A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Montessoriovská škola (montessori pedagogika) je alternatívny výchovne vzdelávací program, ktorý postupuje podľa zásad navrhnutých lekárkou a pedagogičkou talianskeho pôvodu Mariou Montessoriovou (1870 - 1952) na začiatku 20. storočia.
Pedagogika typu Montessori je zameraná na podporu dieťaťa pri rozvíjaní jeho poznatkov a zručností.[1] Dieťa je považované za osobnosť od prírody dobrú, ktorá by mala byť vo svojej činnosti dospelými podporovaná. Aktivity dieťa vykonáva pre uspokojenie seba samého, nie vyučujúceho. Samotné učenie by potom malo prebiehať bez zbytočného stresu a ďalších prejavov s negatívnym dopadom na psychiku dieťaťa.[2]
Počiatky Montessori pedagogiky možno datovať na 6. januára 1907, kedy Maria Montessoriová otvorila Dom detí (Casa dei Bambini), škôlku určenú pre päťdesiat sociálne slabých detí od troch do šiestich rokov. Prvý Dom bol vybavený stroho a prvé pomôcky boli vyrobené v zariadení pre mentálne retardovaných, kde Montessoriová predtým pracovala. Primárnou snahou Domu bolo odstránenie vzdelávacích a výchovných problémov.[3]
Výučbové princípy v Montessoriovskej škole
Montessoriová svoju výučbu založila na tvrdení, že "Ľudská osobnosť, nie výchovná metóda sa musí brať do úvahy".[4] Dieťa by malo byť rešpektované a považované za samostatne vyvíjajúcu sa bytosť. Na učiteľa nenahliadajú ako na autoritu, ale ako na rovnocenného partnera, ktorého hlavnou úlohou je snaha vytvoriť vhodné prostredie pre učenie žiaka.[1]
Výučba v Montessoriovskej škole sa riadi niekoľkými zásadami, medzi ktoré patria:
- Podpora činnosti dieťaťa
- Nenapomínanie, absencia trestov
- Neautoritatívny, nenátlakový prístup
- Učiteľ ako facilitátor, sprievodca dieťaťa
- Použitie materiálov a pomôcok s ohľadom na vek a psychický vývoj dieťaťa
- Primerané použitie uznania, snaha o nevybudovanie závislosti dieťaťa na pochvalách
- Posilnenie zdravého sebavedomia a sebadôvery dieťaťa, podpora jeho bezpečia
- Princíp tzv. Delenej zodpovednosti (dieťaťu je poskytovaná sloboda iba v tých prípadoch, keď je schopné s ňou adekvátne naložiť)
- Dieťa aktívne prispieva ku konštrukcii svojho vzdelania
- Možnosť voľby materiálov a pracovného miesta
- „Pripravené prostredie“ berúce do úvahy vývoj žiakov a ich schopnosti
- Chápanie chýb ako nutnosti hlbšieho precvičenia učiva[1][2][5]
Referencie
- ↑ a b c KORCOVÁ, Kateřina. Role učitele ve škole Montessori. Studia Paedagogica . 2007, roč. 55, č. 12 . Dostupné z: http://www.phil.muni.cz/journals/index.php/studia-paedagogica/article/view/447/603
- ↑ a b KASPER, Tomáš a Dana KASPEROVÁ. Dějiny pedagogiky. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008, s. 139. Pedagogika (Grada). ISBN 9788024724294.
- ↑ MONTESSORI, Maria. Tajuplné dětství. Vyd. 2., V Tritonu 1. Praha: Triton, 2012, s. 71-74. ISBN 9788073873820.
- ↑ Maria Montessori. In: Společnost Montessori, o.s. . 1999, 2013 . Dostupné z: http://www.montessoricr.cz/maria-montessori/
- ↑ TORRENCE, M., 2012. Montessori Education: An Idea Whose Time has Come?. Montessori Life, Summer, roč. 24, č. 2, s. 18-23. ProQuest Central. ISSN 10540040.
Zdroj
- Tento článok je čiastočný alebo úplný preklad článku Montessoriovská škola na českej Wikipédii.
Externé odkazy
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Škola v spádovej oblasti
Školský informačný systém
Štúdium
Študijný plán
Analógová komunikácia
Analytická veda o výchove
Antipedagogika
Bibliopedagogika
Cvičenie (fáza vyučovania)
Daltonská škola
Defektológia
Descholarizácia
Didaktický prostriedok
Didaktika
Didaktogénia
Docilita
Doktor pedagogiky
Domáca úloha
Duchovedná pedagogika
Etnopedagogika
Experimentálna pedagogika
Filozofia výchovy
Formy vyučovania
Funkčná asymetria hemisfér
Gymnasion
Heuristický rozhovor
Humanities
Inkluzívne vzdelávanie
Interaktívna tabuľa
Jenský plán
Komeniológia
Konzultácia
Kurikulum
Lesná pedagogika
Liečebná pedagogika
Múzejná pedagogika
Mediálna výchova
Mentoring (forma spolupráce učiteľov)
Metóda pedagogiky
Montessoriovská škola
Názornina
Názornosť
Osobnosť žiaka
Pansofia
Pedagógia
Pedagogická činnosť
Pedagogická teória
Pedagogické filozofovanie
Pedagogické filozofovanie 20. storočia
Pedagogické myslenie
Pedagogické vedy
Pedagogický optimizmus
Pedagogický pesimizmus
Pedagogický proces
Pedagogický smer
Pedagogik
Pedagogika
Pedagogika v starovekých Aténach
Pedeutológia
Pegagogické vedomie pedagóga
Podnikový školiteľ
Predmet výchovy
Propedeutika
Psychoanalytická pedagogika
Ratio educationis (1777)
Rozvíjajúce vyučovanie
Seminár (kurz)
Slepá mapa
Sociálne podmienené mentálne postihnutie
Sugestopédia
Superlearning
Svetový deň učiteľov
Teória učenia
Teória výchovy
Tréning (školenie)
Učebná metóda
Učebné osnovy
Učebnica
Učenie (pedagogika)
Učenie sa
Učiteľ
Učivo
Výchova
Výchovná animácia
Všeobecná didaktika
Vedomosti
Verbalizmus
Vychovávanie
Vyučovací proces
Vyučovacia metóda
Vyučovanie
Vzdelávanie
Vzdelávanie pre ženy
Waldorfská pedagogika
Záujmový krúžok
Záverečná skúška
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk