A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Reklama (z latinského slova „clamare“ = kričať, volať) je propagácia (publikovanie, podpora, komunikácia) produktu, informácií alebo názorov o výrobku alebo službe, prípadne organizácii, so zameraním na potenciálny trh. Použité prostriedky môžu mať viacero foriem, napr. formu reklamy v médiách alebo priamej reklamy. Osobitným typom reklamy je internetová reklama. Reklama patrí medzi najdôležitejšie časti komunikačného mixu. Je to každá platená forma neosobnej prezentácie a propagácie myšlienok tovaru alebo služieb konkrétnym investorom.
Reklama podľa cieľa
Ciele reklamy vychádzajú z rozhodnutia o cieľovej skupine a marketingovom mixe, ktoré určujú, čo by mala reklama v rámci celkového marketingového mixu dosiahnuť.
Cieľová skupina je množina príjemcov, ktorých má reklamná kampaň osloviť. Cieľovou skupinou môžu byť súčasní alebo potenciálni užívatelia výrobku, služby alebo značky, jednotlivci alebo skupiny, ktorí sa rozhodujú o nákupe atp. Charakteristika cieľovej skupiny je základným predpokladom pre ďalší postup stratégie, tj. pre stanovenie toho, čo, akým spôsobom, kedy a kde se bude zdieľať.
Ciele reklamy môžu byť klasifikované podľa jej primárneho účelu – či má reklama informovať, presviedčať, pripomínať alebo porovnávať.
účel reklamy | ciele reklamy |
---|---|
informovať |
|
presviedčať |
|
pripomínať |
|
porovnávať |
|
Reklama podľa médii
- ATL reklama – above the line advertising, nadlinková reklama, mediálna reklama
- Televízna reklama
- Tlačová reklama (inzerát, akčný leták)
- Rozhlasové spoty
- Spoty v kinách
- Internetová reklama
- OOH (out of home) reklama (plagáty a billboardy, reklama na dopravných prostriedkoch, atypické reklamné plochy)
- BTL reklama – below the line advertising, podlinková reklama, nemediálna reklama
- Spotrebiteľské súťaže
- Direct mail
- Telemarketing
- Propagačné predmety
- Product placement
Ak daný obchodník využíva niekoľko komunikačných kanálov zároveň, hovoríme o marketingovej kampani.
Noviny
- je možné zaujať širokú vrstvu populácie.
- pomerne nižšie finančné náklady
- možnosť presného zamerania na cieľové skupiny
- reklama v novinách patrí na prvé miesto v rebríčkoch dôveryhodnosti reklám
- čitateľ si môže reklamu prečítať opakovane
Časopisy
- dlhšia životnosť ako pri novinách
- väčšia kreativita inzercie ako pri novinách
- smerované na cieľovú skupinu
- dlhšie redakčné uzávierky
Rozhlas
- jedna z nejlacnejších reklám
- zameranie priamo na cieľovú skupinu. Majú špecifický okruh poslucháčov – spoločný napríklad vek, región, životný štýl.
- prenos len pomocou zvuku – poslucháč nemá možnosť produkt vidieť
- kulisovosť rozhlasu – poslucháč nepočúva naplno
- obmedzená životnosť – poslucháč nemá možnosť sa k reklame vrátiť
Televízia
- masové pokrytie
- kombinácia sluchových a vizuálnych prostriedkov
- pôsobenie na psychiku televízneho diváka
- kreatívne možnosti televízie
- vysoké náklady na tvorbu reklamy a jej vysielanie
- krátky čas na oslovenie – reklamný spot trvá približne 30 sekúnd.
- prepínanie počas reklám na iný program
Internet
Podrobnejšie informácie v článku internetová reklama.
- presné zasiahnutie cieľovej skupiny na špecializovaných webových stránkach
- spätná väzba s návštevníkom stránky
- zákazník si ihneď môže zakúpiť ponúkaný produkt alebo službu
- menej vhodná k osloveniu určitých skupín spotrebiteľov – napríklad seniorov, soc. slabých
- nie je možné hovoriť o štandardnej cene, tá sa totiž môže naprieč webovými stránkami veľmi odlišovať
- rozporuplný pohľad na efektivitu – reklamy sú často blokované
Vonkajšia reklama
Medzi tento typ patria billboardy, pútače, firemné štíty, plagáty atď.
- možnosť vystavenia na verejnom priestranstve
- môže osloviť takmer kohokoľvek
- pohľadové médium – teda krátký čas na preštudovanie celého oznámenia. Uvádza sa, že sú to približne 2–3 sekundy
- obmedzenie pre vonkajšiu reklamu je tiež dlhý čas na zadanie a umiestenie; typická doba vystavenia billboardu sú dva až tri mesiace
Legislatíva
- Zákon č. 147/2001 Z.z., o reklame: Reklama je prezentácia produktov v každej podobe s cieľom uplatniť ich na trhu.
Iné projekty
- Commons ponúka multimediálne súbory na tému Reklama
Literatúra
- VYSEKALOVÁ J., MIKEŠ J. Reklama – Jak dělat reklamu: 1. vydání. Praha: Grada publishing, 2007. 192 s. ISBN 978-80-247-2001-2
- MACHKOVÁ, H. 2006. Medzinárodný marketing, Praha: Grada. 2006. 208 s. ISBN 80-247-1678
- POSPÍŠIL J., ZÁVODNÁ S. L. Jak na reklamu. Praktický průvodce světem reklamy. 1. vyd. Computer Media, 2012. 31–43 s. ISBN 978-80-7402-115-2
Externé odkazy
- FILIT – zdroj, z ktorého pôvodne čerpal tento článok.
- zákon č. 147/2001 Z.z.
- Definícia pojmov pre pre reklamu. Čo znamenajú skratky ATL, BTL, TTL reklama?
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Øre
Česká koruna (mena)
Škandinávska menová únia
Španielska peseta
Štandardná medzinárodná obchodná klasifikácia
Štvrťdolár (americký dolár)
Švédska koruna
Švajčiarsky frank
1 americký dolár (minca)
1 cent (americký dolár)
Accor
Administratívny manažment
Agregátor zliav
Albánsky lek
American Express
ATA karnet
Bahamský dolár
Banka pre medzinárodné platby
Banka Slovenije
Banková sústava Slovenska
Barbadoský dolár
Bežný účet (banka)
Belgický frank
BNP Paribas
Bulharský lev
Burzový maklér
Cenová elasticita ponuky
Chorvátska kuna
Colná únia
Cyperská libra
Dánska koruna
Daewoo
Depozitná banka
Devízové rezervy
Devízový trh
Dezinflácia
Dong
Drachma (novoveké Grécko)
Eco (mena)
Ekonomická činnosť
Ekonomická inštitúcia
Ekonomická koordinácia
Ekonomická zákonitosť
Ekonomické dôsledky pandémie COVID-19
Ekonomický materializmus
Ekonomika Bratislavy
Európsky mechanizmus pre stabilitu
Európsky nástroj finančnej stability
Euronext
Explicitné náklady
Fínska marka
Fúzie a akvizície
Faerská koruna
Faktoring
Fiškálna politika
Fidžijský dolár
Fiktívny kapitál
Finančná inštitúcia
Finančná sústava
Finančná skupina
Finančná transakcia
Finančná veda
Finančný výnos
Finančný vzťah
Francúzsky frank
Getting Things Done
Gibraltárska libra
Grajciar
Gruzínske lari
Holandský gulden
Hospodársky rast
Hranica chudoby
Index spotrebiteľských cien
Indická rupia
Jim Kim Yong
Kanadský dolár
Kartel
Kazachstanský tenge
Konvertibilita (za inú menu)
Konvertibilná marka
Litovský litas
London Interbank Offered Rate
Lotyšský lats
Maďarské pengő
Maďarský forint
Macedónsky denár
Maloobchodná cena
Maltská líra
Manažment výkonnosti
Marginalizmus
Marxistická ekonómia
Medzinárodná asociácia pre rozvoj
Medzinárodný obchod
Meltzerov efekt
Menová únia
Mincovňa
Mongolský tugrik
NASDAQ
Nasdaq Stock Market
Nemecká marka
Neviditeľná ruka
Nickel (americký dolár)
Nominálny menový kurz
Nový izraelský šekel
Obchodná činnosť
Pakt stability a rastu
Penny
Petroeuro
Poľský zlotý
Podvojné účtovníctvo
Poldolár (americký dolár)
Portfólio (financie)
Portugalské escudo
Predaj
Predmet osobnej spotreby
Princíp akcelerácie
Produktivita práce
Rand (mena)
Razobné
Reálny menový kurz
Reflácia
Reklama
Remeselná živnosť
Reprodukcia (ekonomika)
Ropný šok
Rovná daň
Rumunský lei
Ruský rubeľ
Sanmarínska líra
SAX (index)
Slovinský toliar
Služba
Société Générale
Stabex
Stagflácia
Stimulácia (ekonomika)
Stláčanie marže
Symbol eura
Täu
Teória dezideologizácie
Teória hospodárskeho rastu
Teória reideologizácie
The General Theory of Employment, Interest and Money
Tok (ekonómia)
Tovar
Tovarová výmena
Tržba
Transakcia
Transparentná splátka
Tvorba cien
Typ hospodárstva
Ukrajinská hrivna
United States Mint
Východokaribský dolár
Výdavok (podnikové hospodárstvo)
Výmenný vzťah
Výrobca
Vatikánska líra
Vojnové hospodárstvo
WIG
Zákon ekonómie času
Zákon hodnoty
Zimbabwiansky dolár
Zlúčenie (podniky)
Zlatý florén
Znárodnenie
Značka (marketing)
Zvláštne práva čerpania
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk