A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Riadený let do terénu (angl. Controlled flight into terrain, skrátene CFIT) je termín označujúci situáciu, kedy je prevádzkyschopné lietadlo plne pod kontrolou pilotov neúmyselne navedené do krajiny, hory alebo inej prekážky. Posádka si túto skutočnosť uvedomí až v okamihu, keď je neskoro.
Termín zaviedli inžinieri firmy Boeing koncom 70. rokov, keď zistili, že ide o najčastejšiu situáciu, kedy príde k smrtiacej leteckej nehode. Od zavedenia prúdových motorov v leteckej preprave už došlo v súvislosti s riadeným letom do terénu k viac ako 9 000 úmrtiam.[1]
Príkladom takéhoto letu je letecká katastrofa slovenského An-24 v roku 2006, pri ktorej zahynulo 42 osôb a jedna prežila.
Varovné systémy
Aby sa predišlo týmto nehodám, na palube dopravných lietadiel sa osadzujú varovné elektronické systémy TAWS. Ak sú správne nastavené a posádka signály neignoruje, je účinnosť moderných systémov prakticky stopercentná. Príkladom, keď sa nedbalo na varovanie, po ktorom nasledovala nehoda, je havária poľského prezidentského špeciálu pri Smolensku.
Referencie
- ↑ Jetliner safety . Boeing, . Dostupné online. (po anglicky)
Zdroj
- Tento článok je čiastočný alebo úplný preklad článku Řízený let do terénu na českej Wikipédii.
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Špeciálne:KnižnéZdroje/978-80-8141-203-5
1938
25. október
Bitka pri Rozvegove
Bodza
Desiatnik
Druhá česko-slovenská republika
Druhá republika
Havária lietadla Tu-154 ruského ministerstva obrany 2016
Havária vrtuľníka Mil Mi-8 v Bratislave
Havária vrtuľníka pri Strelníkoch
Havária vrtuľníka v Doline Olczyskiej
Havária vrtuľníka v Slovenskom raji
Jan Syrový
Komjatice
Letecká nehoda
Letecké katastrofy
Letecké nešťastie na ostrove Tenerife
Letecké nešťastie slovenského An-24
Letecké nešťastie v Amsterdame v roku 1992
Letecké nešťastie v Jaroslavli v roku 2011
Letecké nešťastie v Okęcie v roku 1980
Letecké nešťastie v Smolensku 2010
Let ČSA 584
Let Adam Air 574
Let Aeroflot 1492
Let Air France 447
Let Air India 182
Let EgyptAir 804
Let Ethiopian Airlines 302
Let Germanwings 9525
Let Japan Airlines 123
Let JAT 367
Let Kogalymavia 9268
Let Korean Air Lines 007
Let Malaysia Airlines 17
Let Malaysia Airlines 370
Let Pan Am 103
Let TABSO LZ101
Let Turkish Airlines 981
Let TWA 800
Let United Airlines 93
Let US Airways 1549
Lev Prchala
Lipové
Maďarsko
Maďarsko-slovenský ozbrojený konflikt
Mníchovská dohoda
Nálet na Spišskú Novú Ves
Okres Komárno
Pavel Mičianik
Podkarpatská Rus
Portál:Letectvo
Poručík
Povodie Dunaja
Prepadnutie železničnej stanice Pribeník
Prepadnutie okresu Berehovo
Prepadnutie okresu Jesenské
Prepadnutie Slanca
Prvá viedenská arbitráž
Riadený let do terénu
Slobodník
Vylodenie pri Štúrove
Zemianska Olča
Zostrel lietadla Š-328.237
Zoznam leteckých nehôd Českých a Československých aerolínií
Zrážka lietadiel na letisku Haneda v roku 2024
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk