Trajánov most - Biblioteka.sk

Upozornenie: Prezeranie týchto stránok je určené len pre návštevníkov nad 18 rokov!
Zásady ochrany osobných údajov.
Používaním tohto webu súhlasíte s uchovávaním cookies, ktoré slúžia na poskytovanie služieb, nastavenie reklám a analýzu návštevnosti. OK, súhlasím


Panta Rhei Doprava Zadarmo
...
...


A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9

Trajánov most

Súradnice: 44° 37′ 25.57″ s.š., 22° 40′ 01.38″ v.d.

Moderná rekonštrukcia mosta
Ruiny na začiatku 20. storočia

Trajánov most bol rímsky segmentový oblúkový most a prvý most postavený na dolnom toku Dunaja. Viac ako tisíc rokov bol najdlhším oblúkovým na svete a to v celkovej dĺžke aj v rozpätí oblúka[1]. Most postavil starogrécky architekt Apollodoros z Damasku, na príkaz cisára Trajána, aby bolo zabezpečené zásobovanie rímskeho vojska pri ťažení do Dácie v roku 105.

Most sa nachádzal východne od Železných vrát, blízko dnešného mesta Drobeta-Turnu Severin (Rumunsko) a Kladovo (Srbsko). Jeho dĺžka bola 1 135 metrov (šírka Dunaja v tomto úseku je 1 071 m[2]), šírka 15 m a výška od hladiny rieky 19 m. Na každom konci bol okolo vstupu na most postavený rímsky vojenský tábor kastrum. Konštrukciu tvorili drevené oblúky na 20 kamenných pilieroch (z kameňa, malty a puzolánového cementu), ktoré boli od seba vzdialené 38 metrov.[3]. Most bol postavený za veľmi krátky čas od roku 103 do 105, čo sa pravdepodobne podarilo odklonením toku rieky.

Po ústupe rímskych vojsk bol most zničený. V roku 1856, keď bola hladina Dunaja rekordne nízko, bolo viditeľných všetkých 20 pilierov. V roku 1906 boli dva piliere zničené aby neobmedzovali lodnú dopravu. V roku 1932 bolo 16 pilierov pod vodou a v roku 1982 ich bolo archeológmi zmapovaných iba 12 (zvyšné boli pravdepodobne odplavené). V súčasnosti sú viditeľné iba piliere na oboch brehoch Dunaja[4].

Referencie

  1. Z pohľadu celkovej dĺžky bol most pravdepodobne prekonaný ďalším rímskym mostom cez Dunaj, Konštantínovým mostom. O moste sa zachovalo málo údajov. Jeho dĺžka bola 2 437 metrov (Tudor 1974b, s. 139; Galliazzo 1994, s. 319).
  2. Immovable cultural monuments register . . Dostupné online. (po anglicky)
  3. TROYANO, Leonardo Fernández: "Bridge Engineering - A Global Perspective", Thomas Telford Publishing, 2003
  4. ZIMONJIC, Vesna Peric. Romans Rise from the Waters . IPS, 1. november 2003, . Dostupné online. (po anglicky)

Literatúra

  • GALLIAZZO, Vittorio (1994), I ponti romani. Catalogo generale, 2. vydanie, Treviso: Edizioni Canova, s. 320–324 (No. 646), ISBN 88-85066-66-6
  • TUDOR, D. (1974b), "Le pont de Constantin le Grand à Celei", Les ponts romains du Bas-Danube, Bibliotheca Historica Romaniae Études, 51, Bukurešť: Editura Academiei Republicii Socialiste România, s. 135–166

Iné projekty

Zdroj

  • Tento článok je čiastočný alebo úplný preklad článku Trajan's Bridge na anglickej Wikipédii.
Zdroj:
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Zdroj: Wikipedia.org - čítajte viac o Trajánov most





Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.

Your browser doesn’t support the object tag.

www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk