A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9


Rod filmu alebo filmový rod[3] je skupina filmových diel vyčlenených na základe podobných (príbuzných) čŕt vnútornej výstavby, vzťahu k zobrazovanej realite a s tým spojených tvorivých postupov.[4][5][6]
Rozlišujú sa štyri rody (resp. rodové súbory) filmu:[5]
- dokumentárny film – určuje ho dokumentárnosť zobrazenia, pričom dôležité je zachovanie faktickej skutočnosti, keďže dokumentárny film sa môže v najvyššej sfére umeleckej obraznosti (esej, fejtón ap.) prelínať so žánrami hraného filmu,[7][8]
- hraný film – zakladá sa na štylizovanej kompozícii rozprávania podľa literárneho scenára, zobrazeného prostredníctvom hry hercov, pričom dominantnou je estetická funkcia,[9][10]
- čistý film (absolútny film, abstraktný film, nevhodne experimentálny film) – dominuje v ňom snaha o čistú filmovosť, oslobodenú od vplyvu literatúry, divadla a od vecného obsahu; filmové dielo ju dosahuje najmä prostredníctvom pohybovej hry rôznych materiálov, línií, kresieb, svetiel, tieňov a vo farebnom filme aj farieb, ktoré na diváka pôsobia rytmom pohybov, zmenou tvarou a proporcií a vo zvukovom filme aj sprievodnou zvukovou (spravidla hudobnou) zložkou,[1]
- animovaný film – základným princípom je animácia.[11][12]
Každé filmové dielo sa zakladá na dokumentárnosti, štylizovanosti a animovanosti (oživení), ale dominuje mu jedno východisko, na základe ktorého možno filmové dielo priradiť k príslušnému rodu.[4] Napr. v kombinovanom filme sa spája technika animovaného filmu s technikou tvorby hraného alebo dokumentárneho filmu, avšak animovaná technika prevláda. Naproti tomu do hraného filmu môžu byť vložené animované sekvencie alebo epizódy (napr. v podobe úvodných titulkov, snových častí ap.).[13]
Členenie filmových diel na rody sa vyvinulo spolu s vývojom filmu a filmového umenia (pozri dejiny filmu). Na počiatku kinematografie stála elementárna forma dokumentárneho filmu, neskôr sa pod vplyvom starších umení (umelecká literatúra, divadla, hudba[6]) sformoval rod hraného filmu[4] a pod vplyvom abstraktného výtvarného umenia a hudobnosti vznikol v 20. rokoch 20. storočia rod čistého filmu.[1] Na sformovanie rodu animovaného filmu malo rozhodujúci vplyv výtvarné umenie (sprvu karikatúrna kresba) a bábkové divadlo (používanie bábok a makiet). Prvé kreslené (sileutové) animované filmy sa objavujú už v začiatkoch kinematografie (napr. v tvorbe Charlesa-Émila Reynauda) a prvé bábkové (objemové) filmy už začiatkom 20. storočia.[11] Vývoj rodového členenia prebieha naďalej, ale pri zachovaní konkrétnych invariantných (nemenných) vlastností.[4]
Rody sa ďalej členia na superžánre, žánre, subžánre, žánrové formy a žánrové typy (pozri filmový žáner),[5] napr. rod dokumentárneho filmu sa delí na žánre spravodajského filmu, publicistického filmu a dokumentárneho filmu v užšom zmysle.[7] Okrem rodového členenia existuje členenie filmových diel podľa vzťahu ku skutočnosti na druhy filmov, a to na filmy o faktoch (angl. films of facts) a filmy operujúce výmyslom (angl. films of fiction).[14] Zatiaľ čo v oblasti filmových žánrov dochádza k dynamickému vývoju a zmenám, rody a druhy filmov sú veľmi stabilné.[4][14]
Referencie
- ↑ a b c čistý film. In Encyklopédia filmu, s. 167
- ↑ Dobson 2009, s. 105
- ↑ Pozri napr. Mikušová 2016, s. 32
- ↑ a b c d e rody filmu. In Encyklopédia filmu, s. 697
- ↑ a b c filmové dielo. In Encyklopédia filmu, s. 245
- ↑ a b rody filmu. In Encyklopédia dramatických umení Slovenska, s. 254
- ↑ a b dokumentárny film. In Encyklopédia filmu, s. 200
- ↑ Porovnaj: dokumentárny film. In Malá encyklopédia filmu, s. 153
- ↑ hraný film. In Encyklopédia filmu, s. 348
- ↑ Porovnaj: hraný film. In Malá encyklopédia filmu, s. 252
- ↑ a b animovaný film. In Encyklopédia filmu, s. 34
- ↑ animovaný film. In Malá encyklopédia filmu, s. 41
- ↑ kombinovaný film. In Encyklopédia filmu, s. 424
- ↑ a b druhy filmov. In Malá encyklopédia filmu, s. 159-160
Použitá literatúra
- Blech, Richard, ed. (1974), Malá encyklopédia filmu (1. vyd.), Bratislava: Vydavateľstvo Obzor
- Blech, Richard, ed. (1990), Encyklopédia dramatických umení Slovenska, 2. diel, M – Ž (1. vyd.), Bratislava: VEDA, vydavateľstvo Slovenskej akadémie vied, str. 254, ISBN 80-224-0001-7
- Blech, Richard, ed. (1993), Encyklopédia filmu (1. vyd.), Bratislava: Vydavateľstvo Obzor, ISBN 80-215-0219-3
- Dobson, Nichola (2009), „Humorous Phases of Funny Faces“, Historical Dictionary of Animation and Cartoons, Historical Dictionaries of Literaturea and the Arts, No. 34, Lanham, MD; Toronto; Plymouth: The Scarecrow Press, str. 105, ISBN 978-0-8108-5830-5
- Mikušová, Monika, ed. (2016), Filmová výchova pre pedagógov a študentov stredných škôl (1. vyd.), Bratislava: Vysoká škola múzických umení v Bratislave, ISBN 978-80-8195-009-4, http://kas.vsmu.sk/fileadmin/upload/knihy/Filmova_vychova_-_ISBN.pdf, dost. 2019-02-20
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antropológia
Aplikované vedy
Bibliometria
Dejiny vedy
Encyklopédie
Filozofia vedy
Forenzné vedy
Humanitné vedy
Knižničná veda
Kryogenika
Kryptológia
Kulturológia
Literárna veda
Medzidisciplinárne oblasti
Metódy kvantitatívnej analýzy
Metavedy
Metodika
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk