A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Parný rušeň 498.0 | |
Rušeň 498.022 na stanici Bratislava východ | |
Prevádzkové parametre | |
---|---|
Maximálna rýchlosť | 120 km/h |
Trvalý výkon | 1 864 kW (2 500 konských síl) |
Pretlak pary | 16 bar |
Výhrevná plocha kotla | 257,6 m² |
Plocha prehrievača | 73,8 m² |
Plocha roštu | 4,72 m² |
Priemer valcov | 500 mm |
Usporiadanie pojazdu | 2´D 1´ |
Rozchod | 1 435 mm |
Hmotnosť | 106 t |
Adhézna hmotnosť | 72,4 t |
Výrobné údaje | |
Výrobca | Škoda |
Prevádzkovateľ | ČSD |
Rok výroby | 1945 – 1947 |
Počet vyrobených kusov | 40 |
V prevádzke v období | 1947 – 1976 |
Parný rušeň 498.0 alebo aj Albatros bol rad rýchlikových parných rušňov horského typu vyrábaných v 40. rokoch 20. storočia v Škode Plzeň. Vyrobených bolo 40 rušňov radu 498.0. Rušne slúžili ako pohonné jednotky diaľkových rýchlikov, boli teda „vyššou triedou“.
Vývoj a výroba
V roku 1933 - 1938 si Československé štátne dráhy zakúpili celkom deväť kusov rýchlikových parných rušňov typu "Mountain", označených ako 486.001 - 009. Išlo o výkonné a spoľahlivé stroje, ktoré dobre zvládali držanie rýchlosti aj na sklonovo náročných tratiach, najmä bývalej Košicko-bohumínskej dráhy, pre premávku na ktorej boli vlastne aj objednané. Ich "najväčším neduhom" bol však nízky počet, čo súviselo so skutočnosťou, že v tej dobe pre väčšinu rýchlikov postačovali ešte trojspražné rušne radu 387.0,
Ešte priebehu 30. rokov 20. storočia však narastá objem prepravy, súpravy sa zväčšujú, a navyše Československé dráhy zavádzajú nové štvornápravové vozne s celokovovou skriňou, ktorých mŕtva váha však dosahuje až 47 t. Druhá svetová vojna výrazne preriedila rušňový park a navyše opätovne vzrástla doprava, najmä na trati medzi Prahou, Košicami a Sovietským zväzom. Preto medzi prvými objednávkami bola aj objednávka na ďalších 40 rušňov osvedčeného radu 486.0, hoci sa pôvodne uvažovalo aj o úplne novom type s usporiadaním náprav 2´D alebo 1´D´1. Okrem početných technických zmien, spôsobených predovšetkým zvládnutím technológie zvarovania ocele pri stavbe kotla, došlo aj k početným zmenám na vzhľade stroja. Rušne tohto radu boli totiž prvými, na konštrukcii ktorých sa podieľal aj výtvarník, v tomto prípade akademický maliar Vilém Kreiblich, hoci estetike strojov bola venovaná pozornosť už za čias Rakúsko-Uhorska.
V priebehu nábehu výroby boli prevádzané oproti objednávke ďalšie početné konštrukčné zmeny, ktoré spôsobili nárast hmotnosti o 3,5 t. Navyše, použitie valivých ložísk na nápravách behúňov a tendra viedlo k odstráneniu najvážnejšieho nedostatku východzej rady 486.0, prehrievania ložisk, v dôsledku čoho mali povolenú maximálnu rýchlosť 120 km/h. To viedlo aj k zmene označenia na radu 498.0
Prvý rušeň bol dokončený začiatkom decembra 1946 a jeho prvá skúšobná jazda sa uskutočnila 5. decembra 1946. ČSD ju prevzali dňa 18.12.1946 do výhrevne Praha - Masarykovo nádraží a do prevádzky bola zaradená po vykonaní technicko-bezpečnostnej skúšky 18. februára 1947. Zvyšné stroje boli vyrobené v prve polovici roku 1947, pričom posledný bol k ČSD prevzatý 28. júna 1947. Všetky rušne boli zaradené najprv do výhrevne Praha - Masarykovo nádraží. Hoci všetky stroje pochádzali z jednej série, posledných 5 dostalo odlišné usmerňovače dymu.[1]
Pozri aj
Externé odkazy
- Archivované 2016-10-29 na Wayback Machine – Technické údaje a popis radu 498.0
- ↑ Albatros 498.0 . albatros-498-0.wz.cz, . Dostupné online.
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Elektrický rušeň 100
Elektrický rušeň 103
Elektrický rušeň 110
Elektrický rušeň 111
Elektrický rušeň 112
Elektrický rušeň 113
Elektrický rušeň 114
Elektrický rušeň 121
Elektrický rušeň 122
Elektrický rušeň 123
Elektrický rušeň 124
Elektrický rušeň 125.8
Elektrický rušeň 130
Elektrický rušeň 131
Elektrický rušeň 140
Elektrický rušeň 141
Elektrický rušeň 150
Elektrický rušeň 162
Elektrický rušeň 163
Elektrický rušeň 169
Elektrický rušeň 180
Elektrický rušeň 181
Elektrický rušeň 182
Elektrický rušeň 183
Elektrický rušeň 184
Elektrický rušeň 209
Elektrický rušeň 210
Elektrický rušeň 218
Elektrický rušeň 230
Elektrický rušeň 240
Elektrický rušeň 242
Elektrický rušeň 263
Elektrický rušeň 340
Elektrický rušeň 350
Elektrický rušeň 362
Elektrický rušeň 363
Elektrický rušeň 363.5
Elektrický rušeň 371
Elektrický rušeň 372
Elektrický rušeň 380
Elektrický rušeň 381
Elektrický rušeň S 699.0
Elektrický rušeň S 699.1
Parný rušeň 387.0
Parný rušeň 475.1
Parný rušeň 486.0
Parný rušeň 498.0
Parný rušeň 498.1
Parný rušeň 555.3008
Parný rušeň 556.0
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk