A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Renesančné výtvarné umenie prekonáva viazanosť gotického umenia; je obrodením výtvarného umenia v kultúrne vyspelom prostredí Talianska, ktorému poskytla významné podnety, i keď nie výlučne, antická tradícia, na ktorú sa tu, najmä v architektúre, nikdy celkom nezabudlo. Talianska renesancia sa vo vývoji široko diferencuje a premieňa v obdobiach od ranej renesancie (15. storočia) a vrcholnej renesancie (asi do 1520) do neskorého štádia, manierizmu a klasicizmu.
Zdôraznenie ľudských meradiel, záujem o ľudskú osobnosť v zmysle námetovom i ideovom, spojenie vedeckého poznania s výtvarným prejavom, v neskorom období aj subjektívne a spirituálne tendencie, patria k zvlášť významným črtám renesancie. V Taliansku sa novo rozvíja tak sakrálna architektúra všetkých typov (s príznačným záujmom o riešenie centrály okolo 1500), ako aj profánna architektúra na rozdiel od zaalpskej renesancie, kde ide najmä o profánnu architektúru.
Talianska renesančná architektúra
V ranom a vrcholnom období smeruje talianska renesančná architektúra k umiernenosti, harmónii, k používaniu antických poriadkov a tvaroslovia.
Hlavnými majstrami sú: Brunelleschi, Alberti, Bramante, Michelangelo, Palladio, Vignola.
Talianske renesančné sochárstvo
V talianskom sochárstve sa obnovuje akt, ktorého anatómiu vedecky študujú, programovo sa uvoľňuje úzka závislosť od architektúry (napr. jazdecké pomníky, sochy vo voľnom priestore), nové je chápanie sochárskeho náhrobku a portrétne busty.
Hlavnými majstrami sú: Donatello, Verrochio, Michelangelo, G. da Bologna.
Talianske renesančné maliarstvo
Na rozdiel od architektúry a sochárstva maliarstvo nemalo oporu v antickom odkaze, niektoré problémy renesančného maliarstva prednímal už Giotto.
Talianske renesančné maliarstvo vyriešilo konštrukciu priestoru pomocou lineárnej a farebnej perspektívy, novou koncepciou postavy a jej začlenenia do priestoru, v rôznych obdobiach s dôrazom buď na vecné spodobenie skutočnosti, alebo na zložky imaginatívne, vytvorilo nové maliarske odvetvia a námety (zátišie, krajinárstvo, mytologické scény, iluzívne fresky a p.) a techniky (najmä maľovanie olejovými farbami, rozvoj grafiky).
Hlavnými majstrami sú: Masaccio, Botticelli, Mantegna, Leonardo da Vinci, Raffael, Michelangelo, Correggio, Parmigianino, Giorgione, Tizian, Tintoretto, Veronese, El Greco.
Zaalpská renesancia
Druhým ohniskom renesancie bolo Holandsko, najmä v maliarstve (Eyck). V Zaalpí dlho silno pôsobila gotická tradícia, renesancia sem začínala prenikať v poslednej štvrtine 15. storočia, vzniká tu renesancia lokálne zafarbená, v ktorej sa prelínajú talianske vzory a miestne tradície (napr. v Nemecku maliarstvo Dürerovo, v Holandsku Bruegelovo).
Významné strediská manieristického umenia vznikli vo Francúzsku (fontainebleauská škola), v Nemecku (mníchovský dvor), v Čechách (rudolfínske umenie).
Pozri aj
Externé odkazy
- FILIT – zdroj, z ktorého pôvodne čerpal tento článok.
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Búrka (Giorgione)
Cnosti teologické
Dáma s hranostajom
Dišputa o Najsvätejšej sviatosti
Dišputa svätej Kataríny Alexandrijskej pred cisárom Maxentiom
Flóra (Tizian)
Giotto di Bondone
Hudobník (Leonardo)
Jazdecký pomník Bartolomea Colleoniho
Jazdecký portrét Karola V.
Judita (Giorgione)
Kajúcnica Mária Magdaléna (Tizian)
Klaňanie troch kráľov (Botticelli, 1475)
Klaňanie troch kráľov (Leonardo da Vinci)
Korunovácia Panny Márie so štyrmi svätými
Korunovanie Panny Márie (Raffael)
Kristovo pokúšanie
Krst Krista (Leonardo da Vinci)
La Belle Ferronière
La Belle Jardinière
La Donna Gravida
Lukrécia (Lorenzo Lotto)
Madona Conestabile
Madona della Seggiola
Madona del Cardellino
Madona Granduca
Madona Litta
Madona Pesarovcov
Madona so svätým Jozefom (Raffael)
Madona so svätcami, anjelmi a Federicom da Montefeltro
Madona v skalách
Madonna del Magnificat
Mona Líza
Mystické narodenie
Oslobodenie svätého Petra
Pápež Lev X. s kardinálmi Giuliom de’ Medici a Luigim de’ Rossi
Pallas a kentaur
Parnas (Raffael)
Portrét Binda Altovitiho
Posledná večera (Leonardo da Vinci)
Posledný súd (Michelangelo)
Postbyzantské umenie
Príbeh Nastagia degli Onesti
Primavera (Botticelli)
Raffaelove siene
Renesančné výtvarné umenie
Sibyly (Raffael)
Sixtínska Madona
Spiaca Venuša (Giorgione)
Stvorenie Adama
Svätá rodina so svätou Annou
Svätá Trojica (Masaccio)
Svätý Ján Krstiteľ (Leonardo da Vinci)
Urbinská Venuša
Výjavy z Mojžišovho života
Venuša a Mars
Vitruviánsky muž
Vyhnanie Heliodora z chrámu
Vzbura proti Mojžišovým zákonom
Vzkriesenie Krista (Piero della Francesca)
Zasnúbenie Panny Márie (Raffael)
Zoznam Botticelliho diel
Zrodenie Venuše
Zvestovanie (Leonardo, 1472)
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk