A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Tomuto článku alebo sekcii chýbajú odkazy na spoľahlivé zdroje, môže preto obsahovať informácie, ktoré je potrebné ešte overiť. Pomôžte Wikipédii a doplňte do článku citácie, odkazy na spoľahlivé zdroje. |
Láska (ang. Love) je román Toni Morrisonovej, ktorý bol prvýkrát publikovaný v roku 2003. Cez zobrazenie života jednej rodiny píše autorka o čiernej Amerike.
Román Láska nie je o farbe pleti, ale o spoločenskom postavení, priateľstve a posadnutosti. V románe je zobrazený manželský zväzok 52-ročného Billa Coseyho a jeho manželky Heed, ktorá bola v čase ich svadby ešte len dieťaťom. Bill Cosey bol v časoch, keď v Spojených štátoch zúrila rasová segregácia, majiteľom vyhľadávaného luxusného hotela v jednom z najlepších prímorských letovísk. Rodina Coseyovcov patrila k vyššej čiernej spoločnosti, čo spôsobilo, že aj po smrti Coseyho sú spomienky naňho pre miestnych stálou témou rozhovorov. Jeho hotel však už nefunguje, len chátra, letovisko zíva prázdnotou a medzi jedinými dedičkami jeho majetku (Coseyho manželkou a vnučkou) vládne nenávisť. V románe sa stretávame s vraždou, podpaľačstvom, zohavením mladého dievčaťa, fetišizmom, pedofíliou, zneužívaním mladistvých, znásilnením skupinou tínedžerov, prostitúciou a vydieraním. Tieto ohavnosti v románe vyvažuje autorka Toni Morrisonová láskavosťou, ktorá sa odráža vo vzťahu starých rodičov Gibbonsových a ich vnuka Romena.
Dej
Všetky postavy sú (priamo aj nepriamo) ovplyvnené životom a smrťou Billa Coseyho, najviac však Heed a Christine, v mladosti priateľky, o 40 rokov neskôr posadnuté vzájomnou nenávisťou. Román je rozdelený do deviatich kapitol, každá nesie názov podľa vzťahu Billa Coseyho k dominantnej postave z danej kapitoly.
1. Portrét – opisuje vzťah Junior a Billa Coseyho (ktorí sa nikdy nestretli). Junior Viviane prichádza do domu Coseyovcov, kde sa cez inzerát v novinách uchádza o prácu. Stretáva sa najprv s Christinou, neskôr aj s Heed a prácu nakoniec príjme. V dome Coseyovcov pracuje aj mladík Romen Gibbons, ktorému túto prácu zabezpečili jeho starí rodičia, aby im poskytoval informácie o dianí v dome. Junior spoznáva Billa Coseyho z portrétu, ktorý visí nad posteľou v izbe Heed. Vytvorí si silné puto ku Coseymu a to len vďaka pohľadu na jeho tvár na portréte: „Zrejme to začala tvár muža, čo visel nad posteľou jej novej šéfky. Pekný muž s hranatou bradou a ubezpečujúcim úsmevom, ktorý slávnostne sľuboval nekonečné dni plné horúcich a chutných jedál, a láskavými očami, ktoré sľubovali, že si pritúli dievčinu k plecu, kým ona bude kradnúť jablká z najvyššieho konára.“
2. Priateľ – zobrazenie vzťahu Billa Coseyho k Sandlerovi Gibbonsovi. Všetko sa začalo jeden deň, keď Cosey pozval Sandlera na svoju loď pri príležitosti nedeľnej rybačky. Cosey mal v tom čase 74 rokov a Sandler 22 rokov. Sandler rybačku nepovažoval za zaujímavé trávenie voľného času, nakoľko v tom čase pracoval v konzervárni na ryby, ktorá bola súčasťou mesta Silk. Považoval to však za vhodnú situáciu, kedy možno bližšie spoznať Coseyho, aspoň na chvíľu vidieť svet ako ho vidí Cosey, a žiť život, ako ho žije Cosey. Na druhej strane Cosey využil príležitosť zistiť, čo o ňom hovoria ľudia v jeho neprítomnosti, ale aj zveriť sa niekomu so svojimi trápeniami: „Cosey sa cítil uvoľnenejší, keď sa priatelil s jedným z predákov v továrni, než s jedným zo svojich čašníkov.“ Iné priateľstvo sa odohráva medzi Romenom, jeho priateľmi (Jamal, Theo, Freddie) a dievčaťom Pretty-Fay. Romen sa nepriamo zúčastní pri jej znásilnení jeho priateľmi, avšak keď príde rad naňho, zachová sa ako „priateľ - záchranca“; pomôže dievčaťu odísť z izby aj z domu a zabráni tak ďalšiemu násiliu. Tento jeho hrdinský čin sa mu neskôr vypomstí a sám utŕži bitku. Zaúradoval tu pozitívny vplyv jeho starých rodičov, ktorý mu v danej situácii umožnil zachovať sa tak, aby boli naňho hrdí nie len jeho opatrovníci, ale aj on sám.
3. Neznáma – odkrýva minulosť a rané detstvo Junior Viviane. Neznáma je však pre všetkých - Junior je totiž len prezývka, ktorú dostala od otca (Ethan Payne Junior), ktorý ju tak začal volať hneď po narodení, a priezvisko Viviane si zvolila podľa krstného mena svoje mamy (Vivian), keď sa ho ľudia dožadovali. So svojou rodinou žila v biednych podmienkach v časti okresu, ktorú volali sídlisko. Tu si našla aj svojho prvého skutočného priateľa – volal sa Peter Paul Fortas, sebaistý chlapec s prezývkou Pipi. Ide o vzťah dvoch nevinných detí, ktoré zaujíma viac ich priateľstvo ako rasa a postavenie v spoločnosti (Žid – syn majiteľa továrne na plnenie fliaš, a Afroameričanka – žijúca medzi najnižšou vrstvou spoločnosti). V jedenástich rokoch spáchala tamojšiu verziu zločinu: utiekla z Desiateho okresu. Dostala sa na miesto kde ju kŕmili, kúpali a šatili, mohla sa učiť – za mrežami. Svetlý moment jej života nastal, keď sa dostala do domu Coseyovcov a uvidela na portréte neznámeho, ktorý jej už vtedy bol bližší ako jej vlastná rodina. Junior si v dome nájde nového priateľa – pomocníka Romena. Prvýkrát sa v románe objavuje rozprávanie z pohľadu L.
4. Dobrodinec – odkazuje na falošný pocit materiálneho komfortu, ktorý Cosey vytvoril pre svoju rodinu, a ktorý zanecháva aj ostatným ženám svojej rodiny, ktoré tak majú vo svojich identitách zakorenenú túžbu po materiálnych veciach. Heed pritiahne do rodiny aj Junior, vďaka jej túžbe po hmotných statkoch: „Verila, že každý, kto sa ozve na jej inzerát, bude potrebovať peniaze, a mala šťastie, že prvá a jediná žiadateľka o miesto bola rovnako prefíkaná ako aj chamtivá.“ Heed si uvedomuje, že chamtivosť, ktorú vníma zo strany Junior, je len odzrkadlením určitých potrieb. Pre Junior a Heed je opustenie rodiny spojené s postavením v rámci spoločenskej vrstvy. Rodičia oboch dievčat zlyhali v snahe zabezpečiť svojim deťom emocionálny ale aj materiálny komfort. Na druhej strane, Christine disponuje materiálnymi vecami a pohodlím, zlyháva však v emocionálnej stránke svojej osobnosti. V rodine zohrávala rolu "oddanej princezničky", čo ju však neuchránilo pred núteným odchodom z domu. Je neschopná nárokovať si na svoje postavenie v rodine a zameriava sa na získanie rodinného dedičstva, namiesto toho, aby sa pokúsila obnoviť niekdajší priateľský vzťah s Heed.
5. Milenec – postavy Heed, Christine a Junior sú vykreslené ako rivalky, bojujú medzi sebou o patriarchálnu osobnosť v postave Billa Coseyho. Ich snahou je byť vo svojom bytí úplný (poznať otcovskú lásku). Vzájomne prepletené osudy sa odrážajú v ďalšom vývoji ich vzťahov v románe. Všetky tri ženy vidia Coseyho nie len ako otca, ale aj ako milenca. Heed a Junior sú súčasťou erotických zážitkov s Coseym (u Junior sa to prejavuje v mileneckom vzťahu s Romenom, ktorého vníma len ako náhradu za Coseyho), pre Christine predstavuje starý otec Cosey akýsi vzor pre milenca, ktorého hľadá v dospelosti.
6. Manžel – pre Heed je Cosey viac ako len manžel, je aj jej ochranca: „Keď bol nablízku, všetci cúvali. Znova a znova to dával vždy najavo – oni ju budú rešpektovať.“ Toto manželstvo sa najviac negatívne podpísalo na vzťahu Heed s Christine, pre ktoré bol tento moment v ich vzťahu zlomovým. Coseyho počin a sklon k pedofílii sa síce nestretol s odsúdením v spoločnosti, no nestalo sa tak len vďaka jeho moci a vplyvu v meste.
7. Ochranca – opisuje vzťah Billa k Heed ale aj Christine. Takisto sa ochranárske sklony objavujú aj u Sandlera vo vzťahu k jeho vnukovi. Jeho stará mama sa obáva, že Junior má na Romena zlý vplyv, a presvedčí Sandlera, aby sa s ním o tom porozprával. Starí rodičia sa snažia Romena chrániť, aby si ako 14-ročný na seba nezobral viac záväzkov a povinností ako dokáže sám zvládnuť.
8. Otec – život bez otca sa najviac odrazil na správaní sa Christine. Hoci tejto úlohy sa dočasne zhostil Cosey, Christine aj tak nikdy nenadobudne pocit úplnej rodiny. Po tom, ako opúšťa dom v ktorom vyrastala, odíde do cudzieho mesta a snaží sa nájsť samú seba. Vyskúša si aj prácu prostitútky, čo vyústi do siedmych tehotenstiev, pričom každé sa skončí potratom. Ako sama hovorí: „...ona nechcela byť matkou – nikdy. Okrem toho, nik jej v tom nebránil ani neradil, aby to robila inak: revolúcia potrebuje mužov, nie otcov.“ S Coseym ako otcom sa stotožňuje aj Junior, avšak je to len jedna z jeho fiktívnych úloh v jej živote.
9. Fantóm – zmierenie medzi dávnymi priateľkami Heed a Christine, keď spomínajú na časy priateľstva a na zlomový okamih ich vzťahu: keď sa pán Cosey dotkne na chodbe Heedinej bradavky, pri predstave na ňu ukojí svoju túžbu a rozhodne sa s ňou oženiť. Ich priateľstvo sa rozpadá, avšak nie vinou samotných dievčat, ale na základe strachu z toho, že sa tá druhá dozvie o čine pána Coseyho: Heed sa bojí povedať Christine, čo sa stalo na chodbe; Christine sa hanbí za starého otca, za to, že ho videla pri ukájaní svojej túžby.
- Miesto a čas deja
Dej sa odohráva na rôznych miestach, prevažne však v meste Silk, na Monarch Street 1 – v dome Billa Coseyho a zároveň v letovisku, ktoré vybudoval, a ktoré „bolo najlepším a najznámejším dovolenkovým miestom pre farebných na Východnom pobreží“. V jednotlivých časových úsekoch rozprávania sa však autorka vracia aj na miesta ako Up Beach, Oceanside a Sooker Bay. Román sa odohráva v rôznych časoch, strieda sa obdobie 50. a 90. rokov 20. storočia.
- Rozprávač
V románe sa striedajú dva typy rozprávačov: primárny - tzv. autorský vševediaci rozprávač, a sekundárny - tzv. priamy „ja“ rozprávač – časti príbehu rozprávané postavou L, v prvej osobe (v texte sú tieto úseky vyznačené kurzívou).
- Rozprávanie
Dej nie je radený chronologicky, autorka odhaľuje súvislosti postupne, v rôznych časových úsekoch a obdobiach.
- Témy
- Láska - podľa názvu by sa mohlo zdať, že hlavnou témou románu je práve láska. Táto téma však v celom príbehu chýba. Láska je len maškaráda, ktorá je v románe nahradená žiadostivosťou, túžbou po majetku a vlastníctve, závisťou, nenávisťou, zaslepenosťou a klamom.
- Mužská sila a sexuálny život - odzrkadľuje sa v momentoch ako skupinové znásilnenie, nadmerná sexuálna aktivita, rasovo motivované znásilnenia. Romen sa spočiatku ochotne zúčastní na znásilnení, len aby si zaistil svoju pozíciu v skupine a pocit mužnosti.
- Priateľstvo – jedna z hlavných tém v románe, cez zobrazenie priateľstva vidíme ako málo stačí na to, aby sa z priateľstva stala nenávisť, všetko len kvôli strachu z cudzej mienky a nedorozumeniu.
Postavy
- Bill Cosey – charizmatický, vysoký a šarmantný, šľachetný a štedrý muž, všetkými milovaný a úspešný podnikateľ, majiteľ hotela a zakladateľ dovolenkového rezortu. Po tom, ako si vo svojich 52 rokoch vzal za ženu 12-ročné dievča, ktoré kúpil za 200 dolárov, bol považovaný za muža so sklonmi k pedofílii. V románe vystupuje prevažne len v spomienkach.
- Heed Coseyová – celým menom Heed the Night (v preklade: Maj sa na pozore pred nocou); manželka Billa Coseyho; bývalá najlepšia priateľka Christine
- Christine Coseyová – vnučka Billa Coseyho, bývalá najlepšia priateľka Heed
- Junior (June) Viviane – 18-ročná mladá žena, ktorá v ranej mladosti opustila svoj domov, neskôr sa uchádza o prácu v dome Coseyovcov; stane sa spoločníčkou Heed, pre ktorú má napísať memoáre o rodine Coseyovcov.
- Romen Gibbons – štrnásťročný, vysoký, svalnatý a trochu tajnostkársky vnuk Sandlera a Vidy Gibbonsových, ktorý pracuje ako pomocník v dome Coseyovcov; priateľ a milenec Junior
- Sandler Gibbons – priateľ Billa Coseyho, starý otec Romena Gibbonsa
- Vida Gibbonsová – stará mama Romena Gibbonsa, bývalá recepčná v hoteli Billa Coseyho
- Julia – prvá žena Billa Coseyho
- Celestial – pomocníčka v dome
- May – nevesta Billa Coseyho
- L – bývalá šéfkuchárka v Coseyho hoteli; rozprávač príbehu románu, v románe sa nikde nespomína celé meno, až ku koncu autorka odhalí, že L môže byť skratka od slova láska
- Peter Paul Fortas – priateľ Junior
- Theo, Jamal, Freddie – Romenovi kamaráti
Zdroj
- Morrisonová, T.: Láska. Bratislava: Ikar, 2005. 205 s. ISBN 80-551-1049-2
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Americká tragédia
Beat generation
Black Arts movement
Black Mountain poets
Cena Hugo
Flarf
Harlemská renesancia
Hlava XXII (román)
Hviezdne vojny (kult)
Komu zvonia do hrobu
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk