A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Tento článok alebo jeho časť si vyžaduje úpravu, aby zodpovedal vyššiemu štandardu kvality. Prosím, pozrite si stránky pomocníka, odporúčanie pre encyklopedický štýl a článok vhodne upravte. |
Výchovná animácia
Vo všeobecnosti, v širšom význame, pojem animácia zahŕňa akúkoľvek činnosť človeka, ktorý prebúdza druhých k aktivite, organizuje a sprevádza ich, aby v nej zotrvávali tak, aby aktivita splnila svoje poslanie. Animovať je možné firemné stretnutie, trávenie času na dovolenke, predzápasové publikum, detský karneval atď.
Pedagogický slovník (Průcha, 1998) definuje animáciu ako výchovnú metódu založenú na nedirektívnych a akčných metódach povzbudzovania mladých k hľadaniu vlastnej cesty životom a schopnosti realizovať svoju slobodu a autonómiu.
Ide o to, vytvoriť ľuďom tak zaujímavú ponuku konštruktívnych činností, že rôzne formy protispoločenského správania stratia samy svoju príťažlivosť bez moralizovania a zakazovania.
Niektorí autori spájajú animáciu s výchovou zážitkom, k čomu treba dodať, že napriek tomu, že animácia využíva intenzívne zážitkové momenty, prvoradou pre ňu stále zostáva vzťah. Len vzťah dokáže odolať veľkej konkurencii zábavného priemyslu, ktorý ponúka veľké spektrum zážitkov a pre ich produkciu má o mnoho lepšie predpoklady.
Iní autori (Brestovanský, 2007) preto vnímajú animáciu širšie. Animácia nie je len metódou, ide skôr o celkový výchovný prístup vsadený do preventívneho výchovného systému podporený osobným vzťahom, ktorý využíva overené výchovné metódy, ale v dynamickom procese vzájomného ovplyvňovania tiež vytvára nové (delegovanie, zážitok a pod.). Ich efektivita je posilnená v rámci možností neustálou prítomnosťou – asistenciou animátora (vychovávateľa) v dôležitej referenčnej skupine v živote dieťaťa. Ide tak o celkový proces, prostredníctvom ktorého sa skupina podporuje alebo podnecuje k mysleniu, rozhodovaniu a spoločnému konaniu s cieľom meniť skutočnosť. Čapla (2000) považuje v súlade zo základnou saleziánskou koncepciou animáciu za výchovnú prítomnosť, časom povýšenú na spoločenstvo. Je to ochota žiť uprostred skupiny detí alebo mladých, ktorá má viacero charakteristík: • fyzická prítomnosť na všetkých miestach v priamom kontakte s mladými, pri akejkoľvek činnosti, prítomnosť a účasť na ich živote, hre, práci, pri štúdiu, pri modlitbe, pri odpočinku... so sympatiou k tomu, čo majú radi, • bratská a priateľská prítomnosť - v srdečnom ovzduší sa ľahšie prijímajú rady a reakcie vychovávateľa, • činná prítomnosť, ktorá prináša iniciatívu a tvorivú fantáziu, • prítomnosť oduševňujúca (anima = duša), motivuje k zodpovednosti, k prijatiu hodnôt, • svedecká prítomnosť – svojim prejavom a správaním sa vychovávateľ stáva svedkom hodnôt, ktoré mladým predstavuje.
Externé odkazy
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Škola v spádovej oblasti
Školský informačný systém
Štúdium
Študijný plán
Analógová komunikácia
Analytická veda o výchove
Antipedagogika
Bibliopedagogika
Cvičenie (fáza vyučovania)
Daltonská škola
Defektológia
Descholarizácia
Didaktický prostriedok
Didaktika
Didaktogénia
Docilita
Doktor pedagogiky
Domáca úloha
Duchovedná pedagogika
Etnopedagogika
Experimentálna pedagogika
Filozofia výchovy
Formy vyučovania
Funkčná asymetria hemisfér
Gymnasion
Heuristický rozhovor
Humanities
Inkluzívne vzdelávanie
Interaktívna tabuľa
Jenský plán
Komeniológia
Konzultácia
Kurikulum
Lesná pedagogika
Liečebná pedagogika
Múzejná pedagogika
Mediálna výchova
Mentoring (forma spolupráce učiteľov)
Metóda pedagogiky
Montessoriovská škola
Názornina
Názornosť
Osobnosť žiaka
Pansofia
Pedagógia
Pedagogická činnosť
Pedagogická teória
Pedagogické filozofovanie
Pedagogické filozofovanie 20. storočia
Pedagogické myslenie
Pedagogické vedy
Pedagogický optimizmus
Pedagogický pesimizmus
Pedagogický proces
Pedagogický smer
Pedagogik
Pedagogika
Pedagogika v starovekých Aténach
Pedeutológia
Pegagogické vedomie pedagóga
Podnikový školiteľ
Predmet výchovy
Propedeutika
Psychoanalytická pedagogika
Ratio educationis (1777)
Rozvíjajúce vyučovanie
Seminár (kurz)
Slepá mapa
Sociálne podmienené mentálne postihnutie
Sugestopédia
Superlearning
Svetový deň učiteľov
Teória učenia
Teória výchovy
Tréning (školenie)
Učebná metóda
Učebné osnovy
Učebnica
Učenie (pedagogika)
Učenie sa
Učiteľ
Učivo
Výchova
Výchovná animácia
Všeobecná didaktika
Vedomosti
Verbalizmus
Vychovávanie
Vyučovací proces
Vyučovacia metóda
Vyučovanie
Vzdelávanie
Vzdelávanie pre ženy
Waldorfská pedagogika
Záujmový krúžok
Záverečná skúška
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk