A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Mazda RX-8 | |
---|---|
Výrobca | Mazda |
Produkcia | 2003-2011[1] |
Krajina pôvodu | Hirošima, Japonsko Pretoria, Južná Afrika[2] |
Predchodca | Mazda RX-7 Mazda Cosmo |
Trieda | Športový automobil |
Typ karosérie | 4-dverové quad coupé |
Usporiadanie | Motor vpredu, zadný náhon |
Motor(y) | 1,3L RENESIS (Wankel) NA |
Prevodovka(y) | 4-rýchlostná automatická 6-rýchlostná automatická 5-rýchlostná manuálna 6-rýchlostná manuálna |
Rázvor | 2 703 mm |
Dĺžka | 2004 – 08: 4 425 mm 2009 – 2011: 4 470 mm |
Šírka | 1 770 mm |
Výška | 1 340 mm |
Hmotnosť | Manual: 1 309 – 1 373 kg Auto: 1 384 kg |
Kapacita nádrže | 60 l |
Mazda RX-8 je športový automobil, ktorý v rokoch 2003 až 2011 vyrábala automobilka Mazda Motor Corporation. Prvýkrát sa objavila v roku 2001 na North American International Auto Show. Je nasledovníkom Mazdy RX-7, a ako jej predchodcovia v rade RX, je poháňaná Wankelovým motorom. RX-8 zahájila predaj v Severnej Amerike v modelovom roku 2004. Mazda 23. augusta 2011 oznámila, že výroba RX-8 bude ukončená, pričom modely roku 2011 budú poslednými.
2003 – 2008
Prvá verzia RX-8 s kódom SE3P a JMZSE bola vyrábaná od modelového roku 2003. Poháňal ju RENESIS 13B-MSP Wankelov 654x2 rotačný motor s objemom 1,3 l bez turbodúchadla. V čase uvedenia bol motor dostupný v štandardnej a výkonnejšej verzii. 4-portový štandardný motor poskytoval výkon 171 kW/232 koní a bol spojený s 5-rýchlostnou manuálnou alebo 4-rýchlostnou automatickou prevodovkou. Výkonnejší 6-portový motor bol dostupný jedine s 6-rýchlostnou manuálnou prevodovkou a dosahoval výkon 184 kW/250 koní. Pre severoamerický trh ponúkala Mazda upravené výkony štandardných a výkonnejších motorov RENESIS s výkonmi 145 kW/197 koní a 175 kW/238 koní v tomto poradí.[3]
RX-8 bola dostupná vo viacerých konfiguráciách na rôznych trhoch po celom svete. Štandardné konfigurácie boli:
- 6-rýchlostná manuálna prevodovka "High Power" s výkonom 184 kW/250 koní a s 9000 otáčkami (predávaná v Severnej Amerike). Tento model bol ekvivalentom "Type-S" výbavy v Japonsku.
- 5-rýchlostná manuálna prevodovka "Standard Power" s upraveným výkonom na 141 kW/192 koní s otáčkami zníženými na 7500. Táto kombinácia nebola dostupná v Severnej Amerike.
- 4-rýchlostná automatická prevodovka s upraveným výkonom na 141 kW/192 koní na niektorých trhoch (Nový Zéland), v USA poskytovala výkon 158 kW/215 koní.
- 6-rýchlostná automatická prevodovka (dostupná v USA po roku 2006) s výkonom 158 kW/215 koní a krútiacim momentom 216 Nm s 7500 otáčkami.[4] Bol to revidovaný štandardný motor RENESIS s dvomi extra nasávacími portmi, podobne ako výkonnejšia verzia.
2008 – 2011
Pre modelový rok 2009 inžinieri Mazdy zlepšili tuhosť karosérie RX-8 použitím výstuží (trapézová rozperná tyč predných tlmičov), čím sa zvýšila lokálna tuhosť predných pružiacich miest. Upravená RX-8 bola ľahšia o 40 kilogramov ako predchádzajúce modely (2003 – 2008). Dodatočne bola pre lepšie riadenie prerobená geometria zadného pruženia zlepšením tuhosti hnacieho hriadeľa, zmenšením NVH úrovní a zlepšením celkových výkonov. Upravená RX-8 mala rozdielny prevodový pomer (vo verziách s manuálnou prevodovkou), ktorý bol znížený z 4,444 na 4,777.
09 RX-8 mala športové vysokokvalitné predné a zadné svetlomety a takisto výfukové potrubie s väčším priemerom (90 mm). Upravená RX-8 mala tiež päť-lúčové disky kolies so symbolickým, športovým dizajnom, ktorý pripomína rotačný motor. Táto verzia mala tri úrovne výbavy: Sport, Grand Touring a R3.
R3
R3 verzia bola predstavená pre modelový rok 2009. R3 výbava mala jemne zlepšené pruženie (tlmiče Bilstein) a tuhosť (penou plnené predné nosníky). R3 bola tiež dodávaná s 19-palcovými diskami kolies BBS z hliníkovej zliatiny, obutými do vysokovýkonných pneumatík. Exteriéru dominuje iný, nižší predný nárazník, nižšie bočné prahy a štandardný zadný nárazník. V interiéri je pár špeciálnych sedadiel Recaro, 300-wattový audio systém Bose, Bluetooth a Mazda vstup na kľúč a štartovací systém.
MAZDASPEED
Mazdaspeed, tuningová pobočka automobilky Mazda, vyrobila viacero autodielov a doplnkov pre RX-8, vrátane plných bodykitov, úprav pruženia, úprav motora (studené sanie motora, „catback“ výfukový systém) a viacero interiérových doplnkov. Okrem toho vyrába niekoľko sérií autosalónových limitovaných RX-8. Dodnes však ešte nebola vytvorená plne upravená RX-8 popri automobiloch ako Mazdaspeed Protege, Mazdaspeed MX-5, Mazdaspeed6 alebo Mazdaspeed3.
Referencie
- ↑ Mazda stops RX-8 production . Autoblog, . Dostupné online.
- ↑ Ford Facilities : Ford Motor Company of Southern Africa Assembly Plant Pretoria . Ford Motor Company, . Dostupné online.
- ↑ Renesis information . Rotaryengineillustrated.com, 25. november 2005, . Dostupné online.
- ↑ Mazda RX-8 Features and Specifications . MazdaUSA, . Dostupné online.
Tento článok je čiastočný alebo úplný preklad článku Mazda RX-8 na anglickej Wikipédii.
Iné projekty
- Commons ponúka multimediálne súbory na tému Mazda RX-8
Externé odkazy
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antropológia
Aplikované vedy
Bibliometria
Dejiny vedy
Encyklopédie
Filozofia vedy
Forenzné vedy
Humanitné vedy
Knižničná veda
Kryogenika
Kryptológia
Kulturológia
Literárna veda
Medzidisciplinárne oblasti
Metódy kvantitatívnej analýzy
Metavedy
Metodika
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk