začína používať pri pomenovaní rôznorodých lingvistických prejavov konceptuálneho umenia, neokonceptuálneho a postkonceptuálneho umenia len v posledných rokoch. Predchádzali mu rôzne jednoduchšie prejavy vychádzajúce z vizuálnej či experimentálnej poézie, lettrizmu, ako aj prvé ukážky autonómneho textu vo výtvarnom umení v 60-tych rokoch u Juliusa Kollera, Eda Ruschu, Josepha Kosutha, Romana Opalku, či rôzne oznamy, záznamy, grafy, partitúry... Nové polohy reprezentuje tvorba Brucea Naumana, Heinza Gappmayra, Jacka Piersona.
Zložitejšie, plne autonómne stratégie, sa rozvíjajú príchodom neokonceptuálnych a postkonceptuálnych tendencií od konca 80-tych rokov. Prvé segmentované a simultánne konceptuálne texty prináša Blažej Baláž (HROBONJOUR, 1992)[1], iné polohy reprezentujú Stano Filko, Jiří Valoch, Boris Ondreička, Václav Stratil, Jan Šerých, Ján Mančuška. Teórii konceptuálneho umenia a hlavne textu sa dlhé roky venuje český teoretik Jiří Valoch (1946) a najsúčasnejším podobám neokonceptuálneho a postkonceptuálneho textu Roman Gajdoš (1983), teoretik pôsobiaci na Trnavskej univerzite. V Galérii Jána Koniarka v Trnave kurátorsky realizoval v roku 2009 medzinárodnú výstavu INTERTEXT / Od konceptuálneho k postkonceptuálnemu textu.
Zoznam bibliografických odkazov
- VRBANOVÁ, A. 1999. Princípy postmoderny a konceptualizmu v grafickej tvorbe Blažeja Baláža. In Romboid, roč.XXXIV, č.3
- BESKID, V. 2003. Geld macht Kunst. Macht Kunst Geld? In Profil, roč.X, č.2/2003, s. 128–131
- VALOCH, J. – VARTECKÁ, A. 2003. Blažej Baláž. Trnava : Trnavská univerzita, Na východ od raja, 132 s. ISBN 80-89074-22-7
- IHRINGOVÁ, K. 2004. Intertextovosť v diele Blažeja Baláža. In Rak, roč IX, č.1, s. 29–32
- BESKID, V. 2006. Esencia geometrie a textu. In Ateliér, roč. 19, č. 24, 7. 12. 2006, s. 9, (CZ)
- GAJDOŠ, R. 2006. Bľabot a boj. In Ateliér, roč.19, č.8, 13.4.2006, s.5, (CZ)
- BESKID, V. – GAJDOŠ, R. 2007. Blažej Baláž : TEXTY 1988–2007. Trnava : Na východ od raja, Pedagogická fakulta Trnavskej univerzity v Trnave, 50 s. ISBN 978-80-8082-129-6
- GAJDOŠ, R. 2008. Projekcia lingvistického myslenia do výtvarného umenia súčasnosti. In SCHNEIDER, J. – KRAUSOVA, L. 2008 (eds). Intermedialita: Slovo – obraz – zvuk. Olomouc : Univerzita Palackého, 334 s. (CZ)
- BALÁŽ, B. 2009. Texty k textom. Trnava : Pedagogická fakulta, Trnavská univerzita, 30.s. ISBN 978-80-8082-314-6
- GAJDOŠ, R. 2010. Konceptuálny text / Genéza a metamorfózy. Trnava : Typi Univesitatis Tyrnaviensis a Veda, 129 s. (SK)
Referencie
- ↑ BALÁŽ, Blažej. Blažej Baláž. Texty k textom. Trnava : Trnavská univerzita, 2009. ISBN 978-80-8082-314-6. S. 17, 21.
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Audiovízia
Bojové umenia
Dejiny umenia
Divadlo
Erotické umenie
Estetika
Festivaly umenia
Filmografie
Folklór
Fotografia
Hudba
Kúzelníctvo
Kinematografia
Ľudovosť umenia
Žáner (umelecký druh)
Adaptácia (zmena žánru)
Adorant
Africké umenie
Akt (umenie)
Archetyp (literatúra)
Archetyp (psychológia)
Artistika
Autor
Avantgarda (umelecké obdobie)
Avantgarda (utopický socializmus)
Branislav Šimončík
Dejiny hudby
Dejiny umenia
Dejiny výtvarného umenia
Dekoratívne umenie
Dielo
Dielový umelecký výtvor
Dioráma
Divadlo (umenie)
Dramatické umenie
Estét
Európske umenie
Event (akčné umenie)
Filmové umenie
Filozofia umenia
Gýč
Galéria
Gesamtkunstwerk
Glyptika
Gobelín
Godiva
Gravírovanie
Helenistické výtvarné umenie
Historizmus (architektúra)
Historizmus (umenie)
Hudobná interpretácia
Ideoplastické umenie
Ikona
Ikonológia
Individualizmus (umenie)
Interaktívne umenie
Interpretácia umeleckého diela
Komik
Kompilát
Konceptuálny text
Kovorytectvo
Kuchárske umenie
Kultúra 18. storočia
Livres d’heures
Maľba
Magister umenia
Majstrovstvo
Malebnosť
Maliarska škola
Mecenáš
Mediálne umenie
Melodický
Metrum (poézia)
Mimoliterárne dielo
Mladé Poľsko (hudba)
Mladé Poľsko (umenie)
Mníchovská škola
Moderné umenie
Mozaika
Muzikál
Nástenná maľba
Náuka o proporciách
Nedielový umelecký výtvor
Nemecké umenie
Novoveké umenie
Obrazopis
Obruba
Obrubovanie
Okrasa
Otvorenosť diela
Performancia (akčné umenie)
Petroglyf
Pohybové umenie
Porota (všeobecne)
Portál:Umenie
Portrét
Postmoderné umenie
Prúd (umenie)
Praktické umenie
Praveké umenie
Reštaurátor
Recepcia diela
Recepcia hudby
Recepcia umenia
Receptor diela
Recitácia
Romantizmus
Rozhlasové umenie
Súčasné umenie
Súsošie
Seriál
Sieťové umenie
Skyline
Slovenské výtvarné umenie
Spevák
Spolok slovenských umelcov
Teória umenia
Televízne umenie
Umelec
Umelecká činnosť
Umelecká škola
Umelecká aktivita
Umelecká anatómia
Umelecká interpretácia
Umelecká kritika
Umelecká metóda
Umelecká situácia
Umelecká tvorba
Umelecké dielo
Umelecké hnutie
Umelecké myslenie
Umelecký artefakt
Umelecký druh
Umelecký výtvor
Umenie
Umenie pre umenie
Umenoveda
Výtvarná kritika
Výtvarné dielo
Výtvarné umenie
Veda o rozhlasovom umení
Vkus
Zobrazovanie
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk