A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Tento článok alebo jeho časť si vyžaduje úpravu, aby zodpovedal vyššiemu štandardu kvality. Prosím, pozrite si stránky pomocníka, odporúčanie pre encyklopedický štýl a článok vhodne upravte. |
Podľa názoru niektorých redaktorov by tento článok mal byť spojený s článkom Waldorfská pedagogika. Ak s tým nesúhlasíte, vyjadrite sa, prosím, v diskusii. |
Jej reprezentantom je filozof a pedagóg Rudolf Steiner (1861 – 1925). V dnešnej organizačnej štruktúre je jednotná, dvanásťročná. V trinástej triede pripravujú žiakov na maturitu. Finančne zabezpečujú školy rodičia, sponzori, spolky a učitelia, čiastočne prispieva štát. V zmysle vlastníctva sú školay štátne aj súkromná. Školy navštevujú žiaci z rozličného sociálneho prostredia.
Waldorfská škola má vlastné učebné osnovy odlišné od štátnych vzdelávacích programov.. Obsah určujú učitelia podľa miestnych podmienok. Škola má tri stupne (bez materskej školy):
• V materskej škole je ťažisko výchovy detí v napodobňovaní a hre. Námetové hry, tvorivé, motivujú deti na aktivitu a súčasne na rečové prejavy. Veľa času venujú deti spevu, hudbe, maľovaniu, modelovaniu a tancu.
• Na nižšom stupni (1. – 4. ročník) sa žiaci učia spisovne sa vyjadrovať. Počúvajú a reprodukujú rozprávky, riekanky, básničky, pričom dodržiavajú rytmus reči a melódiu. Učia sa dva cudzie jazyky, a to formou piesní, krátkymi dialógmi, básničkami. Postupne sa učia písať cviky na uvoľnenie ruky, kreslia disciplinované tvary, znaky. Písaním písmen poznávajú hlásky a ich artikuláciu. Čítať sa učia v 2. ročníku. Podobne ako u nás prvouka je vo waldorfskej škole od 3. ročníka vlastiveda, prírodné znaky z okolia. V ručných prácach zhotovujú jednoduché výrobky, praktické, farebné. Hrajú na píšťalu, flautu a ďalšie nástroje, pričom kladú hlavný dôraz na estetický prejav a umelecký zážitok. V matematike žiaci poznávajú číselný rad a násobky čísel. Škola je bohato vybavená pomôckami. Učitelia zdôrazňujú motiváciu a tvorivosť žiaka.
• Na nižšom aj strednom stupni (5. – 8. ročník) má dominantné postavenie triedny učiteľ, ktorý sprevádza svoju triedu od 1. až po 8. ročník.. V jazykoch sa učia gramatiku, pravopis a štylistiku. V matematike algebru, geometriu, aritmetiku. Vlastivedu členia na biológiu, botaniku, zemepis, chémiu a fyziku. Telesná výchova obsahuje rytmiku, gymnastiku, atletiku a loptové hry. Metodické postupy sú v mnohom podobné z predchádzajúceho obdobia. Učitelia uplatňujú praktický zreteľ. Napríklad: žiaci píšu listy, vyplňujú úradný spis, formuláre, samostatnou prácou riešia problémy svojho okolia. Umelecky sa angažujú v divadle, hudbe, speve – často spolu s rodičmi. Ručné práce vykonávajú v dielňach, v záhrade, za dozoru odborného učiteľa. Spracovávajú veci z dreva, kovu, kože a textilu. Učia sa pliecť, šiť, háčkovať a pri všetkom dbajú na estetický vzhľad. V niektorých školách oboznamujú žiakov s elektrotechnikou.
• Vyšší stupeň (9. – 12. ročník). Na tomto stupni vyučujú odborní učitelia. Pokračuje výučba umeleckých a praktických predmetov. Využíva sa a podporuje záujem žiakov, aby sa začal pripravovať na svoje budúce povolanie. Učitelia zdôrazňujú logické myslenie, estetiku, citové zážitky pri recitácii, speve, hre v orchestri, divadle, a to často v cudzom jazyku. Žiaci organizujú iniciatívne viaceré podujatia.
Vo waldorfskej škole učia katolícki aj evanjelickí učitelia. Žiaci bez cirkevného vierovyznania majú voľne poznať kresťanstvo, prežívajú kresťanské sviatky a slávnosti.
Zvláštnosťou waldorfskej školy je vyučovanie po epochách, hlavne v kognitívnych predmetoch, ale niekedy aj v jazykoch. pracovnom vyučovaní. Epoche sú určené 2 hodiny denne na začiatku vyučovania a to počas štyroch týždňov alebo v nekognitívnych predmetoch dvojhodinovka týždenne počas celého mesiaca či dvoch.. Rozsah a intenzita vyučovania je závislá na učiteľoch. Vo waldorfskej škole žiakov neznámkujú, ale hodnotia písomným hodnotením. Po 12. ročníku dostanú žiaci vysvedčenie podľa vykonanej skúšky.
Na Slovensku v súčasnosti pôsobia 2 školy waldrofského typu:
- Súkromná základná škola waldorfská, Bratislava[1]
- Súkromá základná škola waldorfská, alokované pracovisko Košice[2]
Pozri aj
Referencie
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antropológia
Aplikované vedy
Bibliometria
Dejiny vedy
Encyklopédie
Filozofia vedy
Forenzné vedy
Humanitné vedy
Knižničná veda
Kryogenika
Kryptológia
Kulturológia
Literárna veda
Medzidisciplinárne oblasti
Metódy kvantitatívnej analýzy
Metavedy
Metodika
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk