A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Nacistická architektúra sa formovala v období medzi svetovými vojnami v Nemecku a Taliansku pod vplyvom totalitného štátneho zriadenia.
Totalitná architektúra
Monumentálna architektúra sa počas dejín neustále využívala na šírenie politických ideológií. Totalitná architektúra, ktorá vznikla v období medzi dvoma svetovými vojnami v Taliansku, neskôr v Sovietskom zväze a napokon v Nemecku mala za účel posilniť národné povedomie návratom k tradičným hodnotám. Z tohto dôvodu bola architektonická moderna v týchto štátoch odsudzovaná, až potláčaná.
Nacistická architektúra v Nemecku
V roku 1933 dal Hitler po svojom nástupe k moci zatvoriť Bauhaus, čím jasne vyjadril postoj režimu k modernej architektúre. Architekti moderny z Nemecka emigrovali, alebo boli vyhnaní. Za svojho poradcu pre architektúru Hitler vymenoval Paula Ludwiga Trootsa, ale až Albert Speer, ktorý ho 1934 nahradil, sa stal ideálnym interpretom vodcových myšlienok.
Hlavné princípy
Námety hľadala v antickej, egyptskej, babylonskej aj neoklasicistickej architektúre. Využívala monumentalitu, prehnanú mierku, zjednodušovanie, symetriu, opakovanie, leštené plochy, bežné boli symboly ríše či strany na nábytku či priečeliach budov. Okrem štátnej architektúry vznikala aj vidiecka architektúra a bytová výstavba. Vyznačovala sa tradičnými šikmými strechami, regionálnymi prvkami a rustikálnou jednoduchosťou. Táto „regionálna“ architektúra však bola vytvorená umelo a nebola viazaná na žiadne konkrétne miesto.
Príklady
- Zeppelinfield – Albert Speer – Nimburg, Nemecko – 1936
- Haus der Kunst – Paul Ludvig Troost – Mníchov, Nemecko – 1937
- Neue Reichskanzlei – Albert Speer – Berlín, Nemecko – 1938
- Jugendherberge – Carl Vessar – Urfeld, Nemecko – 1935
- Rekreačné stredisko Prora - ostrov Rujana, Nemecko - 1936/1939, nedokončený[1]
Fašistická architektúra v Taliansku
V Taliansku nebola architektúra moderny zo strany vlády potlačovaná. Talianski architekti totiž rozhodli nezabúdať vo svojej tvorbe na slávu minulosti, ale zároveň rozvíjať nové postupy. To umožnilo rozvoj osobitého štýlu, ktorý odsudzoval eklektizmus tradičného štýlu aj antihistorický postoj modernizmu. Určujúce slovo v architektúre v tej dobe v Taliansku malo zoskupenie architektov pod názvom „Gruppo 7“ založená roku 1927. Mussoliniho poradcom pre architektúru bol Marcello Piacentini.
Hlavné princípy
Kulisou pre demonštráciu fašistickej moci v Taliansku bol hlavne Rím a preto bola veľká pozornosť venovaná prestavbám na zvýraznenie monumentálnych stavieb minulosti. Nová architektúra inšpirovaná neoklasicizmom bola prostá a mala symbolizovať pokojný život pod vládou fašizmu a syntézu sedliackej a vojenskej cti, pripomínajúc rímsku tradíciu. Modernistická architektúra dokázala skĺbiť historizujúcu formu s využitím moderných materiálov a postupov čoho dobrým príkladom je fabrika spoločnosti Fiat v Turíne. Objavujú sa však aj vyslovene modernistické stavby s výrazným vplyvom Le Corbusiera.
Príklady
- Vojenský letecký hangár – Pier Luigi Nervi – Obertello, Taliansko – 1936
- Fiat-Fabrik – Giacomo Matté-Trucco – Turín, Taliansko – 1923
- Augustovo mauzóleum – Vittorio Ballio-Morpugo – Rím, Taliansko – 1937
Zdroje
- Wiliam J. R. Curtis: Architektur im 20. Jahrhundert, Deustche Verlags-Anstalt GmbH, Stuttgart, 1989
- Mary Hollingsworth: Architektura 20. století, Columbus, Bratislava, 1993
Referencie
- ↑ KdF Resort Complex at Prora (po anglicky)
Iné projekty
- Commons ponúka multimediálne súbory na tému Nacistická architektúra
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Avantgardná architektúra
Baroková architektúra
Bauhaus
Brutalizmus
Byzantská architektúra
Chicagska škola v architektúre
Dekonštruktivizmus
Eklektická architektúra
Empír
Empírová architektúra
Expresionistická architektúra
Štrukturalizmus (architektúra)
Amsterdamská škola
Antická architektúra
Arts and Crafts
Art deco
Biedermeier
Blob architecture
Byzantská architektúra
Dórsky sloh
De Stijl
Eklekticizmus (umenie)
Expresionizmus (architektúra)
High-tech architektúra
Iónsky sloh
Internacionálny štýl
Kinetická architektúra
Klasicizujúci romantizmus
Konštruktivizmus (architektúra)
Kontajnerová architektúra
Korintský sloh
Metabolizmus (architektúra)
Nacistická architektúra
Neoracionalizmus (architektúra)
Novobarok
Novorenesancia
Organická architektúra
Plateresco
Podnikateľský barok
Populizmus (architektúra)
Predrománska architektúra
Priemyselná architektúra
Purizmus (výtvarné umenie a architektúra)
Racionalizmus (talianska architektúra)
Regionalizmus (architektúra)
Renesančná architektúra
Rondokubizmus
Socialistický realizmus (architektúra)
Socialistický realizmus v architektúre na Slovensku
Swiss chalet
Technologická moderna
Vancouverism
Virtuálna architektúra
Vodná architektúra
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk