A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Dezén (iné názvy: dezén behúňa/pneumatiky, vzorka (behúňa/pneumatiky) alebo profil (behúňa/pneumatiky)[1][2][3]; staršie: desén (behúňa/pneumatiky)[4]) je sústava geometrických obrazcov na obežnej ploche plášťa pneumatiky. Je tvorený sústavou rôzne usporiadaných žliabkov ktoré vytvárajú obrys obrazcov - figúr. Figúry sú často doplnené jemnými zárezmi - lamelami.
Časti dezénu
Žliabky
Úlohou žliabkov je odvádzanie vody z miesta dotyku pneumatiky s vozovkou. Žliabky musia byť orientované tak, aby bola dráha odvodu vody čo najmenšia. Preto sú pri úzkych pneumatikách, kde je dotyková plocha ovál pretiahnutý v smere odvaľovania pneumatiky, žliabky prevažne v priečnom smere a pri širokých v pozdĺžnom. Minimálnu hĺbku žliabkov (dezénu) v strednej časti pneumatiky pre spôsobilosť použitia pneumatiky v cestnej premávke na Slovensku určuje predpis[5]. Pre letné pneumatiky to je 1,6 mm, pre zimné 3 mm.
Tvar a usporiadanie drážok určujú typ dezénu:
- plášte pre osobné automobily
- letný dezén: pásový, blokový, kombinovaný
- zimný dezén
- plášte pre nákladné automobily
- cestný dezén
- terénny dezén, špeciálne napr. šípový
Figúry
Figúra je vystúpená časť dezénu, ktorá zabezpečuje styk pneumatiky s vozovkou. Úlohou figúr na mokrej vozovke je rozrušiť vodný film a vytvoriť priamy kontakt s vozovkou. Čím je plocha figúr v styku s vozovkou menšia (nižšia plnosť dezénu) tým je vyšší dotykový tlak, čo napomáha v rozrušovaní vodného filmu.
Lamely
V niektorých prípadoch dezénov je plocha figúr doplnená zárezmi - lamelami. Lamelovanie zlepšuje vlastnosti pneumatiky na suchej aj mokrej vozovke, ale nepriaznivo vplýva na rýchlosť opotrebovania dezénu.
Plnosť dezénu
Plnosť dezénu je veličina, ktorá charakterizuje dezén. Je definovaná:
- ε - plnosť dezénu
- As - veľkosť skutočnej plochy styku pneumatiky s vozovkou
- Ac - veľkosť celkovej dotykovej plochy pneumatiky s vozovkou
Referencie
- ↑ desen běhounu. KORBAŘ, Tomáš, ed.; STRÁNSKÝ, Antonín, ed. Technický naučný slovník 1 A – F. 1. vyd. Praha: SNTL, 1962. s. 361.
- ↑ https://www.slov-lex.sk/pravne-predpisy/SK/ZZ/2006/195/
- ↑ MACHAČKA, Ivo. Anglicko-český slovník : automobily, motorová vozidla, silniční doprava. Pardubice : Systemconsult, . 280 s. ISBN 80-85629-11-9. S. 256.
- ↑ BEŇAČKA, Štefan, et al. Anglicko-slovenský technický slovník 2 K – Z. 3. vyd. Bratislava : Alfa, 1993. 687 s. ISBN 80-05-00846-5. S. 590.
- ↑ Vyhláška Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o prevádzke vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách č 464/2009
Zdroje
- Močkoř R.: Motorové vozidlá II. Podvozkové orgány. SjF STU Bratislava, 1997.
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk