A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
André Citroën | |
francúzsky podnikateľ | |
Narodenie | 5. február 1878 Paríž, Francúzsko |
---|---|
Úmrtie | 3. júl 1935 (57 rokov) Paríž, Francúzsko |
Podpis | |
Odkazy | |
Commons | André Citroën |
André-Gustave Citroën (* 5. február 1878, Paríž, Francúzsko – † 3. júl 1935, tamže) bol francúzsky podnikateľ, priekopník francúzskeho automobilového priemyslu. V roku 1919 založil automobilovú továreň, v ktorej sa dodnes vyrábajú automobily Citroën.
Životopis
Bol piatym a posledným dieťaťom rodiny. Jeho otec Levie Citroen pochádzal z Holandska a bol obchodník s diamantami židovského pôvodu. Matka Mazra Kleinmanndo bola pôvodom z Varšavy (Poľsko). Z Amsterdamu do Paríža sa presťahovali v roku 1873. Po svojom príchode si rodina zmenila priezvisko pridaním prehlásky z Citroen na Citroën. Meno pochádza od Andrého pradeda, ktorý sa živil predajom citrónov a volal sa Limoenman (v holandskom jazyku citroen) Jeho otec spáchal samovraždu, keď mal André šesť rokov.
Vyštudoval vysokú technickú školu École Polytechnique v roku 1900. V roku 1909 založil továreň na výrobu moderných šípových ozubených kolies, ktoré si dal patentovať. Neskôr počas prvej svetovej vojny po dohode s francúzskou generalitou preorientoval továreň na výrobu delostreleckých granátov potrebných pre vojnu. Pred vojnou sa Citroen stretol v USA s výrobcom automobilov Henry Fordom s ktorým sympatizoval. V roku 1919 založil podľa vzoru Fordu, automobilku Citroën, ktorú preslávili inovácie Citroenu ako Celokovová karoséria, uloženie motora v silentblokoch, predný náhon, hydropneumatické odpruženie, natáčacie svetlomety ale napríklad aj prvé nárazové testy s modelom Citroën Rosalie(tzv. Crash testy) v roku 1932. V roku 1934 Citroen navrhol prelomový model Traction Avant (Predný náhon).
Automobilku preslávili výpravy ktoré demonštrovali výdrž automobilov ako Čierna výprava – kedy prvý automobil prešiel naprieč Afrikou, žltá výprava do Číny. Automobilka sa počas 30-rokoch stala štvrtou najväčšou automobilkou na svete. Najväčším konkurentom Andrého Citroena bol Louis Renault.
Zomrel v roku 1935 v Paríži na rakovinu žalúdka a je pochovaný na cintoríne v Montparnasse. V roku 1992 po ňom pomenovali verejný park v Paríži Parc André Citroën.
Iné projekty
- Commons ponúka multimediálne súbory na tému André Citroën
Externé odkazy
- The early years (po anglicky)
- Andre Citroen, motorlegend.com (po francúzsky)
Zdroj
Tento článok je čiastočný alebo úplný preklad článku André Citroën na anglickej Wikipédii.
- Televízny dokument Louis Renault et André Citroën la course du siècle
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk