A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Súradnice: 48°14′08″S 17°01′51″V / 48,235613°S 17,030767°V
TV Markíza | |
Logo TV Markíza od 10. augusta 2022 | |
Krajina | Slovensko |
---|---|
Oblasť vysielania | Slovensko |
Vysielací jazyk | slovenčina |
Typ | súkromná |
Riaditeľ | Matthias Settele |
Začiatok vysielania | 31. august 1996 |
Program | plnoformátová televízia |
Formát obrazu | 16:9 |
Príjem | satelit, káblové vysielanie, IPTV, DVB-T (spoplatnené) |
Člen skupiny | Markíza - Slovakia, spol. s.r.o. (CME) |
Sesterské stanice | TV Markíza Markíza Doma Markíza Dajto Markíza KRIMI Markíza International |
Webstránka | https://www.markiza.sk |
Televízia Markíza je súkromná komerčná televízia, ktorá na Slovensku vysiela od 31. augusta 1996. Okrem vysielania samotnej Markízy prevádzkuje aj televízne stanice Doma (od roku 2009), Dajto (od roku 2012), Markíza International (od roku 2016) a Markíza KRIMI (od roku 2022). Televízia sídli v Záhorskej Bystrici. V zmysle zákona o vysielaní a retransmisii je vysielateľ Markíza - Slovakia poskytovateľom televíznej programovej služby TV Markíza[1] a ďalších, ktoré samy seba nazývajú skupina Markíza.[2]
História, šírenie a sledovanosť
História
„Markíza je dieťaťom HZDS" [3] , tvrdila Emília Boldišová, ktorá bola v roku 1994 šéfkou tzv. licenčnej rady, ktorá Pavlovi Ruskovi odmietla dať vysielaciu licenciu, pretože zatajil spolumajiteľku zo zahraničia Sylviu Volzovú. Radu v decembri 1994 parlament odvolal a od novo vymenovanej rady Ruskova spoločnosť Markíza Slovakia Blatné licenciu získala 7. augusta 1995. Podľa Boldišovej vďaka za tento zvrat patrí vtedajšiemu predsedovi Národnej rady SR Ivanovi Gašparovičovi, jeho asistentovi Ľubošovi Juríkovi a Oľge Keltošovej. Rusko dodnes odmieta, že by Markíza dostala licenciu vďaka HZDS, hoci Vladimír Mečiar bol v roku 1991 na jeho svadbe.[3]
Majitelia
Rusko v roku 2018 tvrdil, že už od roku 1995 existovala zmluva, na základe ktorej tzv. malá Markíza (Markíza-Slovakia Blatné), ktorá držala vysielaciu licenciu, zverila vysielanie tzv. veľkej Markíze. Odmenou pre majiteľov malej Markízy bolo 10% zo zisku - teda 5% pre Ruska a 5% pre Volzovú. Podľa neho „Volzová nikdy majetkový podiel v TV Markíza nemala“.[4] Ruskovým podporovateľom pre získanie licencie bol bývalý riaditeľ divadla Korzo '90 Ľubo Gregor. Podľa Gregora Rusko jemu a Zite Furkovej v Markíze získať 15 až 20-percentný podiel. Furková na to mala aj zmluvu podpísanú Ruskom.[5]
V roku 1998 spoločnosť Gamatex získala pohľadávku Siloša Pohanku voči Pavlovi Ruskovi.[6] Marián Kočner (Gamatex) uplatnením tejto pohľadávky právne získal rozhodujúci vplyv v Slovenskej televíznej spoločnosti (STS), ktorá spolu s americkou spoločnosťou CME (Central European Media Enterprises) prevádzkovala televíziu. Pôvodne CME Media Enterprises B.V., patrilo 49 % a 51% patrilo spoločnosti Markíza Slovakia.[7] 18. augusta 1998 do areálu televízie v Záhorskej Bystrici prišiel Kočner s ochrankou obsadiť Markízu, čo bol viditeľný začiatok kauzy Gamatex. Spor o vlastníctvo obchodných podielov pokračoval až do začiatku roku 2000 dokedy si Rusko udržal funkciu generálneho riaditeľa.
V lete 2000 spor Markízy s Gamatexom (Kočnerom) sa urovnal dvoma zmluvami. Prvú uzavreli na prevod s firmou A.D.A.M. (matka Gamatexu), M. Kočner dostal 40 miliónov korún, a Š. Ágh 40 miliónov korún. Druhou zmluvou prevzala Kováčikova Forza dlh Gamatexu 1 milión eur. Čím sa spor, podľa Kováčika uzavrel a o zmenkách na 500 miliónov korún nevedel.[8][9][10] Ruskovi vtedy pomohli podnikatelia Ján Kováčik a Milan Fiľo, ktorým Rusko odpredal väčšinu svojho 50-percentného podielu v televízii (Od Ruska kúpila podiel spoločnosť A.R.J v septembri 2000). J. Kováčik (firma Media Invest) následne, v novembri 2001, odkúpil aj podiel S. Volzovej a stal sa väčšinovým vlastníkom a konateľom televízie.[11] Spolu s Ruskom mal vyše 40-percentný podiel, vyše 25 percent patrilo Fiľovi a zvyšok (menej ako 35%) CME.
Definitívne vplyv v Markíze Rusko stratil v roku 2005, keď svoj zostávajúci podiel predal CME. Američania odvtedy ovládali v Markíza - Slovakia 80 percent.
Markíza - Slovakia bola do 26. októbra 2006 51-percentným vlastníkom STS a po tomto dátume sa stala jej 100 % vlastníkom. Po získaní 100 % podielu Markízou - Slovakia v STS sa obe spoločnosti od januára 2007 zlúčili. Dovtedy boli vlastníkmi STS Markíza - Slovakia, spoločnosti A.R.J, a.s. so 46 %, Media Invest, spol. s r.o. s 20 % a CME Media Enterprises B.V. s 34 % podielom.[12]
Zvyšných 20% v Markíze získali Američania v júli 2007, keď Kováčikovi a Fiľovi vyplatili spolu 1,9 miliardy korún (približne 60 miliónov €). Spoločnosť už vtedy bola vlastníkom licencie na televízne vysielanie platnej až do septembra 2019.[12] Väčšinovým akcionárom CME bola firma WarnerMedia.[10] CME pôsobilo vo viacerých krajinách a okrem iných vlastní aj českú TV Nova, ktorú ovládla prostredníctvom Vladimíra Železného v roku 1996. Podľa výpovede Radky Doehring[13] v Kauze zmenky TV Markíza Rusko dostal za svoj podiel od CME 575 miliónov korún (približne 19 miliónov €).
Čínska energetická a investičná skupina CEFC a slovensko-česká finančná skupina Penta Investments v decembri 2017 predložili ponuku vo výške 1,7 miliardy € na kúpu podielu v spoločnosti CME.[14] Už v marci 2018 CEFC oznámila nezáujem o zvyšovanie svojho podielu a v apríli 2018 po problémoch CEFC s financovaním a vyšetrovaním jej šéfa v Číne sa vstup Penty do CME neuskutočnil.[15]
28. októbra 2019 sa skupina PPF Petra Kellnera a CME dohodli na prevzatí. Informovali o tom zverejnili obe zúčastnené strany. Podľa CME PPF zaplatí za prevzatie CME okolo 2,1 miliardy amerických dolárov.[16] CME okrem Markízy a jej kanálov prevádzkuje televízne stanice aj v ďalších piatich krajinách, napríklad do jej portfólia patrí aj česká Nova. Dohodu najprv odsúhlasilo valné zhromaždenie CME a skoro po roku (6. septembra 2020) aj Európska komisia (transakcia bola Komisii oznámená 1. septembra 2020).[17]
Vedenie, sledovanosť, program a príjmy
25. septembra 2013 bol za nového generálneho riaditeľa televízie vymenovaný Matthias Settele. Jeho predchodcovia sú vymenovaní v časti generálni riaditelia. Naposledy 15. februára 2015 zmenila Markíza celú staničnú grafiku. Predtým takéto zmeny robila častejšie.[18]
Sledovanosť
Krátko po svojom nástupe na slovenský mediálny trh sa TV Markíza stala najsledovanejšou televíziou[7] a túto pozíciu trhového lídra si udržala aj v roku 2017 [19] až do roku 2022.[20] Už rok po svojom vzniku, teda v roku 1997, mala Markíza podľa výsledkov spoločnosti Visio 47 % podiel na trhu, STV spadla zo 40-percentného podielu na 20,5%. Najvyššiu sledovanosť prežívala Markíza v roku 1998, keď na trhu dosiahla 80-percentný podiel z príjmov z predaja reklamy (79,3 % z 2,5 mld. Sk.[21]) a 60-percentnú sledovanosť.[7]
Program
Základom programovej skladby sú cyklické relácie (seriály).[18] Do vzniku konkurenčnej komerčnej televízie JOJ (2002) sa Markíze darilo monopolizovať svoje postavenie v uvádzaní úspešných zahraničných (aj seriálových) titulov[18] pozri nižšie napr. akvizície, telenovely. Pristupovala aj na podmienky barterového obchodu, keď platila namiesto peňazí svojim reklamným vysielacím časom (v rokoch 1996, 1997, 1998 boli filmy od spoločnosti 20-th Century Fox sponzorované Coca-Colou).[18]
Príjmy
Okrem úspešného predaja reklamného času (s tzv. garantovanou sledovanosťou) sa Markíze darilo robiť aj bartrové obchody, ktoré zvyšovali jej popularitu (program bol podriadený načasovaniu reklamných kampaní).[18]
Najvyšší zisk do roku 2019, podľa bývalej finančnej riaditeľky Radky Doehring mala mať Markíza v roku 2006, a to 550 miliónov korún (18,256 milióna eur).[22] Vysoké výnosy dosahovala Markíza aj po vstupe TV JOJ na trh v roku 2002 a to až do roku 2008.[23]
Podiel na reklamnom trhu
Napriek konkurenčnému boju s televíziou JOJ v období 2012 - 2014 zostávala televízna reklama najväčším podielom vo výdajoch na propagáciu a s ňou aj príjmy TV Markíza.[24] V uvedenej správe boli príjmy z reklamy na internete v roku 2012 už 65,8 mil. Eur (zdroj IAB Slovakia), čo predstavovalo 22% z celkových výdajov na reklamu.[25] V roku 2017 aj vplyvom výmeny vedenia a spoplatnenia bola Markíza lídrom na reklamnom trhu avšak odstup ostatných (aj internetových) konkurentov je minimálny. [19]
V roku 2019 mala Markíza v rôznych sektoroch a časoch trhový podiel 21% až 29%, čo predstavovalo náskok 4 až 7% pred konkurenčnou JOJ. Výsledky sú veľmi podobné ako v roku 2018, oproti ktorému si Markíza polepšila o menej ako 1%. Najsledovanejšími programami v roku 2019 sa stali film Psia duša, reality šou Utajený šéf a seriál Oteckovia.[2]
Cena za televíznu reklamu na Markíze sa v roku 2020 zvýšila oproti roku 2019 priemerne o 14,8%. Cena za oslovenie 1 % divákov v nákupnej cieľovej skupine 12 až 54 rokov narástla z 1 350 na 1 550 eur.[26][27]
V roku 2020 a najviac divákov dokázali osloviť najmä tri veľké skupiny staníc: Markíza, JOJ a RTVS, ktoré dosiahli spolu 58 percentný trhový podiel v kategórii starších ako 12 rokov. Najviac - 38% sledovalo Ostatné TV, Markíza dosiahla 19,8%, TV JOJ 13,7%, Jednotka 8,0%[20]
Hlavná spravodajská relácia
Televízne noviny (TV Markíza) sa vysielajú každý deň so začiatkom o 19:00. Pri príležitosti 25 rokov od začiatku vysielania Markízy, v auguste 2021, Henrich Krejča povedal: „Naše Televízne noviny zasiahli najmenej jednu generáciu, a myslím si, neskromne povedané, že aj naše správy sú súčasťou ich života.“ [28] Do konca roka 2009 bolo hlavné večerné spravodajstvo vysielalané v dvoch dvadsaťminútových reláciách – Televízne noviny a Dnes, medzi ktorými bola reklama. Od januára 2010 boli Televízne noviny 40-minútové a to bez reklamného brejku. Prerušiť spravodajstvo reklamným brejkom umožnila nová legislatívna úprava, ktorá zapracovala odporúčania EÚ a tak 1.2.2010 Markíza ako prvá na Slovensku prvýkrát prerušila hlavné správy reklamou.[29] Generácia poslucháčov Makízy (Generácia M) si na to musela zvyknúť, pretože aj konkurenčná televízia JOJ zaviedla prerušovanie správ reklamou a to až natoľko, že v roku 2013 boli obidve za tento priestupok pokutované.[30] Táto najdrahšia reklama v primetime bola obmedzená do roku 2018 pravidlom, že dovolených je najviac 12 minút reklamy za jednu hodinu (toto obmedzenie neplatí na vysielanie sponzorských odkazov[31]). Od roku 2018 však vďaka zmene európskej legislatívy bolo toto pravidlo zrušené a novým limitom je maximálne 20 % pre reklamné vysielanie medzi 6. a 18. hodinou a rovnako 20 % v čase od 18. hodiny do polnoci.[32] Podľa diskusií poslucháčov je úspechom Markízy, že do primetime spravodajskej relácie sa podarilo vtisnúť dva (prvý má 10 minút) reklamné bloky a ďalšie upútavky[33] a tak Televízne noviny (do Počasia) v roku 2023 trvajú do 20:05, teda viac ako hodinu.[34]
Šírenie
V DVB-T vysielaní bola Markíza do 31. decembra 2016 súčasťou 2. (komerčného) multiplexu s pokrytím pre 86 % obyvateľov. Od 19. júna 2017 už ako súčasť spoplatnenej Towercom Plustelky v 4. multiplexe.[35] Sledovať Markízu teda môžu už len platiaci diváci. Podľa informácií z prostredia Asociácie prevádzkovateľov káblových telekomunikácií si Markíza od nich pýta mesačne približne jedno euro.[36]
Web
Okrem domovskej stránky televízie (markiza.sk) v roku 2013 vytvorili portál TVnoviny.sk, ktorý zjednotil predchádzajúce webové projekty ako boli Ekonato.sk, MyŽeny.sk a Športovénoviny.sk ako sekcie v rámci TVnoviny.sk. „Cieľom bolo skonsolidovať celý traffic pod jeden portál a posilniť postavenie našej vlajkovej lode – dôveryhodného spravodajského webu." To sa Markíze podarilo a aj vďaka množstvu zamestnancov online a televíznych redakcií, TVnoviny predbehli v počte reálnych používateľov samotnú Markízu.sk a spolu s ňou sa tak stali v roku 2021 siedmim najsilnejším prevádzkovateľom a aj v roku 2022 si udržal odstup pred ďalšou televíziou Joj. Obidve televízie však zaostávajú za najnavštevovanejšími slovenskými portálmi Aktuality.sk, Zoznam.sk a ďalšími.[37] [38][39][40]
Programová skladba
Spravodajstvo
Publicistika, ostatné
Názov relácie | Vysielanie | Moderátori | Bývalí moderátori |
---|---|---|---|
Teleráno | Pondelok – piatok 06:00 | Kveta Horváthová, Roman Juraško, Tomáš Juríček, Lucia Hlaváčková, Lenka Šóošová, Matúš Krnčok | Gregor Mareš, Jozef Poláček, Andy Timková, Štefan Dvorský, Pavel Bruchala, Martina Šimkovičová, Erika Kresťanková, Ján Dubnička, Linda Wágnerová, Miroslava Almásy, Diana Hágerová, Milan „Junior“ Zimnýkoval, Jana Hospodárová, Táňa Timková, Zuzana Novotná, Noro Meszároš, Viliam Rozboril, Jozef Kuriľák, Adriana Poláková, Daro Richter |
Reflex | Pondelok – piatok 17:25 | Kveta Horváthová, Miriam Kalisová, Kristína Kövešová | Pavel Bruchala, Martina Mečiarová, Viktor Vincze, Katarína Kulová, Jana Hospodárová, Patrik Herman |
Na telo | Nedeľa 13:00 | Michal Kovačič | Zlatica Švajdová Puškárová, Gábor Grendel, Vladimír Repčík, Elena Linczényová, Soňa Bullová, Pavol Pavlík, Ľubomír Karásek |
Cyklické relácie
Názov relácie | Vysielací čas | Moderátori | Bývalí moderátori |
---|---|---|---|
Smotánka | Sobota 18:20 | Erika Judínyová | Erika Vincoureková, Jana Hospodárová, Lucia Hablovičová |
Šou
Pôvodné seriály
Minulosť
Spravodajstvo
- Rýchle televízne noviny
- Muchoviny
- Nočné televízne noviny
- Počasie s Jurajom Mokrým
- Slovensko dnes
- Správy
- Športvíkend
- Televízne Noviny dnes
- Televízne Noviny Headlines
- Top šport
Publicistika
Relácie
- 112
- Agent 002
- Aj múdry schybí
- Bez servítky
- Deka hity
- Domov na kľúč
- Dr. EL
- Hitbox
- Hodina pravdy
- Hviezda
- Je to možné?
- Knockout
- Level majstrov
- London Calling
- Maxihra
- Markizáčik
- Milionár
- Mokrý vidí všetko
- Motorama
- Music One
- Najväčšie tragédie Slovenska
- Na streche
- Sedem s.r.o.
- Skrytá kamera
- Ste chytrejší ako piatak?
- Zo zákulisia Markízy
- O 3 štart
- Opposite sex
- Partička
- Pokušenie
- Telecvoking
- Vo štvorici po Slovensku
- Vox papuli
- VILOmeniny
- Vitajte
- Vitajte Doma Zdroj:
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antropológia
Aplikované vedy
Bibliometria
Dejiny vedy
Encyklopédie
Filozofia vedy
Forenzné vedy
Humanitné vedy
Knižničná veda
Kryogenika
Kryptológia
Kulturológia
Literárna veda
Medzidisciplinárne oblasti
Metódy kvantitatívnej analýzy
Metavedy
Metodika
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk