A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Trenér | |
Zlín Z-126 Trenér | |
Typ | viacúčelové lietadlo |
---|---|
Výrobca | Moravan Otrokovice |
Prvý let | 20. októbra 1947 (Z-26) |
Zavedený | 1950 |
Hlavný používateľ | Česko-Slovensko |
Výroba | 1948 – 1977 |
Zlín Trenér je dvojmiestny jednomotorový dolnoplošník, ktorý je konštruovaný na ucelený letecký výcvik, vrátane akrobacie pri obsadení s jedným aj s dvoma pilotmi.
Vývoj
Po druhej svetovej vojne vypísalo čs. ministerstvo národnej obrany požiadavku na cvičné lietadlo s dvoma sedadlami za sebou a s dvojitým riadením. V leteckej továrni v Otrokoviciach vznikol projekt, ktorý bol prijatý, a tak prvý prototyp stroja vzlietol 20. októbra 1947. Lietadlo dostalo označenie Zlín Z-26 Trenér, česko-slovenským vojenským letectvom bol nazývaný ako Zlín C-5. Išlo o stroj zmiešanej konštrukcie, ktorý mal trup zvarený z trubiek, bol potiahnutý plátnom a mal celodrevené krídlo i chvostové plochy. Ďalším vývojom vznikol modernizovaný typ Z-126, ktorý bol osadený motorom Walter Minor 4-III, mal už celokovové krídla i chvostové plochy a iné vylepšenia. Tento stroj po prvýkrát vzlietol 8. októbra 1953, sériová výroba sa začala v roku 1954. Vzhľadom na to, že išlo o moderný a vydarený typ lietadla, ktorého bolo vyrobených 169 kusov, došlo aj k vývozu do zahraničia (Austrália, Čína, Fínsko, Indonézia, Jemen, Kanada, NDR, NSR, Rakúsko, Švajčiarsko, USA). V letectve ČSLA dostalo lietadlo označenie C-105.
V roku 1955 vzlietol ďalší prototyp prestavaný na Z-226. Stroj, ktorý vznikol z požiadavky na vlečné lietadlo, bol osadený motorom Walter Minor 6-III s výkonom 118 kW, bolo na ňom vykonané množstvo technických zmien. Došlo k zlepšeniu stúpavosti, ku skráteniu vzletu. Vznikli ďalšie modifikácie ako vlečné lietadlo alebo lietadlo s riadením iba v zadnom pilotnom priestore. V niektorých lietadlách Z-226M bol inštalovaný motor Avia M-137. V rokoch 1957 – 1961 bolo vyrobených 283 kusov lietadiel Z-226 všetkých modifikácií (vojenské označenie C-205). Ďalším vývojovým typom bol Zlín Z-326, ktorý mal čiastočne zaťahovací podvozok, došlo k zvýšeniu rýchlosti i stúpavosti. Prototyp vzlietol v roku 1957, lietadlo sa vyrábalo od roku 1959. Jeho vojenské označenie v čs. armáde bolo C-305. V roku 1965 bol zalietaný ďalší typ Z-526. Sériová výroba lietadla prebiehala v rokoch 1969 – 1974 a vyrobených bolo 172 kusov. Zlín Z-526 bol vyvážaný do mnohých krajín sveta (Belgicko, Bulharsko, NDR, Francúzsko, Taliansko, JAR, NSR, Poľsko, Španielsko, Švajčiarsko, USA). V tejto verzii došlo k zmene palivovej a olejovej inštalácie, lietadlo bolo vyrábané vo verziách Z-526F (s motorom Avia M-137), Z-526L (s motorom Lycoming AEIO) a Z-526M. Pre potrebu akrobacie v Moravane Otrokovice bol vyvinutý jednomiestny Zlín Z-526A. V roku 1981 bola skonštruovaná modifikácia Z-526 AFMCondor pre potreby vrcholového strediska športu v Brne. Posledný typ vývojovej rady Z-726 bol vyrábaný do roku 1977.
Typy lietadiel
- Z-26 – vojenská verzia C-5
- Z-126 – vojenská verzia C-105
- Z-226 – vojenská verzia C-205
- Z-326 – vojenská verzia C-305
- Z-526
- Z-726
Používatelia
Vojenskí používatelia
Špecifikácie (Z-26)
Technické údaje
- Posádka: Dvaja (pilot a inštruktor)
- Dĺžka: 7,42 m
- Rozpätie: 10,28 m
- Plocha krídel: 14,9 m²
- Hmotnosť prázdneho lietadla: 510 kg
- Maximálna vzletová hmotnosť: 765 kg
- Pohonná jednotka: 1 × radový vzduchom chladený 4-valec Walter Minor 4-III s výkonom 78 kW
Výkony
- Maximálna rýchlosť: 205 km/h
- Cestovná rýchlosť: 180 km/h
- Dolet: 600 km
- Dostup: 4 800 m
- Stúpavosť: 3,3 m/s
- Plošné zaťaženie: 51,5 kg/m²
Špecifikácie (Z-226M)
Technické údaje
- Posádka: Dvaja
- Dĺžka: 7,86 m
- Rozpätie: 10,28 m
- Výška: 2,06 m
- Plocha krídel: 14,9 m²
- Hmotnosť prázdneho lietadla: 600 kg
- Maximálna vzletová hmotnosť: 850 kg
- Pohonná jednotka: 1 × radový motor Avia M-137A
Výkony
- Maximálna rýchlosť: 260 km/h
- Cestovná rýchlosť: 180 km/h
- Dolet: 300 km
Špecifikácie (Z-726)
Technické údaje
- Posádka: Dvaja
- Dĺžka: 7,975 m
- Rozpätie: 9,875 m
- Výška: 2,06 m
- Plocha krídel: 14,89 m²
- Profil krídla: NACA 2418/NACA 4412
- Hmotnosť prázdneho lietadla: 700 kg
- Maximálna vzletová hmotnosť: 1 000 kg
- Pohonná jednotka: 1 × radový vzduchom chladený 6-valec Avia M-137AZ s výkonom 134 kW
Výkony
- Maximálna rýchlosť: 236 km/h
- Cestovná rýchlosť: 216 km/h
- Pádová rýchlosť: 98 km/h
- Dolet: 440 km
- Dostup: 4 500 m
- Stúpavosť: 5,0 m/s
Iné projekty
- Commons ponúka multimediálne súbory na tému Zlín Trenér
Externé odkazy
Zdroj
Tento článok je čiastočný alebo úplný preklad článku Zlín Trenér na českej Wikipédii.
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk