A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Mentoring alebo tiež mentorstvo (angl. mentoring či mentorship) je profesionálna prax poskytujúca podporu, asistenciu a vedenie učiteľom s cieľom zvýšiť ich profesionálny vzostup a úspešnosť v práci [1].
História
Idea mentoringu má svoj koreň v klasickej antickej literatúre, v Homérovom diele Odyssea. Keď Odysseus opúšťal Tróju, ako skúsený muž poveril svojho priateľa, starého múdreho muža – Mentora – starostlivosťou, vedením, výchovou a ochranou svojho syna, mladého Telemacha. Meno staršieho skúseného Mentora sa teda stalo základom pojmu, ktorý je v tradičnej podobe chápaný ako synonymum pre radcu, vodcu a vychovávateľa [2].
Mentoring a príbuzné pojmy
Mentoring a uvádzanie učiteľov (induction)
Uvádzanie sa vzťahuje k formálnym opatreniam, cieleným k podpore začínajúcich učiteľov, vrátane ich povinného vzdelávania po nástupe do praxe. Špecifiká uvádzania učiteľov sú preto badateľné predovšetkým v cieľoch, ktoré sú mierené výhradne k začínajúcim učiteľom [3].
Mentoring nie je obmedzený na podporu študentov učiteľstva a začínajúcich učiteľov, i učitelia s rokmi praxe sa môžu ocitnúť v profesijných situáciách pre nich nových a za určitých okolností potom môže podporu formou mentoringu poskytovať i služobne mladší, ale v danej oblasti skúsenejší kolega [4].
Mentoring a supervízia (supervising)
Supervízia je súčasťou, resp. dôležitou metódou mentorského sprevádzania. Rozdiely možno vidieť v jednorazovom a treba i náhodnom využití supervízie, oproti ucelenej a plánovanej mentorskej podpore založenej na dlhodobejšom vzťahu [5].
Mentoring a koučovanie (coaching)
Koučovanie, ako súčasť mentoringu, má silnejší potenciál pokiaľ ide o preberanie zodpovednosti učiteľa (koučovaného) za vlastné rozhodovanie a rozvoj potenciálu všeobecne a má voľnejší vzťah k profesijným odborným témam [2].
Cieľ mentoringu v školách
Cieľom mentorskej spolupráce je rozvoj vedomostí a dovedností, posilnenie profesionálnych kompetencii, ale tiež nadobudnutie sebavedomia, emočnej pohody a rozvoj školskej klímy [2].
Fázy mentorského vzťahu
Základnou podmienkou mentoringu je vzťah založený na dobrovoľnosti oboch strán, vzájomnej dôvery a rešpektu medzi mentorom (skúsenejší človek) a mentee (menej skúsený zverenec). Mentorský vzťah má svoju dynamiku a prechádza v čase niekoľkými fázami:
- iniciácia- môže trvať šesť až dvanásť mesiacov, v priebehu tejto fáze sa buduje dôvera medzi mentorom a zverencom, navzájom sa spoznávajú a začínajú spoločne pracovať
- kultivácia- môže trvať od dvoch do piatich rokov, mentoring v tejto fáze býva najintenzívnejší, mentor sa snaží porozumieť cieľom, ktoré chce zverenec dosiahnuť
- separácia- mentor podporuje postupnú nezávislosť a samostatnosť svojho zverenca, ktorý si už v predchádzajúcej fáze osvojil potrebné vedomosti a schopnosti
- redefinícia- dochádza k novému vymedzeniu vzťahov medzi mentorom a jeho zverencom, ktorí sa stávajú priateľmi a kolegami, zdieľajú spoločne záujem o čo najkvalitnejší výkon profesie [1].
Podoby mentorských vzťahov
Individuálny mentoring (face to face; one to one)
Typická podoba mentorského vzťahu, kedy je skúsenejšiemu kolegovi pridelený menej skúsený učiteľ. Môže nadobúdať niekoľko podôb:
- reverse mentoring- mladší kolega, ktorý je po technickej stránke vybavenejší, pomáha staršiemu osvojovať si nové poznatky (napr. v oblasti ICT)
- peer mentoring- prebieha medzi dvomi kolegami približne podobného veku, rovnakej odbornosti a s podobnými skúsenosťami [6].
Podporné skupiny
Niekoľko mentee sa môže stretávať dohromady s jedným mentorom. Spoločne môžu diskutovať o rôznych témach (napr. ako viesť rodičovské schôdzky) [1].
Mentorská konštelácia (multiple mentoring)
Spojenie niekoľkých mentorov, ktorí predávajú svoje skúsenosti a podporujú jedného mentee. Pre mentorov to znamená, že nie sú príliš časovo zaneprázdnení, pretože si môžu medzi sebou rozdeliť zodpovednosť za jednotlivé oblasti rozvoja svojho mentee [1].
E-mentoring
Môže byť doplnkom ku klasickému modelu one-to-one, alebo môže fungovať ako plnohodnotný mentorský vzťah. Prostredníctvom e-mailov, chatu, skypu a pod. sa môžu rozvíjať mentorské vzťahy, ktoré by možno nikdy nevznikli kvôli veľkej vzdialenosti medzi mentorom a mentee [6].
Výhody a riziká mentoringu
Z mentorského vzťahu vyplývajú výhody, ale tiež riziká, a to ako pre mentee, tak pre samotného mentora:
- Prínosy pre mentee: zdokonaľovanie sa v profesii, rýchlejší rozvoj kompetencii, rastúce uspokojenie z práce a sebadôvera
- Riziká pre mentee: nedostatočné vyjasnenie požiadaviek, nesplnené očakávanie
- Prínosy pre mentora je možné rozdeliť na vonkajšie a vnútorné:
- vnútorné prínosy sú pocit uspokojenia a prežívanie radosti zo spolupráce a úspechu svojho zverenca
- vonkajšie prínosy sú prestíž a finančná odmena
- Riziká pre mentora: pracovné vyťaženie [1].
Externý odkaz
Referencie
- ↑ a b c d e Johnson, K.F. Being an effective mentor. How to help beginning teachers succeed. Thousand Oaks (CA) : Corwin Press, 2008
- ↑ a b c Lazarová, B. (2010). Mentoring jako forma kolegiální podpory a strategie dobré školy. Pedagogika, 55 (3 – 4), 254 – 264
- ↑ WONG, H.K. New teacher induction: the foundation for comprehensive, coherent, and sustained professional development. In PORTNER, H. (ed.). Teacher mentoring and induction. The state of the art and beyond. Thousand Oaks (CA) : Corwin Press, 2005, s. 41 – 58
- ↑ Píšová, M.; Duschinská, K. (2011). Mentoring v učiteľství. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. 204 s. ISBN 987-80-7290-518-8
- ↑ Havrdová, Z.; Hajný, M., a kol. Praktická supervize: průvodce supervizí pro začínající supervizory, manažery a příjemce supervize. Praha : Galén, 2008
- ↑ a b Zachary, L. J. (2005). Creating a Mentoring Culture. San Francisco: Jossey-Bass
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Škola v spádovej oblasti
Školský informačný systém
Štúdium
Študijný plán
Analógová komunikácia
Analytická veda o výchove
Antipedagogika
Bibliopedagogika
Cvičenie (fáza vyučovania)
Daltonská škola
Defektológia
Descholarizácia
Didaktický prostriedok
Didaktika
Didaktogénia
Docilita
Doktor pedagogiky
Domáca úloha
Duchovedná pedagogika
Etnopedagogika
Experimentálna pedagogika
Filozofia výchovy
Formy vyučovania
Funkčná asymetria hemisfér
Gymnasion
Heuristický rozhovor
Humanities
Inkluzívne vzdelávanie
Interaktívna tabuľa
Jenský plán
Komeniológia
Konzultácia
Kurikulum
Lesná pedagogika
Liečebná pedagogika
Múzejná pedagogika
Mediálna výchova
Mentoring (forma spolupráce učiteľov)
Metóda pedagogiky
Montessoriovská škola
Názornina
Názornosť
Osobnosť žiaka
Pansofia
Pedagógia
Pedagogická činnosť
Pedagogická teória
Pedagogické filozofovanie
Pedagogické filozofovanie 20. storočia
Pedagogické myslenie
Pedagogické vedy
Pedagogický optimizmus
Pedagogický pesimizmus
Pedagogický proces
Pedagogický smer
Pedagogik
Pedagogika
Pedagogika v starovekých Aténach
Pedeutológia
Pegagogické vedomie pedagóga
Podnikový školiteľ
Predmet výchovy
Propedeutika
Psychoanalytická pedagogika
Ratio educationis (1777)
Rozvíjajúce vyučovanie
Seminár (kurz)
Slepá mapa
Sociálne podmienené mentálne postihnutie
Sugestopédia
Superlearning
Svetový deň učiteľov
Teória učenia
Teória výchovy
Tréning (školenie)
Učebná metóda
Učebné osnovy
Učebnica
Učenie (pedagogika)
Učenie sa
Učiteľ
Učivo
Výchova
Výchovná animácia
Všeobecná didaktika
Vedomosti
Verbalizmus
Vychovávanie
Vyučovací proces
Vyučovacia metóda
Vyučovanie
Vzdelávanie
Vzdelávanie pre ženy
Waldorfská pedagogika
Záujmový krúžok
Záverečná skúška
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk