A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Sixtínska Madona | |
| |
Základné informácie | |
---|---|
Autor | Raffael |
Rok | 1513 - 1514 |
Technika | olej na plátne |
Rozmery | 270 × 201 cm |
Galéria | Galéria starých majstrov, Drážďany |
Sixtínska Madona (tal. Madonna Sistina) je názov obrazu talianskeho renesančného maliara a architekta Raffaela Santiho.
Obraz objednal u Raffaela v roku 1512 pápež Július II., ktorý ním chcel osláviť pripojenie Piacenzy k cirkevnému štátu. Prostredníctvom neho chcel zviditeľniť i svoju rodinu della Rovere.
Ikonografia a symbolika
Obraz zobrazuje Pannu Máriu držiacu na rukách Ježiša, stojacu na oblaku pred roztiahnutou oponou. Mária, svojou pózou sťa stelesnenie vznešenosti a humánnosti, práve zostupuje, ako to naznačuje poloha jej nôh a pohyb rúcha. Pred ňou kľačia dve postavy - po jej pravej ruke je to pápež Sixtus II. s črtami tváre objednávateľa diela, po ľavej ruke sv. Barbora. Pápež Sixtus II. v hlbokej úcte rukami naznačuje jej cestu z oblakov na zem, do kostola San Sisto v Piacenze (benediktínsky kostol zasvätený sv. Sixtovi a sv. Barbore dostal tento obraz po dokončení od Júliusa II. do daru). Kľačiaca sv. Barbora upiera svoj pohľad na dvojicu anjelikov znudene sa opierajúcich o spodný rám obrazu a sledujúcich výjav nad ich hlavami.
Obraz obsahuje symbolické prvky. Tie možno vybadať z polohy Dieťaťa na Máriiných rukách, rozhrnutého závesu a tiary ležiacej pri pápežových nohách. Podľa katolíckeho chápania sa chlieb a víno „premieňajú“ na telo a krv Kristovu. Svätí rozhrnuli záves aby umožnili návrat Krista na Máriiných rukách k svätej obete; pápež im ukazuje cestu do chrámu. Mária ponúka Krista ako eucharistiu: neobjíma ho tak ako si matka túli dieťa, ale drží ho pred sebou.
Tiara pri pápežových nohách je priamym poukázaním na rodinu pápeža Júliusa II.. Symbolizuje ju žaluď korunujúci tiaru; Július II. sa vlastným menom volal Giuliano della Rovere (z tal. „rovere“ t. j. dub).
Generácie návštevníkov drážďanskej Gemäldegalerie obdivujú spôsob, akým vykreslil svoju predstavu Panny Márie v tomto diele Raffael. Jeho Sixtínska Madona patrí k najznámejším svetovým dielam o čom okrem iného svedčí aj nespočetné množstvo reprodukcií.
Umiestnenie diela
Pôvodne bol obraz pravdepodobne určený ako umelecký doplnok hrobu pápeža Júliusa II., keďže sv. Sixtus II. bol patrónom rodiny della Rovere. Doplnenie obrazu dvojicou anjelov, ktorí bývajú takto často zobrazovaní na náhrobkoch, túto úvahu potvrdzuje.
Obraz bol dvestopäťdesiat rokov umiestnený na svojom pôvodnom mieste v kostole San Sisto v Piacenze. V roku 1754 sa stal majetkom saského kurfirsta Fridricha Augusta II.. V roku 1855 sa obraz dostal do zbierok drážďanskej Gemäldegalerie Alte Meister odkiaľ bol počas 2. svetovej vojny prevezený do Sovietskeho zväzu. Od roku 1956 je opäť v Drážďanoch.
Zdroje
Prehľadný zoznam obrazov Raffaela pozri Zoznam Raffaelových diel |
- R. H. Johannsen, Slávne maľby, Slovart, Bratislava, 2004
- Dielo na www.wga.hu
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Búrka (Giorgione)
Cnosti teologické
Dáma s hranostajom
Dišputa o Najsvätejšej sviatosti
Dišputa svätej Kataríny Alexandrijskej pred cisárom Maxentiom
Flóra (Tizian)
Giotto di Bondone
Hudobník (Leonardo)
Jazdecký pomník Bartolomea Colleoniho
Jazdecký portrét Karola V.
Judita (Giorgione)
Kajúcnica Mária Magdaléna (Tizian)
Klaňanie troch kráľov (Botticelli, 1475)
Klaňanie troch kráľov (Leonardo da Vinci)
Korunovácia Panny Márie so štyrmi svätými
Korunovanie Panny Márie (Raffael)
Kristovo pokúšanie
Krst Krista (Leonardo da Vinci)
La Belle Ferronière
La Belle Jardinière
La Donna Gravida
Lukrécia (Lorenzo Lotto)
Madona Conestabile
Madona della Seggiola
Madona del Cardellino
Madona Granduca
Madona Litta
Madona Pesarovcov
Madona so svätým Jozefom (Raffael)
Madona so svätcami, anjelmi a Federicom da Montefeltro
Madona v skalách
Madonna del Magnificat
Mona Líza
Mystické narodenie
Oslobodenie svätého Petra
Pápež Lev X. s kardinálmi Giuliom de’ Medici a Luigim de’ Rossi
Pallas a kentaur
Parnas (Raffael)
Portrét Binda Altovitiho
Posledná večera (Leonardo da Vinci)
Posledný súd (Michelangelo)
Postbyzantské umenie
Príbeh Nastagia degli Onesti
Primavera (Botticelli)
Raffaelove siene
Renesančné výtvarné umenie
Sibyly (Raffael)
Sixtínska Madona
Spiaca Venuša (Giorgione)
Stvorenie Adama
Svätá rodina so svätou Annou
Svätá Trojica (Masaccio)
Svätý Ján Krstiteľ (Leonardo da Vinci)
Urbinská Venuša
Výjavy z Mojžišovho života
Venuša a Mars
Vitruviánsky muž
Vyhnanie Heliodora z chrámu
Vzbura proti Mojžišovým zákonom
Vzkriesenie Krista (Piero della Francesca)
Zasnúbenie Panny Márie (Raffael)
Zoznam Botticelliho diel
Zrodenie Venuše
Zvestovanie (Leonardo, 1472)
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk