Rolba (ľadová plocha) - Biblioteka.sk

Upozornenie: Prezeranie týchto stránok je určené len pre návštevníkov nad 18 rokov!
Zásady ochrany osobných údajov.
Používaním tohto webu súhlasíte s uchovávaním cookies, ktoré slúžia na poskytovanie služieb, nastavenie reklám a analýzu návštevnosti. OK, súhlasím


Panta Rhei Doprava Zadarmo
...
...


A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9

Rolba (ľadová plocha)
Rolba
Rolba

Rolba je technické zariadenie, slúžiace na údržbu ľadovej plochy, ktoré vyvinul a prvýkrát použil Frank Joseph Zamboni, ktorý pracoval ako automechanik, neskôr vyrábal chladiarenské zariadenia pre vozidlá a v roku 1939 postavil v Južnej Kalifornii ľadovú plochu, ktorú nazval Iceland, neskôr ju zakryl. Štadión Iceland funguje dodnes.

Základné úlohy rolby:

  • Obrúsenie ľadu – Túto činnosť zabezpečuje ostrý nôž, prostredníctvom ktorého sa doslova obrúsi tenučká vrstva ľadu.
  • Zber snehu – Rolba následne pozbiera sneh, ktorý sa na ľade nachádza a pozbiera ho do snehovej nádrže
  • Umytie ľadu – Ďalšou činnosťou je poumývanie ľadu, ktoré vytvorí predpoklady pre nanesenie novej vrstvy vody
  • Nanesenie vodnej vrstvy – Na ľadový povrch je za pomoci látkovej handry nanesená teplá voda, ktorá následne vytvorí novú vrstvu ľadu

Tieto činnosti sa dejú v bezprostrednom slede a tak vodič rolby nemusí prechádzať rovnakú plochu viackrát.

História

Prvé zariadenie na úpravu ľadu vyrobil Frank Zamboni v marci 1942. Bol to upravený traktor, ktorý mal za sebou zariadenie, ktoré malo zahladzovať povrch, no sneh nezbierať. Toto zariadenie ale neprinášalo požadované výsledky.

V roku 1947 vytvoril Zamboni stroj, ktorý by sneh zbieral, ľad zahladil a zároveň i polial vodou. Prvý prototyp vyskúšal na svojom štadióne Iceland v Paramounte. Toto vozidlo obsahovalo vodné nádrže v prednej časti auta a nádrž na pozbieraný sneh v zadnej časti. Vozidlo malo pohon len predných kolies a v rámci riadenia použil Frank riadenie z vyradeného vojenského auta. Táto rolba bola poháňaná motorom Jeep, no taktiež úspech nepriniesla. Snehová nádrž totiž nezbierala dostatok snehu a ani vodný systém nefungoval tak, ako by mal. Nasledoval tak kompletne nový dizajn. V rámci neho už použil Frank pohon pre všetky štyri kolesá a vymenené boli aj všetky ostatné časti, ktoré mali na starosť úpravu ľadu.

V lete roku 1949 tak vznikol prvý Model A. Zamboni si dal tento stroj patentovať pod názvom Model A Zamboni Ice Resurfacer. Tento patent bol prijatý americkým patentovým úradom pod číslom 93478. Model A bol vyrobený, testovaný, modifikovaný a opätovne testovaný na štadióne Paramount Iceland. Disponoval pohonom všetkých štyroch kolies a pri jeho konštrukcii boli dokonca použité aj diely z vojenských strojov Douglas A-20 a bombardéra A-26. Do prednej časti bol pridaný kryt, ktorý zabraňoval padaniu snehu na čerstvo upravený ľad. Nový bol aj vodný systém. V rámci neho prúdila na ľad voda, ktorú reguloval distribučný systém. Táto prvá rolba nebola nikdy použitá na inom štadióne, než na klzisku Paramount Iceland. V roku 1953 ju nahradil novší model.

Model B vyrobil Frank Zamboni v roku 1950 na objednávku olympijskej krasokorčuliarky Sonje Henieovej. Spolu boli vyrobené 4 rolby tohto typu, z ktorých jedna (vyrobená pre spoločnosť Ice Capades) bola neskôr umiestnená do hokejovej Siene slávy v Evelethe v Minesote.

V súvislosti s výrobou modelu B zároveň Frank zriadil spoločnosť Frank J. Zamboni Company. Pôvodne ju chcel pomenovať The Paramount Engineering Company, ale to nebolo možné a tak ju pomenoval po sebe.

Po skonštruovaní verzie Model C, s ktorým sa spája slávna nehoda, a Model D, bol v roku 1954 predstavený Model E. Bola to prvá rolba, ktorá sa začala vyrábať hromadne (vyrobilo sa 20 modelov). Model E sa vyrábal v rokoch 1954 a 1955. Rolba tohto typu bola po doslúžení v slávnej hale Boston Garden umiestnená do Siene slávy NHL, kde sa nachádza dodnes.

Zamboni zakúpil priamo z továrne Jeepu nový podvozok a v roku 1956 pripravil nový Model F. Po tomto modele predstavil v roku 1964 Sériu HD.

Séria HD, obsahovala nový vertikálny zberací a zavlažovací systém, ktorý je používaný prakticky dodnes.

V roku 1978 predstavil Zamboni nový model Série 500, ktorý obsahoval vodou chladený motor a Séria 552 priniesla ďalšiu novú technológiu. Práve táto generácia rolby je používaná aj v súčasnosti.

Mnohí považujú nariadenie, podľa ktorého sa musela ľadová plocha počas zápasov NHL upravovať aj medzi tretinami za začiatok modernej éry hokeja. Práve rolba to umožnila, čo znamenalo koniec namáhavého a zdĺhavého ručného upravovania ľadovej plochy. Preto je začiatok používania rolby nepochybne jeden z najdôležitejších medzníkov hokeja a krasokorčuľovania.

Zdroj:
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Zdroj: Wikipedia.org - čítajte viac o Rolba (ľadová plocha)





Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.

Your browser doesn’t support the object tag.

www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk