Dagmar Bučanová - Biblioteka.sk

Upozornenie: Prezeranie týchto stránok je určené len pre návštevníkov nad 18 rokov!
Zásady ochrany osobných údajov.
Používaním tohto webu súhlasíte s uchovávaním cookies, ktoré slúžia na poskytovanie služieb, nastavenie reklám a analýzu návštevnosti. OK, súhlasím


Panta Rhei Doprava Zadarmo
...
...


A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9

Dagmar Bučanová
Dagmar Bučanová
slovenská animátorka a režisérka animovaných filmov
Narodenie15. marec 1929 (95 rokov)
Bratislava, Slovensko
Národnosťslovenská

Dagmar Bučanová (* 15. marec 1929, Bratislava) je slovenská animátorka a režisérka animovaných filmov. Pracovala najprv ako návrhárka v Makyte Púchov, v reklamnom oddelení v Bratislave, potom ako kreslička vo filmovom trikovom oddelení. Od roku 1968 začala režírovať vlastné animované snímky: Vrabec umelec (1968), seriál Opičky Škyt a Škut (1969), Drak a princezná (1971), seriál Žabka Plačka (1975), seriál Krajčírik Špendlíček (1979), Balada o čipke (1981), Žiačik Sováčik a číselká (1983), Žiačik Sováčik a zvonček (1984), Žiačik Sováčik trénuje (1985) a iné.

Balada v čipke (1981)

Dagmar Bučanová je režisérkou i animátorkou v jednej osobe a priniesla do slovenskej animovanej tvorby nové výrazové možnosti, nový výtvarný prvok, ktorej základ tvorí figurálna tvorba paličkovanej čipky umelkyne Eleny Holéczyovej.

Námet a vnútorné proporcie príbehu tohto filmu sa inšpirujú, či presnejšie prísne držia výtvarných postupov miniatúrnej čipky, či dokumentárno-dekoratívnej tvorby Eleny Holéczyovej.

Na výstavách úžitkového umenia sa Dagmar Bučanová stretla s novým poňatím paličkovej čipky. Autorkou bola pani Elena Holéczyová. Priniesla nový trend - používala vo svojich prácach a svojich kompozíciách figurálne prírodné prvky. Celkove to riešila ako obrazy - niekedy v malej, niekedy v monumentálnej veľkosti. Vďaka silnému dramatickému náboju v jej dielach sa v Bučanovej zrodila myšlienka dať týmto postavám určitý príbeh a súčasne aj pohyb. Rozhodla sa pre baladu, ale jej nápady nenachádzali odozvu. Po čase dostávali reálnejšiu podobu a o pomoc požiadala Martina Hollého, synovca pani Holéczyovej, či by jej nesprostredkoval stretnutie s ňou. A tak sa dohodli na spolupráci, a ako šťastný sa ukázal aj nápad osobne prezentovať výtvarníčku na úvod filmu ako autorku príbehu lásky šuhaja a dievčiny metódou takzvaného vzdušného obrazu rozfázovania, čiže okienko po okienku - pohyb dvoch vtákov ako miniatúrne ornamentálne dielka, ktoré vzlietajú z otvorených dlaní ich tvorkyne do imaginárneho časo-priestoru. Ako symbol, či estetický náznak spätosti každej generácie s kultúrou svojich predkov.

Baladický príbeh prostej ľudskej lásky, ktorá sa ocitá v totalitnej situácii vojny si autorka filmu postupne prispôsobovala výtvarným možnostiam čipky. Úvodný obraz stromu a pod ním šuhaj s dievčinou boli realizované v ozajstnej paličkovej čipke. Ostatné kresby, ktoré boli vo filme použité, boli kreslené perokresbou v čiernej a bielej linke na priesvitnom ultrafáne. Ako podklad poslúžili reprodukcie z kníh, ktoré vyšli o umelkyni Elene Holéczyovej. Z týchto obrazov čerpala niektoré kresby ako podklady na pozadie, postavičky, vtáčikov a podobne. Kresby realizovala spolu s Ludou Pavolovou, kameramankou bola Henrieta Peťovská. Hudbu, ktorá dotvárala akúsi atmosféru celej balady zložil Štepán Koníček, dirigent pražského symfonického orchestra.

Film mal na prehliadke filmov Arsfilm v Kroměříži značný úspech. Holéczyová získala cenu za výtvarné návrhy.

Zoznam filmov

  • Balada v čipke (1981)
  • Drak a princezná (1971)
  • Krajčírik Špendlíček, Gombíková chalúpka (1979)
  • Krajčírik Špendlíček, Naše mesto (1979)
  • Krajčírik Špendlíček, Povrazolezec (1979)
  • Krajčírik Špendlíček, Preteky (1979)
  • Krajčírik Špendlíček, Telefón (1979)
  • Krajčírik Špendlíček, V lese (1979)
  • Krajčírik Špendlíček, Zbojník (1979)
  • Kuchárske rozprávky, Mrežovník (1996)
  • Kuchárske rozprávky, Obed pre boxera (1996)
  • Kuchárske rozprávky, Špenát (1996)
  • Kuchárske rozprávky, Zelená návšteva (1996)
  • Opičky Škyt a Škut, Ako Škyt a Škut pokazili most (1976)
  • Opičky Škyt a Škut, Ako Škyt a Škut chytili krokodíla (1976)
  • Opičky Škyt a Škut, Ako chceli lietať (1976)
  • Opičky Škyt a Škut, Ako sa potrestali (1976)
  • Opičky Škyt a Škut, Ako napodobňovali korytnačku (1976)
  • Opičky Škyt a Škut (1969)
  • Príhody žabky Plačky (1974)
  • Príhody žabky Plačky, Plačka a Žabojed (1975)
  • Príhody žabky Plačky, Žabkin domček (1975)
  • Príhody žabky Plačky, Žabka na výlete (1975)
  • Príhody žabky Plačky, Plačka a braček (1975)
  • Vrabec umelec (1968)
  • Žiačik Sováčik a čísielka (1983)
  • Žiačik Sováčik a zvonček (1984)
  • Žiačik Sováčik trénuje (1985)[1][2][3]

Referencie

  1. Večerník 25. IX. 1981, s. 6.
  2. Online lexikón slovenských filmových tvorcov, www.ftf.vsmu.sk
  3. http://www.skcinema.sk/arl-sfu/sk/vysledky/?pg=1&iset=2
Zdroj:
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Zdroj: Wikipedia.org - čítajte viac o Dagmar Bučanová





Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.

Your browser doesn’t support the object tag.

www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk