A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Pilatus PC-21 | |
Typ | cvičné lietadlo |
---|---|
Výrobca | Pilatus Aircraft |
Prvý let | 1. júla 2002 |
Zavedený | apríl 2008 |
Charakter | v službe |
Hlavný používateľ | Royal Australian Air Force Kráľovské saudské vzdušné sily Švajčiarske vzdušné sily |
Výroba | 2002 – súčasnosť |
Vyrobených | 278+ [1] |
Cena za kus | 14 mil. eur (objednávka pre Francúzsko a Jordánsko z roku 2017)[2] |
PC-21 je švajčiarske turbovrtuľové cvičné lietadlo, ktoré je určené na základný a pokračovací výcvik pilotov stíhacích lietadiel.
Vznik a vývoj
Vývoj lietadla PC-21 bol spustený v januári 1999. Let prvého prototypu sa konal v júli 2002 a toto lietadlo úspešne absolvovalo viac ako 400 letových hodín. Druhý prototyp vzlietol v júni 2004, ale už v januári 2005 bolo zničené pri havárii, ktorá navyše stála život testovacieho pilota.
V decembri 2004 získalo lietadlo certifikáciu VFR (visual flight rules) a o dva roky neskôr aj úplnú certifikáciu IFR (instrument flight rules).
Konštrukcia
PC-21 je dolnoplošník s rozpätím krídel 9,1 m. Jeho plošné zaťaženie krídel je charakteristické skôr pre prúdové lietadlo ako pre turbovrtuľový stroj. Činnosť hydraulicky ovládaných krídeliel je doplnená ešte spojlermi. Nábežné hrany krídel a akrylový kryt kabíny sú odolné voči nárazu vtákov.
Kabína posádky má tandemové usporiadanie, pričom študent sedí vpredu a inštruktor vzadu. V kabíne sú tri viacúčelové displeje spolu s priehľadovým displejom, podobne ako v stíhacích lietadlách 4. generácie (AV-8B, F-16, F/A-18 alebo Gripen). Rôzne tlačidlá displeja a ovládacieho panelu sa používajú na výber navigácie, misií, systémov a taktických údajov, pričom údaje sa zobrazujú na dvoch vonkajších multifunkčných displejoch. Všetky displeje a osvetľovacie systémy v kabíne PC-21 sú kompatibilné s okuliarmi nočného videnia.
Ďalšie vybavenie kabíny pozostáva z automatickej klimatizácie, palubného systému na výrobu kyslíka (OBOGS) a vystreľovacích sedadiel Martin Baker Mark 16L s parametrami 0/0. Navigačný systém pozostáva z laserového inerciálneho systému a GPS.
Systém plánovania misií (MPS) umožňuje nadstaviť misiu pre počiatočné fázy pilotného výcviku ako aj pre pokročilý výcvik pilota. Avionický systém PC-21 môže byť upravený tak, aby vyhovoval ktorejkoľvek fáze výcviku. Avionika simuluje zameranie a následné uvoľnenie zbraní. Misie sú zaznamenávané automaticky od okamihu zapnutia motora až po jeho vypnutie, aby bolo možné si ich po ukončení letu prehrať.
Turbovrtuľový motor Pratt & Whitney PT6A-68B s výkonom 1 200 kW (1 600 koní) poháňa vrtuľu Hartzell E8991 KX s piatimi grafitovými lopatkami. Motor je vybavený digitálnym systémom riadenia, ktorý prináša plný výkon pri rýchlostiach nad 360 km/h a poskytuje pilotovi podobnú odozvu ako prúdové lietadlo. PC-21 môže stúpať rýchlosťou 20 m/s a jeho maximálna rýchlosť je 685 km/h. Dolet lietadla je 1 333 km a dostup 11 580 m. Stroj dokáže manévrovať s preťažením +8 až -4g a jeho rýchlosť otáčania okolo pozdĺžnej osi je 200 stupňov za sekundu. PC-21 potrebuje pre vzlet dráhu dlhú 725 m a pre pristátie 900 m.[3]
Používatelia[4]4" class="mw-editsection-visualeditor">upraviť | upraviť zdroj
- Royal Australian Air Force - celkovo objednali 49 lietadiel, pričom k januáru 2018 im bolo dodaných 10 kusov.
- Francúzske vzdušné sily - celkovo objednali 17 lietadiel, pričom k 10. septembru 2018 im boli dodané 4 kusy.[5]
- Jordánske vzdušné sily - celkovo objednali 10 lietadiel, pričom k januáru 2018 im boli dodané 4 kusy.
- Katarské vzdušné sily - prevádzkujú 24 lietadiel.
- Kráľovské saudské vzdušné sily - prevádzkujú 55 lietadiel.
- Singapurské vzdušné sily - prevádzkujú 19 lietadiel.
- Švajčiarske vzdušné sily - prevádzkujú 8 lietadiel.
- Vzdušné sily Spojených arabských emirátov - prevádzkujú 25 lietadiel.
Špecifikácie (PC-21)upraviť | upraviť zdroj
Technické údajeupraviť | upraviť zdroj
- Posádka: 1 – 2
- Dĺžka: 11,233 m
- Rozpätie: 9,108 m
- Výška: 3,749 m
- Nosná plocha: 15,221 m²
- Hmotnosť prázdneho lietadla: 2 270 kg
- Maximálna vzletová hmotnosť: 3 100 kg
- Pohonná jednotka: 1 × turbovrtuľový motor Pratt & Whitney Canada PT6A-68B s výkonom 1 200 kW (1 600 k)
Výkonyupraviť | upraviť zdroj
- Maximálna rýchlosť: 685 km/h
- Pádová rýchlosť: 170 km/h
- Dolet: 1 333 km
- Dostup: 11 580 m
- Stúpavosť: 20,7 m/s
- Maximálne preťaženie: -4,0/+8 g
Výzbrojupraviť | upraviť zdroj
- 4 závesné body pod krídlami[6]
Referencieupraviť | upraviť zdroj
- ↑ FOCA Swiss Aircraftregister ICAO PC21 =Total: 178
- ↑ Pilatus Sells 21 PC-21s, Including 17 for the French Air Force online. 2017-01-04. Dostupné online. Archivované 2017-08-17 z originálu.
- ↑ Pilatus PC-21 Turboprop Trainer Aircraft online. . Dostupné online.
- ↑ World Air Forces 2018 online. . Dostupné online.
- ↑ Francúzsko získalo nové cvičné lietadlá online. https://www.leteckymagazin.sk, 2018-09-17. Dostupné online.
- ↑ PC-21 The Next Generation Trainer online. . Dostupné online.
Pozri ajupraviť | upraviť zdroj
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antropológia
Aplikované vedy
Bibliometria
Dejiny vedy
Encyklopédie
Filozofia vedy
Forenzné vedy
Humanitné vedy
Knižničná veda
Kryogenika
Kryptológia
Kulturológia
Literárna veda
Medzidisciplinárne oblasti
Metódy kvantitatívnej analýzy
Metavedy
Metodika
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk