Piper J-3 Cub - Biblioteka.sk

Upozornenie: Prezeranie týchto stránok je určené len pre návštevníkov nad 18 rokov!
Zásady ochrany osobných údajov.
Používaním tohto webu súhlasíte s uchovávaním cookies, ktoré slúžia na poskytovanie služieb, nastavenie reklám a analýzu návštevnosti. OK, súhlasím


Panta Rhei Doprava Zadarmo
...
...


A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9

Piper J-3 Cub
J-3 Cub
Piper Cub Góraszka (cropped).jpg
Typľahké cvičné lietadlo
VýrobcaPiper Aircraft
KonštruktérC. G. Taylor
Walter Jamouneau
Prvý let1938
Charaktervo výrobe
Výroba1938 – 1947
Vyrobených19 888 ks (vyrobených v USA)
150 (vyrobených v Kanade)
253 TG-8 klzáky
Cena za kus995 – 2 461 USD v prípade nových lietadiel
VariantyPA-15 Vagabond
PA-16 Clipper
PA-18 Super Cub
Piper Cuby nazhromaždené pri ich 75. výročí na AirVenture 2012
Fotografia kokpitu lietadla Piper Cub. Lietadlo má menej leteckých prístrojov ako väčšina moderných lietadiel

Piper J-3 Cub je malé, jednoduché, ľahké lietadlo, ktoré bolo vyrábané medzi rokmi 1937 a 1947 spoločnosťou Piper Aircraft. S usporiadaním pre dvoch členov posádky (v zadu a vpredu) bolo toto lietadlo určené pre výcvikové lietanie, ale stalo sa z neho jedno z najobľúbenejších a najznámejších ľahkých lietadiel všetkých čias. Jednoduchosť, dostupnosť a obľúbenosť Piper Cub je porovnávaná k zavedeniu automobilu Ford Model T.

Pre štandardný chrómovo žltý náter lietadla je nazývaný tiež ako “Cub Yellow” (Žlté medvieďa).

Predvojnové obdobie

Lietadlo Taylor E-2 Cub sa prvýkrát objavilo v roku 1930, ktoré bolo postavené výrobcom Taylor Aircraft v meste Bradford, Pennsylvania. Sponzorované Williamom T.Piperom, priemyselníkom z Bradfordu, ktorý investoval do spoločnosti s myšlienkou, že lietadlo E-2 bude predstavovať ľahko dostupné lietadlo, ktoré by malo vzbudzovať záujem u ľudí o letectvo. Neskôr v roku 1930 spoločnosť zbankrotovala s tým, že Piper odkúpil jej aktíva a zakladateľ spoločnosti C.Gilbert Taylor zotrval ako jej prezident. V roku 1936 bol skorší model Cubu pozmenený zamestnancom Walterom Jamouneauom s tým, že sa premenovalo na J-2, zatiaľ čo bol Gilber Taylor práceneschopný. Náhoda viedla k presvedčeniu, že písmeno "J" v názve je od mena Jamouneau, zatiaľ čo letecký historik Peter Bowers usúdil, že písmeno jednoducho nasleduje v rade modeloch E, F, G a H s tým, že písmeno I sa vynechalo pretože by sa to mohlo mýliť s číslicou jedna.[1][2] Keď videl prerobený design lietadla, Taylor bol taký nazlostený, že nechal Jamoneaua vyhodiť zo spoločnosti. Piper však podporoval Jamounauove zmeny a nechal ho zobrať späť. Piper neskôr odkúpil Taylorov podiel v spoločnosti a platil mu 250 USD za mesiac počas troch rokov.[3]

Predaj lietadiel bol spočiatku pomalý. Pred požiarom vo výrobnej továrni Piperu bolo vyrobených približne 1200 lietadiel J-2, čím skončila ich produkcia v roku 1938. Po tom čo Piper presťahoval spoločnosť z Bradfordu do mesta Lock Haven, Piper J-2, ktorý prešiel ďalšími zmenami konštruktéra Jamouneaua, bol nahradený Piperom J-3. Tieto zmeny väčšinou predstavovali integrovanie vertikálneho kýlu chvostu do zadnej konštrukcie trupu a súčasne zakrytovanie s trupom, zmenu tvaru najzadnejšieho okna na polooválny obrys a umiestnenie riaditeľného zadného kolesa na zadný koniec listovej pružinovej ostruhy spojenej slúžiace na riadenie s nižším koncom smerového kormidla pomocou pružinových a ľahkých reťazí na oboch koncoch obojstranných rohoch smerového kormidla. Bol poháňaný 40-koňovým (30 kW) motorom a v roku 1938 bol predávaný zhruba za 1000 USD.[4]

Pre J-3 Cub bolo použitých množstvo konfigurácií rozličných vzduchom chladených motorov; väčšinou išlo o ploché štvorvalcové motory, čo viedlo k rozličnému označovaniu každého typu: modely J3C boli osádzané motormi Continental A series, J3F používali Franklin 4AC a J3L s motormi Lycoming O-145. Veľmi málo verzií s označením J3P bolo vybavené trojvalcovým hviezdicovým motorom Lenape Papoose.

Vypuknutie vojnového stavu v Európe v roku 1939, spolu s rastúcim spoločenským uvedomovaním si, že Spojené štáty môžu byť skoro zatiahnuté do 2. svetovej vojny viedlo k vytvoreniu programu CPTP (Civilian Pilot Training Program). Lietadlo Piper J-3 Cub sa stalo primárnym cvičným lietadlom programu CPTP a hralo zásadnú úlohu pri jeho úspechu. 75 percent všetkých nových pilotov v programe CPTP (z celkového počtu 435 165 absolventov) bolo vycvičených práve na tomto lietadle. Do konca vojny dostalo základný pilotný výcvik až 80 % všetkých amerických vojenských pilotov na lietadle Piper Cub.[5]

Dopyt po nových pilotoch mal za následok výrazné zvýšenie záujmu o lietadlá Piper. V roku 1940, rok pred vstupom Spojených štátov do vojny bolo postavených 3016 nových Cubov. Dopyt počas vojny podporil nárast výrobnej produkcie na takú úroveň, že bol vyrobený 1 nový Cub každých 20 minút.[5]

Prevádzka počas 2.svetovej vojny

Verzia L-4A premaľovaná a označená k prezentovaniu lietadla, ktoré letelo ako podpora spojeneckých vojsk pri invázií v Severnej Afrike v novembri roku 1942

Piper Cub sa rýchlo stalo veľmi rozšíreným lietadlom. Prvá dáma Eleanor Rooseveltová letela týmto lietadlom s cieľom vytvorenia série propagačných fotografií na podporu programu CPTP. Filmové spravodajstvá a noviny často prezentovali obrázky vojnových predákov ako generál Dwight Eisenhower, George Patton a George Marshall, ktorí lietali nad európskym bojiskom práve v Piper Cuboch. Civilne vlastnené Cuby sa zapojili vojenského programu ako súčasť novo vytvoreného oddielu Civil Air Patrol(CAP), kde slúžili k stráženiu Východného pobrežia Spojených štátov a Golfského pobrežia pri nepretržitom vyhľadávaní nemeckých ponoriek a ľudí, ktorí prežili ich útoky.

Piper vyvinul vojenský variant (Podľa Billa Jr., ktorý povedal: "Všetko čo musíme urobiť, je natrieť Cub olivovozelenou farbou k vytvoreniu vojenského lietadla"),[3] ktoré sa rozlične označovalo ako O-59 (1941), L-4 (po apríli r.1942), a NE (U.S. Navy). Verzia L-4 Grasshopper (Kobylka) bola mechanicky identická ako civilná verzia Cubu J-3, ale bolo rozoznateľné použitím plexiskla na strešné a zadné okná pre zlepšenie dohľadnosti podobne ako u Taylorcraft L-2 a Aeronca L-3, ktoré boli tiež používané americkými ozbrojenými zložkami. S jedným pilotom a bez pasažierov dosahovala verzia L-4 maximálnu rýchlosť 137 km/h, cestovnú rýchlosť 121 km/h a dostup 12,000 stôp (3,658 m) pri pádovej rýchlosti 61 km/h, vytrvalosť tri hodiny letu[6] a dolet 362 km.[7] Bolo vyrobených 5413 verzií L-4 pre Americkú armádu, vrátane postavených 250 lietadiel pre Americké námorníctvo na základe zmluvy NE-1 a NE-2.

Všetky modely L-4, a taktiež aj im podobné lietadlá s tandemovým usporiadaním kabíny od Aeronca a Taylorcraft, boli hromadne prezývané “Grasshopper”(Kobylka), hoci L-4 bol takmer všeobecne uvádzaný s civilným označením Cub. L-4 bolo značne používané v 2. svetovej vojne na prieskum, prepravu zásob, k funkcii lokalizovania nepriateľského delostrelectva a evakuáciu zranených vojakov.[5] Počas invázií spojeneckých vojsk Francúzska v júni 1944, urobila nízka cestovná rýchlosť a nízka úroveň manévrovateľnosti z L-4 ideálnu hliadkovaciu platformu pre lokalizáciu skrytých nemeckých stíhačov tankov Sturmgeschütz aJagdpanzer vyčkávajúcich v zálohe ukrytých v živých plotoch krajinného usporiadania Bocage južne od invázneho pobrežia. Pre tieto operácie pilot všeobecne niesol pozorovateľa resp. rádio operátora a 25 librové komunikačné rádio, s čím často prevýšili špecifikovanú vzletovú hmotnosť lietadla.[6] Po vylodení spojencov vo Francúzsku boli L-4 často vybavené improvizovanými podstavcami pre pechotou používané bazuky pre pozemný útok proti nemeckým ozbrojeným jednotkám. Najznámejší z týchto pozemných útočných verzií L-4 bola Rosie the Rocketeer pilotované majorom Charlesom "Bazooka Charlie" Carpenterom, ktorému bolo pripísané zničenie šiestich nepriateľských tankov a niekoľkých ozbrojených vozidiel počas vojnových operácií so strelami z bazuky nainštalovanej na jeho lietadle,[8][9] obzvlášť pri boji o Arracourt.

Po vojne bolo mnoho verzií L-4 predaných ako vojnové prebytky, ale značný počet bol ponechaný v prevádzke.[10] L-4 predané ako prebytok v USA bolo preznačené na J-3, ale mnohým z nich zostal vojenský náter a typické zasklenie.[11]

Povojnové obdobie

Piper J-3 Cub rolujúci na dráhu v klasickom žltom nátere

Ikona svojej éry a amerického všeobecného letectva, lietadlo Piper J-3, milované pilotmi a aj nepilotmi, je v používaní dodnes. Piper predal medzi rokmi 1938 a 1973 až 19 073 lietadiel tohto typu, pričom väčšina z nich bola verzia L-4 a ďalšie vojenské varianty. Po vojne bolo tisícky lietadiel pod civilnou registráciou pod označením J-3. Stovky Cubov bolo zostavených z častí v Kanade (spoločnosťou Cub Aircraft ako Cub Prospector), v Dánsku a Argentíne a s nadobúdateľom licencie v Oklahome.

V roku 1940 bol J-3 nahradený lietadlom Piper PA-11 Cub Special(vyrobených 1500 ks), ktoré bolo prvou verziou Piper Cubu s plne zakrytovaným motorom a neskôr Piper PA-18 Super Cubom, ktorý Piper vyrábal až do roku 1981, keď predal práva spoločnosti WTA Inc. Celkovo bolo vyrobených 2 650 Super Cubov. Piper Super Cub mal motor s výkonom 150 koní (110 kW), ktorý zvýšil jeho maximálnu rýchlosť na 210 km/h a s doletom 740 km.

Prevádzka počas vojny v Kórei

Verzia lietadla L-4 bola značne používaná rovnako ako americkými, tak i juhokórejskými vzdušnými silami na začiatku 50. rokov 20. storočia. Počas vojny v Kórei malo lietadlo L-4 rovnakú úlohu ako počas druhej svetovej vojny na lokalizovanie cudzineckého delostrelectva, predsunuté riadenie letovej prevádzky, alebo samotný prieskum. Niektoré L-4 boli vybavené zadným zvýšeným prístreškom s cieľom previezť jedny nosidlá pre evakuáciu zranených vojakov.

Súčasná produkcia

Modernizované a motoricky vylepšené verzie týchto lietadiel sú v súčasnosti vyrábané spoločnosťou Cub Crafters v štáte Washington a spoločnosťou American Legend Aircraft v štáte Texas. Sú vyhľadávané pilotmi lietajúcimi do vzdialenejších a menej prípustných oblastí vzhľadom na ich schopnosti STOL (Short takeoff and landing), ale taktiež aj rekreačnými pilotmi pre komfort ich pilotáže. Nové lietadlá sú vyrábané ako model PA-11, hoci spoločnosť Legend predáva odkrytovanú verziu s odhalenými hlavami valcov. Elektrický systém je štandardný od oboch výrobných spoločností.

J-3 sa odlišuje od svojich nástupcov krytovaním motora, čo umožňuje vidieť hlavy valcov. Existuje veľmi málo príkladov "plochých" inštalácií motorov lietadiel (na rozdiel od hviezdicových motorov) kde hlavy valcov vyčnievajú. Od verzií PA-11 cez súčasné Super Cub modely, krytovanie motora zahaľuje hlavy valcov.

Raritou pre Piper J-3 je, že keď pilot letí sólo let, normálne obsadzuje zadné miesto pre správne vyváženie k vyrovnaniu záťaže palivovej nádrže na protipožiarnej stene. Počnúc PA-11 a niektorými L-4 je palivo v krídlových nádržiach, čo dovoľuje pilotom letieť sólo i z predného sedadla.

Varianty

Piper J3 Cub.svg

Civilné varianty

J-3
Vybavené motorom Continental A-40, A-40-2 alebo A-40-3 pri výkone 37 koní (28 kW), alebo A-40-4 s výkonom 40 koní (30 kW)[12]
J3C-40
Certifikovaný 14. júla 1938 a vybavené motorom Continental A-40-4 alebo A-40-5 s výkonom 40 koní (30 kW)[13]
J3C-50
Certifikovaný 14. júla 1938 a vybavené motorom Continental A-50-1 alebo A-40-2 to -9 (vrátane) s výkonom 50 koní (37 kW)[13]
J3C-50S
Certifikovaný 14. júla 1938 a vybavené motorom Continental A-50-1 alebo A-40-2 to -9 (vrátane) s výkonom 50 koní (37 kW). Je vybavená voliteľným plavákovým kitom.[13]
J3C-65
Certifikovaný 6. júla 1939 a vybavené motorom Continental A-65-1 alebo A-65-3, 6, 7, 8, 8F, 9 alebo 14 s výkonom 65 koní (48 kW) alebo A-65-14, Continental A-75-8, A-75-8-9 alebo A-75-12 s výkonom 75 koní (56 kW) alebo Continental A-85-8 alebo C-85-12 s výkonom 85 koní (63 kW) alebo Continental A-90-8F s výkonom 90 koní (67 kW)[13]
J3C-65S
Certifikovaný 27. mája 1940 a vybavené motorom Continental A-65-1 alebo A-65-3, 6, 7, 8, 8F, 9 or 14 s výkonom 65 koní (48 kW) alebo A-65-14, Continental A-75-8, A-75-8-9 or A-75-12 s výkonom 75 koní (56 kW) alebo Continental A-85-8 alebo C-85-12 s výkonom 85 koní (63 kW) alebo Continental A-90-8F s výkonom 90 koní (67 kW). Je vybavená voliteľným plavákovým kitom.[13]
J3F-50
Certifikovaný 14. júla 1938 a vybavené motorom Franklin 4AC-150 Series 50 s výkonom 50 koní (37 kW)[14]
J3F-50S
Certifikovaný 14. júla 1938 a vybavené motorom Franklin 4AC-150 Series 50 s výkonom 50 koní (37 kW). Je vybavená voliteľným plavákovým kitom.[14]
J3F-60
Certifikovaný 13. Apríla 1940 a vybavené motorom Franklin 4AC-150 Series A s výkonom 65 koní (48 kW) alebo Franklin 4AC-171 s výkonom 60 koní (45 kW)..[14]
J3F-60S
Certifikovaný 31. Mája 1940 a vybavené motorom Franklin 4AC-150 Series A s výkonom 65 koní (48 kW) alebo Franklin 4AC-171 s výkonom 60 koní (45 kW). Je vybavená voliteľným plavákovým kitom.[14]
J3F-65
Certifikovaný 7. Augusta 1940 a vybavené motorom Franklin 4AC-176-B2 alebo Franklin 4AC-176-BA2 s výkonom 65 koní (48 kW).[14]
J3F-65S
Certifikovaný 4. Januára 1943 a vybavené motorom Franklin 4AC-176-B2 alebo Franklin 4AC-176-BA2 s výkonom 65 koní (48 kW).Je vybavená voliteľným plavákovým kitom.[14]
J3L
Certifikovaný 17. Septembera 1938 a vybavené motorom Lycoming O-145-A1 s výkonom 50 koní (37 kW) alebo Lycoming O-145-A2 alebo A3 s výkonom 55 koní (41 kW).[15]
J3L-S
Certifikovaný 2. Mája 1939 a vybavené motorom Lycoming O-145-A1 s výkonom 50 koní (37 kW) alebo Lycoming O-145-A2 alebo A3 s výkonom 55 koní (41 kW). Je vybavená voliteľným plavákovým kitom.[15]
J3L-65
Certifikovaný 27. Mája 1940 a vybavené motorom Lycoming O-145-B1, B2 alebo B3 s výkonom 65 koní (48 kW)[15]
J3L-65S
Certifikovaný 27. Mája 1940 a vybavené motorom Lycoming O-145-B1, B2 alebo B3 s výkonom 65 koní (48 kW). Je vybavená voliteľným plavákovým kitom.[15]
Piper J-3P
J3P
Variant poháňaný 50 koňovým (37 kW) motorom Lenape LM-3-50 alebo Lenape AR-3-160.[16]
J-3R
Variant s klapkami s vnútorným slotom a motorom s výkonom 65 koní (48 kW) Lenape LM-3-65.
J-3X
Variant s nosníkovým krídlom a motorom s výkonom 65 koní (48 kW) Continental A-65-8 z roku 1944.
Cammandre 1
Francúzska konverzia lietala J-3 Cub/L-4 [17]

Vojenské označenia a varianty

YO-59
4 tesovacie a vyhodnocovacie J3C-65 leteckého zboru Spojených štátov USAAC.
O-59
Sériová verzia pre USAAC; 140 postavených a neskôr preoznačených na L-4.
O-59A
Vylepšena verzia, vybavená 65 koňovým (48-kW) troj piestovým Continental O-170; 948ks vyrobených, neskôr preoznačených na L-4A.
L-4
Preznačený YO-59 a O-59.
L-4A
Preoznačený O-59A.
L-4B
Podľa L-4A, ale bez rádiového vybavenie; 980ks vyrobených.
L-4C
Osem prerobených verzií J3L-65, prvé 2 boli pôvodne označené UC-83A.
L-4D
Päť prerobených verzií J3F-65.
L-4H
Podľa L-4B, ale s modernizovaným vybavením a pevnou vrtuľov, 1801ks vyrobených.
L-4J
L-4H s nastaviteľnou vrtuľou, 1680ks vyrbobených.
UC-83A
Dve prerobené verzie J3L-65, neskôr preoznačené na L-4C.
TG-8
Trojsedadlový cvičný variant klzáka, 250ks vyrobených.
LNP
Označenie US Navy pre tri obdržané TG-8.
Piper NE-1
NE-1
Označenie US Navy pre J3C-65 s duálnym riadením, 230ks vyrobených.
NE-2
Podľa NE-1 s menšími zmenami vybavenia, 20ks vyrobených.

Prevádzkovatelia

Civilní prevádzkovatelia

Toto lietadlo je obľúbene používané leteckými školami a tým zostáva u súkromných vlastníkov.

Vojenskí prevádzkovatelia

Brazília
Paraguaj
Kórejská republika
Spojené kráľovstvo
Thajsko
USA

Špecifikácia parametrov lietadla (J3C-65 Cub)

Všeobecné charakteristiky

Parameter J3C-65 Cub
Posádka 1 pilot
Dĺžka 6,83 m
Rozpätie krídeľ 10,74 m
Výška 2,03 m
Plocha krídel 16,58 m²
Prázdna hmotnosť 345 kg
Užitočný náklad 205 kg
Maximálna vzletová hmotnosť 550 kg

Výkonnostné charakteristiky

Parameter J3C-65 Cub
Maximálna rýchlosť 76 uzlov (140 km/hod.)
Cestovná rýchlosť 65 uzlov (121 km/hod.)
Dolet 191 námorných míľ (354 km)
Dostup 11 500 stôp (3 500 m)
Vertikálna rýchlosť 450 stôp/min. (2,3 m/s.)
Plošné zaťaženie krídla 33,4 kg/m²
Pomer hmotnosť/výkon 18,75 lb/hp (11,35 kg/kW)

Pohonná jednotka: 1 × Continental A-65-8 vzduchom chladený štvorvalcový boxer, 65 koní (48 kW) pri 2 350 ot./min.

Referencie

  1. Piper J-3 . . Dostupné online.
  2. Peter M. Bowers, Piper Cubs (Tab Books 1993)
  3. a b Spence, Charles. They're not all Piper Cubs . 23 September 1997, . Dostupné online.
  4. Piper J-3 Cub Film Series (TM Technologies, footage from 1937-1948 shows step-by-step construction. 110 minutes.)
  5. a b c Guillemette, Roger. The Piper Cub . . Dostupné online.
  6. a b Fountain, Paul, The Maytag Messerschmitts, Flying Magazine, March 1945, p. 90: With one pilot aboard, the L-4 had a maximum endurance of three hours' flight time (no reserve) at a reduced cruising speed of 65 mph.
  7. Gunston, Bill, and Bridgman, Leonard, Jane's Fighting Aircraft of World War II, Studio Editions, ISBN 1-85170-199-0, ISBN 978-1-85170-199-5 (1989), p. 253
  8. What's New in Aviation: Piper Cub Tank Buster, Popular Science, Vol. 146 No. 2 (February 1945) p. 84
  9. Kerns, Raymond C., Above the Thunder: Reminiscences of a Field Artillery Pilot in World War II, Kent State University Press, ISBN 978-0-87338-980-8, ISBN 0-87338-980-8 (2009), pp. 23 – 24, 293 – 294
  10. Edwards, Paul M., Korean War Almanac, Infobase Publishing, ISBN 0-8160-6037-1, ISBN 978-0-8160-6037-5 (2006), p. 502
  11. Nicholas Aircraft Sales, Flying Magazine, April 1946, Vol. 38, No. 4, ISSN 0015-4806, p. 106
  12. FEDERAL AVIATION ADMINISTRATION. Approved Type Certificate 660 . 1939, . Dostupné online.
  13. a b c d e FEDERAL AVIATION ADMINISTRATION. AIRCRAFT SPECIFICATION NO. A-691 . 2006, cit. 2010-02-15. Dostupné online.
  14. a b c d e f FEDERAL AVIATION ADMINISTRATION. AIRCRAFT SPECIFICATION NO. A-692 online. 2006, cit. 2010-02-15. Dostupné online.
  15. a b c d FEDERAL AVIATION ADMINISTRATION. AIRCRAFT SPECIFICATION A-698 online. 2006, cit. 2010-02-15. Dostupné online.
  16. FEDERAL AVIATION ADMINISTRATION. Approved Type Certificate 695 online. 1942, cit. 2010-02-18. Dostupné online.
  17. Cammandre 1 online. Cit. 2011-02-07. Dostupné online.

Tento článok je čiastočný alebo úplný preklad článku Piper Cub na anglickej Wikipédii (číslo revízie nebolo určené).

Zdroj:
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Zdroj: Wikipedia.org - čítajte viac o Piper J-3 Cub

Úmrtí v roce 2021
Čínská republika (1912–1949)
Čechy
Černé moře
Červenec
Česká Wikipedie
Český zemský sněm
Česko
Římský konzul
Řecko
Šablona:Cite book
Šablona:Cite news
Šablona:Cite web
Šestá hodnotící zpráva IPCC
Španělsko
Švédsko
Železniční trať Plzeň – Furth im Wald
.50 BMG
1. únor
1. srpen
10. srpen
11. březen
11. květen
11. leden
11. srpen
12. únor
12. březen
12. srpen
13. prosinec
13. srpen
14. březen
14. listopad
14. srpen
1455
1496
1499
15. březen
15. srpen
15. září
1521
16. srpen
1632
1672
1674
1696
17. únor
17. březen
17. listopad
17. srpen
1704
1707
1723
1733
1749
1750
1754
1755
1772
1775
1791
1798
18. srpen
1804
1809
1816
1818
1820
1821
1825
1827
1832
1834
1838
1848
1849
1850
1854
1857
1858
1861
1866
1868
1869
1875
1877
1878
1880
1881
1882
1884
1889
1892
1893
1897
1898
19. srpen
1901
1903
1904
1905
1907
1908
1913
1914
1915
1918
1920
1921
1923
1926
1927
1929
1930
1932
1934
1935
1938
1940
1942
1942 v letectví
1943
1944
1945
1946
1949
1951
1954
1957
1958
1959
1960
1961
1968
1969
1970
1973
1974
1977
1978
1989
1990
1992
1998
2. říjen
2. listopad
2. srpen
20. březen
20. květen
20. srpen
2002
2009
2011
2022
2024
21. červen
21. říjen
21. březen
21. srpen
21. září
216 př. n. l.
22. únor
22. leden
22. srpen
23. červen
23. květen
23. listopad
23. srpen
24. říjen
24. leden
24. srpen
25. srpen
26. srpen
27. květen
27. srpen
27. září
28. březen
28. srpen
29. srpen
29. září
3. duben
3. srpen
30. květen
30. srpen
303. stíhací peruť
31. srpen
338 př. n. l.
4. prosinec
4. srpen
5. leden
5. srpen
6. červen
6. srpen
7. duben
7. srpen
8. únor
8. srpen
9. leden
9. listopad
9. srpen
Adolf Hitler
Aeronca L-3
Aero Spacelines Mini Guppy
Aero Spacelines Pregnant Guppy
Aero Spacelines Super Guppy
AEW&C
Albánie
Alexandr Ivanovič Osterman-Tolstoj
Amanda Gormanová
Americký dolar
Amharsko
Arthur Dove
Arthur Siegel
Artur Kraus
Athény
Atomové bombardování Hirošimy a Nagasaki
August Bedřich Piepenhagen
Auschwitz
Aztécká říše
Bělorusko
B-29 Superfortress
Bangkok
Barokní architektura
Bedřich Dlouhý
Beechcraft Model 18
Beechcraft XA-38 Grizzly
Bell Aircraft Corporation
Bell P-39 Airacobra
Bell P-59 Airacomet
Bell P-63 Kingcobra
Bell X-1
Bell XFL Airabonita
Bell XP-52
Bell XP-76
Bell XP-77
Berlínská zeď
Bitevní letoun
Bitva u Abúkíru
Bitva u Chairóneie
Bitva u Kann
Bockscar
Boeing
Boeing 247
Boeing 307 Stratoliner
Boeing 314 Clipper
Boeing 377 Stratocruiser
Boeing B-17 Flying Fortress
Boeing B-29 Superfortress
Boeing B-50 Superfortress
Boeing C-97 Stratofreighter
Boeing P-26 Peashooter
Boeing XB-15
Boeing XF8B
Bombardér
Brewster F2A Buffalo
Brewster SB2A Buccaneer
Brewster SBN
Calvin Coolidge
Carlo Naya
Cessna T-50
Commons:Featured pictures/cs
Conquista
Consolidated Aircraft
Consolidated B-24 Liberator
Consolidated B-32 Dominator
Consolidated C-87 Liberator Express
Consolidated PB2Y Coronado
Consolidated PB4Y-2 Privateer
Consolidated PBY Catalina
Convair XP-81
Covid-19
Curtiss-Wright AT-9
Curtiss C-46 Commando
Curtiss O-52 Owl
Curtiss P-36 Hawk
Curtiss P-40 Warhawk
Curtiss SB2C Helldiver
Curtiss SBC Helldiver
Curtiss SC Seahawk
Curtiss SOC Seagull
Curtiss XF14C
Curtiss XF15C
Curtiss XP-46
Curtiss XP-55 Ascender
Curtiss XP-62
Curtiss XP-71
Cvičné letadlo
Dělová věž
Dalibor z Kozojed
Diecéze míšeňská
Dionýz Blaškovič
Dobývání Aztécké říše
Dolet letadla
Domažlice
Dominik Oesterreicher
Dora Boothbyová
Douglas A-20
Douglas A-26 Invader
Douglas Aircraft
Douglas B-18 Bolo
Douglas B-23 Dragon
Douglas C-47 Skytrain
Douglas C-54 Skymaster
Douglas DC-2
Douglas DC-3
Douglas DC-5
Douglas SBD Dauntless
Douglas TB2D Skypirate
Douglas TBD Devastator
Drak letadla
Druhá světová válka
Druhá světová válka v Tichomoří
Dusty Hill
Emanuel Mandler
Emma Waldecko-Pyrmontská
Encyklopedie
Enola Gay
Etiopie
Evangelická církev
Experimentální letadlo
Führer
Fairchild Model 24
Fat Man
Fehime Sultan
Fernando Tarrida del Mármol
Filip II. Makedonský
Filip II. Orleánský
Film
Fleetwings BT-12 Sophomore
Frédéric Auguste Bartholdi
Frankfort Cinema
František Heřmánek (spisovatel)
Görlitz
General Motors P-75A Eagle
Glenn L. Martin Company
Globální oteplování
Gotická architektura
Gregoriánský kalendář
Grumman F3F
Grumman F4F Wildcat
Grumman F6F Hellcat
Grumman F7F Tigercat
Grumman F8F Bearcat
Grumman G-21 Goose
Grumman G-44 Widgeon
Grumman J2F Duck
Grumman JF Duck
Grumman TBF Avenger
Grumman XF5F Skyrocket
Grumman XP-50
Guam
Gustav Švamberg
Gustav Oplustil
Hannibal
Henry Steel Olcott
Herbert George Wells
Hernán Cortés
Hirošima
Hispano-Suiza HS.404
Hlavní strana
Horní Lužice
Hvězdicový motor
Ignác Händl
Ilindenské povstání
Indie
Ingeborg Dánská (1878)
International Standard Book Number
Internet Archive
Irák
Isabel Allende
Iveta Toušlová
Ján Mato
Jaan Kaplinski
Jaderná zbraň
Jan Cicero Braniborský
Jan Henryk Dąbrowski
Japonsko
Jaroslava Pokorná
Jiří Vyvadil
Jiří Zídek
Jindřich IV.
Johann Jakob Scheuchzer
Johann Sigmund Riesch
John Tyndall
Josef Šmaha
Josef David
Josef Grus (1869)
Josef Ježek (ministr)
Josef Lacina
Jules A. Hoffmann
Jussi Adler-Olsen
Křídlo letadla
Kansas
Kapitulace u Világoše
Karel Kinský (malíř)
Karel Mareš (skladatel)
Karolina Kózka
Kaspar von Stieler
Kategorie:Čas
Kategorie:Články podle témat
Kategorie:Život
Kategorie:Dorozumívání
Kategorie:Geografie
Kategorie:Historie
Kategorie:Hlavní kategorie
Kategorie:Informace
Kategorie:Kultura
Kategorie:Lidé
Kategorie:Matematika
Kategorie:Narození 2. srpna
Kategorie:Příroda
Kategorie:Politika
Kategorie:Právo
Kategorie:Rekordy
Kategorie:Seznamy
Kategorie:Společnost
Kategorie:Sport
Kategorie:Technika
Kategorie:Umění
Kategorie:Věda
Kategorie:Vojenství
Kategorie:Vzdělávání
Kategorie:Zdravotnictví
Komunismus
Konflikt v Tigraji 2020
Konstantin I. Řecký
Korejská válka
Kostel svatého Petra a Pavla (Görlitz)
Kryscina Cimanouská
Kurt Biedenkopf
Kuvajt
Létající tanker
Lalibela
Leopold Chalupa
Letecká puma
Letecký kanón
Letecký motor
Letecký výrobce
Letectvo Spojených států amerických
Letní olympijské hry 2020
Letoun
Litoměřice
Lockheed Constellation
Lockheed Corporation
Lockheed Hudson
Lockheed L-10 Electra
Lockheed L-18 Lodestar
Lockheed P-38 Lightning
Lockheed P-80 Shooting Star
Lockheed PV-2 Harpoon
Lockheed Vega
Lockheed Ventura
Lockheed XP-49
Lockheed XP-58 Chain Lightning
Lorne Betts
Louis Antoine Henri de Bourbon Condé
Lužická Nisa
Ludvík XV.
Městské okresy v Německu
M2 Browning
Maďarská revoluce 1848–1849
Mahmud I.
Makedonie (region)
Marg Moll
Maria Caroline Charlotte von Ingenheim
Marie Pia Neapolsko-Sicilská
Marie Terezie
Marie Votrubová-Haunerová
Martin 187 Baltimore
Martin B-26 Marauder
Martin Hampl
Martin Maryland
Martin PBM Mariner
Massiel
McConnell AFB
McDonnell FH-1 Phantom
McDonnell XF-85 Goblin
McDonnell XP-67 Bat
Metro v Praze
Mezivládní panel pro změnu klimatu
Milavče
Miroslav Jindra
Morava
Mučednice čistoty
Murad V.
Námořní hlídkový letoun
Námořní mina
Nápověda:Úvod
Nápověda:Úvod pro nováčky
Nápověda:Obsah
Národní muzeum Letectva Spojených států amerických
Německá demokratická republika
Německo
Německo-polská státní hranice
Nadace Wikimedia
Nagasaki
Napoleonovo tažení do Egypta a Sýrie
Napoleonské války
NASA
Noorduyn Norseman
Norsko
Northrop BT
Northrop F-15 Reporter
Northrop P-61 Black Widow
Northrop XP-56 Black Bullet
Northrop XP-79 Flying Ram
North American A-27
North American A-36 Apache
North American B-25 Mitchell
North American O-47
North American P-51 Mustang
North American T-6 Texan
Novorossijsk
Ocelárna
Olga Sommerová
Olympijské hry
Omaha
Operace Starvation
Organizace spojených národů
Osmanská říše
Pátrání a záchrana
Pístový motor
Předměstí
Přimda (hrad)
Pagekon obří
Památková rezervace
Památný den romského holokaustu
Pandemie covidu-19
Pandemie covidu-19 v Česku
Panoráma
Paul von Hindenburg
Pavel Juráček
Peter O'Toole
Philippe Soupault
Pierre Charles L'Enfant
Piper J-3 Cub
Piper J-5
Ploutvonožci
Poddanství
Podvozek letadla
Polština
Polsko
Portál:Aktuality
Portál:Doprava
Portál:Geografie
Portál:Historie
Portál:Kultura
Portál:Lidé
Portál:Náboženství
Portál:Obsah
Portál:Příroda
Portál:Sport
Postupimská dohoda
Postupimská konference
Povstání v Treblince
Průzkumný letoun
Pratt & Whitney R-4360
Prevét
Projekt Manhattan
Prokop Sedlák
Prototyp
Proudový motor
Pruské Slezsko
Pumovnice
Punské války
Q184870
Ráže
Rómulo Gallegos
Rakousko-uherská koruna
Rakousko-uherský zlatý
Referendum
Renesanční architektura
Republic P-43 Lancer
Republic P-47 Thunderbolt
Republic XP-72
Reverzní inženýrství
Rey Koranteng
Robotní patent (1775)
Ropná skvrna
Royal Air Force
Rozpětí křídel
Rudolf Kufa
Rusko
Ryan FR-1 Fireball
Ryan S-C
Sériová výroba
Saipan
Sakrální stavba
SARS-CoV-2
Sasko
Sergej Adamovič Kovaljov
Seversky P-35
Seversky SEV-3
Seversky XP-41
Seznam římských králů
Seznam světového dědictví v Africe#Etiopie
Sikorsky H-5
Sikorsky R-4
Sikorsky R-6
Sikorsky S-43
Silverplate
Slezská kuchyně
Soubor:B-29 in flight.jpg
Soubor:Berlinermauer.jpg
Soubor:BockscarDisplay.jpg
Soubor:Boeing-Whichata B-29 Assembly Line - 1944.jpg
Soubor:Boeing B-29 Superfortress.jpg
Soubor:Boeing B-29 Superfortress 3-view.svg
Soubor:Isabel allende.jpg
Soubor:Jussi Adler-Olsen.jpg
Soubor:Nagasakibomb.jpg
Soubor:Nobel Prize 2011-Press Conference KI-DSC 7584.jpg
Soubor:Olga-Sommerová.jpg
Soubor:Olive-drab painted B-29 superfortress.jpg
Soubor:Peter O'Toole -- LOA trailer.jpg
Soubor:Rey kora...jpg
Soubor:Spaanse zangeres Massiel, winnares Euro Song Festival tijdens opname in studio K, Bestanddeelnr 921-2648.jpg
Soubor:Thilafushi1.jpg
Soubor:WarKorea B-29-korea.jpg
Sovětský svaz
Sovětsko-japonský pakt o neútočení
Speciální:Kategorie
Speciální:Nové stránky
Speciální:Statistika
Speciální:Zdroje knih/80-206-0117-1
Speciální:Zdroje knih/80-242-0651-x
Speciální:Zdroje knih/80-7237-203-3
Speciální:Zdroje knih/80-7238-022-2
Speciální:Zdroje knih/80-85711-35-4
Speciální:Zdroje knih/978-1-107-01475-6
Spojené království
Spojené státy americké
Spojovací letadlo
Srážka vlaků u Milavčí
Srpen
Stíhací letoun
Střední Evropa
Střelecká věž#Letecké věže
Starověký Řím
Stearman PT-17 Kaydet
Stearman XA-21
Strategický bombardér
Světskost
Tenochtitlán
Teosofie
Terry Cooper
Théby
Thilafushi
Tigrajská lidově osvobozenecká fronta
Tinian
Tokio
Tony Esposito (lední hokejista)
Torpédový bombardér
Transportní letoun
Tucker XP-57
Tupolev Tu-4
UNESCO
United States Army Air Forces
US Navy
Václav Jíra (fotbalista)
Válec (motor)
Válka v Zálivu
Vírník
Východní Germáni
Výfukové plyny
Výkon
Výsadkové vojsko (Rusko)
Vakcína proti covidu-19
Velké okresní město
Vincenc Červinka
Vital Šyšov
Vojenský kluzák
Vought F4U Corsair
Vought OS2U Kingfisher
Vought SB2U Vindicator
Vought XF5U Flying Flapjack
Vrtulník
Vultee A-31 Vengeance
Vultee V-11
Vultee XP-54
Vultee XP-68 Tornado
Vyhlazovací tábor Treblinka
Vztlakové klapky
Waco CG-13
Waco CG-15
Waco CG-3
Waco CG-4
Warren G. Harding
Watt
Werner Seelenbinder
Wichita
Wiki
Wikicitáty:Hlavní strana
Wikidata:Hlavní strana
Wikiknihy:Hlavní strana
Wikimedia Česká republika
Wikimedia Commons
Wikipedie:Údržba
Wikipedie:Časté chyby
Wikipedie:Často kladené otázky
Wikipedie:Článek týdne
Wikipedie:Článek týdne/2021
Wikipedie:Citování Wikipedie
Wikipedie:Dobré články
Wikipedie:Dobré články#Portály
Wikipedie:Kontakt
Wikipedie:Nejlepší články
Wikipedie:Obrázek týdne
Wikipedie:Obrázek týdne/2021
Wikipedie:Požadované články
Wikipedie:Pod lípou
Wikipedie:Portál Wikipedie
Wikipedie:Potřebuji pomoc
Wikipedie:Průvodce
Wikipedie:Seznam jazyků Wikipedie
Wikipedie:Velvyslanectví
Wikipedie:Vybraná výročí dne/srpen
Wikipedie:WikiProjekt Kvalita/Články k rozšíření
Wikipedie:Zajímavosti
Wikipedie:Zajímavosti/2021
Wikipedie:Zdroje informací
Wikislovník:Hlavní strana
Wikiverzita:Hlavní strana
Wikizdroje:Hlavní strana
Wikizprávy:Hlavní strana
Wright R-3350
XB-39
YouTube
Září
Zálet
Západní Slované
Zemský okres Zhořelec
Zgorzelec




Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.

Your browser doesn’t support the object tag.

www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk