A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Symfónia je dielo z oblasti klasickej hudby určené pre symfonický orchester. Názov pochádza z gréckeho slova symfonia (Συμφωνία), čo znamená „súzvuk“.
História
Počiatky symfónie siahajú do obdobia baroka. Medzi jej vzdialeného predchodcu patrí operná predohra s troma časťami, tak ako ju používal napríklad taliansky skladateľ Alessandro Scarlatti. Ďalším dielom významným pre rozvoj symfónie bolo tzv. ripieno concerto, ktoré nieslo titul koncert napriek tomu, že nevyužívalo výrazný sólový nástroj. Príkladom takéhoto diela je slávny Brandenburský koncert č. 3 Johanna Sebastiana Bacha.
Symfónia začala dostávať dnešné črty až v období klasicizmu. Došlo k zaradeniu tretej, tanečnej časti, ktorú tvoril menuet a trio. Zaslúžili sa o to skladatelia tzv. „mannheimskej školy“, medzi inými Johann Stamitz. Vznikla tak štvorčasťová symfónia, o ktorej ústálenie sa zaslúžil najmä „otec symfónie“ Joseph Haydn a ktorú neskôr rozvíjal Wolfgang Amadeus Mozart.
K významnému posunu vo vývoji symfónie došlo vďaka Ludwigovi van Beethovenovi. Zlomovým dielom v tomto smere bola jeho Symfónia č. 3 „Eroica“. Beethoven významne pozmenil charakter všetkých symfonických viet. V tretej časti menuet nahradil scherzom. V záverečnej vete Symfónie č. 9 po prvýkrát využil v symfónií vokálny part. Beethovenove symfónie sa stali štandardom a neprekonateľným ideálom pre nasledujúcich skladateľov. Tí využívali Beethovenovu formu, ktorú obohacovali o širší harmonický slovník a nové zvukové možnosti orchestra. Medzi nich patrili napríklad Carl Maria von Weber, Robert Schumann a Felix Mendelssohn-Bartholdy. Nová kapitola sa začala písať s príchodom originálnej Fantastickej symfónie Hectora Berlioza. Novum spočívalo v programe symfónie a jej objavnej inštrumentácii. Priamo na Beethovena nadviazal Johannes Brahms, ktorý vytvoril symfónie výrazne štrukturálne previazané a jednotné.
V 20. storočí sa monumentalita symfónií prehlbovala čoraz početnejším orchestrom i dlhším trvaním skladby. Medzi najvýznamnejších symfonikov 20. storočia patria Gustav Mahler a Dmitrij Šostakovič. Postupne došlo k rôznym zmenám v symfonickej stavbe – vznikali symfónie s piatimi vetami i symfónie jednoveté. Vyvinula sa i symfónia menšieho rozsahu označovaná ako sinfonietta. Jednu z najznámejších skomponoval Leoš Janáček. Ako protiklad k monumentálnym symfóniam vznikali teda i diela menej závažného charakteru a symfónia sa stala i predmetom hudobných experimentov.
Charakteristika
Symfónia je rozsiahle a závažné orchestrálne dielo. Považuje sa za vrcholné hudobné dielo a takmer každý skladateľ sa rozhodol vyskúšať si na symfonickej tvorbe svoje skladateľské zručnosti, um a fantáziu. Symfónia poskytuje priestor pre rozvoj bohatých hudobných myšlienok pri využití všetkých základných hudobných foriem. Od čias Beethovena symfónie zvyčajne neskrývajú len bohatstvo hudobné ale aj ideové. Často predstavujú odrážajú duševné pochody skladateľa a jeho zápas o vyjadrenie umeleckej pravdy. Symfónia môže byť dielom absolútnej i programovej hudby. Základná stavba symfónie (pozri nižšie) tak ako bola položená v období klasicizmu, bola v neskorších obdobiach často modifikovaná a vznikali rôzne zvláštne typy symfónií – napríklad symfónie s odlišným počtom viet a podobne. Niektoré diela, ktoré by sa dali považovať za symfónie boli z nejakého dôvodu skladateľom nazvané inak (napríklad Koncert pre orchester od Bélu Bartóka). Naopak, niektoré diela nesúce označenie „symfónia“ ňou v skutočnosti nie sú (Napríklad Alpská symfónia Richarda Straussa je v skutočnosti symfonická báseň).
Forma
Typicky je symfónia štvorčasťová skladba s nasledujúcou formou:
- 1. časť – v rýchlom tempe (často allegro) v sonátovej forme
- 2. časť – v pomalom tempe (často adagio, prípadne andante), často v piesňovej forme alebo forme variácií
- 3. časť – tanečného charakteru, obvykle scherzo, v období klasicizmu menuet a trio
- 4. časť – v rýchlom tempe (allegro alebo rýchlejšie), vo rondovej alebo sonátovej forme
Významné symfónie
Klasicizmus
- Joseph Haydn (104 symfónií)
- 92. symfónia G-dur „Oxfordská“
- 94. symfónia G-dur „S úderom na tympany“
- 101. symfónia 101 D-dur „Hodiny“
- Wolfgang Amadeus Mozart
- 39. symfónia Es dur, K. 543 (1788)
- 40. symfónia g mol, K. 550 (1788)
- 41. symfónia C dur „Jupiterská“, K. 551 (1788)
- Ludwig van Beethoven (9 symfónií)
- 3. symfónia Es-dur „Eroica“, Op. 55
- Symfónia č. 5 c-mol „Osudová“, Op. 67 (1804 – 1808)
- 6. symfonia F-dur „Pastorálna“, Op. 68
- 7. symfónia A dur, Op. 92 (1811 – 1812)
- 9. symfónia d-mol „Óda na radosť“, Op. 125
Romantizmus
- Franz Schubert (9 symfónií)
- 8. symfónia h-mol „Nedokončená“, D. 759
- 9. symfónia C-dur, D. 944
- Felix Mendelssohn-Bartholdy (5 symfónií)
- 3. symfónia a mol „Škótska“, Op. 56
- 4. symfónia A dur „Talianska“, Op. 90
- 5. symfónia D dur „Reformačná“, Op. 107
- Hector Berlioz
- Fantastická symfónia, Op. 14
- Robert Schumann (4 symfónie)
- 1. symfónia B dur „Jarná“, Op. 38
- 3. symfónia Es dur „Rýnska“, Op. 97
- Johannes Brahms (4 symfónie)
- Camille Saint-Saëns (5 symfónií, dve bez poradového čísla)
- Antonín Dvořák (9 symfónií)
- 7. symfónia d mol, Op. 70
- 8. symfónia G dur, Op. 88
- 9. symfónia e mol „Z Nového sveta“, Op. 95
- Piotr Iljič Čajkovskij (6 symfónií)
- Anton Bruckner (9 symfónií)
- 4. symfónia Es dur „Romantická“, WAB 104
- 7. symfónia E dur
- 9. symfónia d mol, WAB 109
- César Franck (1 symfónia)
- Symfónia d mol, Op. 48
- Jean Sibelius (7 symfónií)
- 2. symfónia D-dur, Op. 43
- 5. symfónia Es-dur, Op. 82
- 7. symfónia C dur, Op. 105 (1924)
20. storočie
- Dmitrij Šostakovič (15 symfónií)
- 7. symfónia c mol „Leningradská“, Op. 60
- 9. symfónia Es dur, Op. 70
- 10. symfónia e mol, Op. 93 (1953)
- 13. symfónia b mol „Babij jar“, Op. 113
- Sergej Prokofiev (7 symfónií)
- Klasická symfónia, Op. 25
- Carl Nielsen (6 symfónií)
- 4. symfónia „To nezničiteľné“, Op. 29
- 5. symfónia, Op. 50
- Gustav Mahler (9 symfónií)
- 1. symfónia D dur „Titanská“
- 4. symfónia G dur
- 5. symfónia cis mol
- Arthur Honegger
- 2. symfónia D dur, H. 153
- 3. symfónia „Liturgická“, H. 186
- Olivier Messiaen
- Symfónia Turangalîla (1946 – 1948)
- Cyrille Verdeaux
- Clearlight Symphony (1975)
- Henryk Górecki
Zvukové ukážky
W. A. Mozart: Symfónia č. 40 g-mol, Molto allegro
L. van Beethoven: Symfónia č. 5 c-mol „Osudová“, Allegro con brio
F. Mendelssohn-Bartholdy: Symfónia č. 3 a-mol „Škótska“, Allegro vivacissimo-Allegro maestoso assai
Iné projekty
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Detská hudba
Etnomuzikológia
Filmová hudba
Hudba podľa štátu
Hudba podľa kontinentu
Hudba podľa oblasti
Hudba podľa roka
Hudobná teória
Hudobná technika
Hudobná terminológia
Hudobné časopisy
Hudobné školy
Hudobné žánre
Hudobné akcie
Hudobné albumy
Hudobné diela
Hudobné festivaly
Hudobné kompozície
Hudobné obdobia
Hudobné ocenenia
Hudobné povolania
Hudobné rebríčky
Hudobné súťaže
Hudobné siene slávy
Hudobné skladby
Hudobné skupiny
Hudobné techniky
Hudobné telesá
Hudobné televízne stanice
Hudobné výhonky
Hudobné webové stránky
Hudobné zoznamy
Hudobníci
Hudobní producenti
Hudobný priemysel
Óda
Úryvok
Ľudová pieseň
4′33″
Abbandono
Abbelimento
Absolútna hudba
Afektová teória
Akordika
Akustická hudba
Alterovaná stupnica
Anime Music Video
Antológia
Ars antiqua
Ars nova
Avantgarda (hudba)
A bassa voce
A battuta
A cappella
Backmasking
Baroková hudba
BPM
Capriccio (hudobná skladba)
Charitatívny singel
Concerto grosso
Dĺžka tónu
Džez
Dejiny hudby
Detská populárna pieseň
DEXTY
Dirigent
Dodekafónia
Dohra
Dychové kvinteto
Dychový orchester
Etnoorganológia
Evergreen
Filozofia hudby
Fonograf
Generálny bas
Hitparáda
Hlasová oktáva
Hudba
Hudobná aktivita
Hudobná interpretácia
Hudobná kultúra
Hudobná skupina
Hudobná teória
Hudobné dielo
Hudobné myslenie
Hudobné vydavateľstvo
Hudobník
Hudobný žáner
Hudobný album
Hudobný klasicizmus
Hudobný nástroj
Hudobný sloh
Kakofónia
Komponovanie hudby
Kvintakord
Latin pop
Libreto
Lord of the Dance
Magnificat
Mapex
Marturos
Mastering
Melódia (hudba)
Melodický
Melodika
Melodizácia
Metronóm
Mocná hŕstka
Mofokiller
Monódia (novovek)
Muzikál
Náboženská hudba
Náuka o harmónii
Náuka o kontrapunkte
Noneto
Ofertórium (spev)
Omša (hudba)
Organológia (hudba)
Original Soundtrack
Pieseň
Populárna hudba
Portál:Hudba
Priznávka
Produkcia hudby
Programová hudba
Rómska hudba
Rokoková hudba
Rondo (hudba)
Rozbor hudobnej skladby
Rytmický impulz
Sólová gitara
Sťahovanie hudby
Sekvencia (chorálová melódia)
Sonátový cyklus
Spev
Spevák
Stretta
Sub Pop
Symfónia
Synkopa (hudba)
Tónová sústava
Temperované ladenie
Toccata
Trópovanie
Tradicionál
Tritón (hudba)
Tvorba hudby počítačom
Underground
Výška tónu
Vibrato
Virtuóz
Zoznam skladieb pre violončelo
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk