A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Medzinárodné letisko São Paulo-Guarulhos Medzinárodné letisko guvernéra Andrého Franca Montora Aeroporto Internacional de São Paulo/Guarulhos–Governador André Franco Montoro ![]() | ||||||||||
![]() | ||||||||||
IATA: GRU · ICAO: SBGR | ||||||||||
Základné informácie | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Typ letiska | medzinárodné verejné civilné a vojenské | |||||||||
Prevádzkovateľ | Infraero, Invepar-ACSA | |||||||||
Otvorenie | 1985 | |||||||||
Mesto | São Paulo, Brazília | |||||||||
Vzletové a pristávacie dráhy | ||||||||||
| ||||||||||
Štatistika (2011) | ||||||||||
Cestujúcich | 29 964 108 | |||||||||
Pohybov | 270 601 lietadiel | |||||||||
Infraero GRU |
Medzinárodné letisko São Paulo-Guarulhos alebo Medzinárodné letisko guvernéra Andrého Franca Montora–São Paulo/Guarulhos (port. Aeroporto Internacional de São Paulo/Guarulhos–Governador André Franco Montoro), (IATA: GRU, ICAO: SBGR) je letisko v najväčšom brazílskom meste São Paulo. Nachádza sa v okrese Guarulhos, súčasti aglomerácie Veľkého São Paula. Je druhým najväčším letiskom na južnej pologuli hneď po letisku v Sydney[1]) a najväčším brazílskym letiskom. Podľa prieskumu magazínu Forbes je letisko druhým na svete podľa počtu oneskorených odletov.[2] Najväčšie komerčné lietadlo sveta, Airbus A380, prvýkrát pristál na letisku v roku 2007.
História
V roku 1967 vláda Brazílie, z dôvodu rastúcej leteckej premávky, dala vypracovať štúdiu na výstavbu nového letiska v São Paule. Pôvodné plány zahŕňali tri terminály a štyri pristávacie dráhy. Prvá fáza výstavby, ktorá zahŕňala dva terminály a dve pristávacie dráhy, sa začala v roku 1980. Letisko bolo oficiálne otvorené v januári 1985 a čoskoro sa stalo hlavným letiskom Sao Paula, pred jeho otvorením najdôležitejším letiskom mesta bolo São Paulo-Congonhas. V roku 1989 boli pristávacie dráhy predĺžené a terminály zrekonštruované, čo malo za následok zvýšenie prepravnej kapacity z 7,5 na 8,25 milióna cestujúcich ročne. Výstavba tretieho terminálu bola plánovaná od roku 2001, ale z ekonomických a politických dôvodov sa výstavba začala až v roku 2011.
Terminály 1 a 2 boli donedávna vysoko preťažené a z tohto dôvodu sa operátor Infraero v roku 2011 rozhodol, že terminál, ktorý predtým slúžil pre nákladnú leteckú dopravu bude využívaný pre osobnú prepravu. Prvá fáza rekonštrukcie terminálu bola ukončená vo februári 2012 a druhá má byť v decembri 2012. Terminál má názov Terminal 4. V prvej fáza výstavby zvýši kapacitu letiska o 5,5 miliónov cestujúcich za rok a v druhej fáze o ďalších 8 miliónov. Letisko Guarulhos bude tak schopné zvládnuť 28,5 miliónov cestujúcich ročne.
Ďalší rozvoj
V roku 2009 spoločnosť Infraero zverejnila investičný plán s cieľom preinvestovať pol miliardy amerických dolárov na letiskovú infraštruktúru s cieľom prípravy na Majstrovstvá sveta vo futbale v roku 2014 a Letné olympijské hry 2016. Investície zahŕňajú nasledovné hlavné zložky:
- výstavba nových pojazdových dráh
- rozšíreni existujúcich pojazdových dráh
- Výstavba nového terminálu s rokom dokončenia 2014.
Najdôležitejšou časťou týchto investičných plánov je Terminál 3, ktorý zvýši letiskovú kapacitu z existujúcich 17 miliónov cestujúcich za rok na 29 miliónov. Plány na výstavbu tretej pristávacej dráhy boli predbežne zastavené v roku 2008.
Štatistiky
Približne dvojtretinový podiel na počte cestujúcich majú vnútroštátne a tretinový medzinárodné linky.
Rok | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | 2006 | 2005 | 2004 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Počet cestujúcich | 29 964 108 | 26 849 185 | 21 727 649 | 20 997 813 | 19 560 963 | 16 580 842 | 16 855 026 | 12 940 193 |
Nákladná doprava (t) | 465 255 | 384 587 | 351 788 | 425 884 | 424 157 | 419 848 | 470 944 | 435 594 |
Galéria
![]() ![]() |
![]() ![]() |
Referencie
- ↑ OAG MAX Online. Top 100 Airports by Seat Capacity Available on International Departing Flights . Air Transport News, 10. marec 2008. Dostupné online. (Anglicky)
- ↑ Wingfield, Brian. The World's Most-Delayed Airports. Forbes.com, 14. január 2008url= http://www.forbes.com/logistics/2008/01/14/airports-brazil-delays-biz-logistics-cx_bw_0114airports.html. (Anglicky)
Iné projekty
Commons ponúka multimediálne súbory na tému Medzinárodné letisko São Paulo-Guarulhos
Externé odkazy
Zdroj
Tento článok je čiastočný alebo úplný preklad článkov São Paulo-Guarulhos International Airport na anglickej Wikipédii a Mezinárodní letiště São Paulo-Guarulhos na českej Wikipédii.
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antropológia
Aplikované vedy
Bibliometria
Dejiny vedy
Encyklopédie
Filozofia vedy
Forenzné vedy
Humanitné vedy
Knižničná veda
Kryogenika
Kryptológia
Kulturológia
Literárna veda
Medzidisciplinárne oblasti
Metódy kvantitatívnej analýzy
Metavedy
Metodika
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk