A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Kaizen (po japonsky "zlepšenie") je japonská filozofia zameraná na trvalé zlepšovanie vo všetkých oblastiach života. Pri uplatnení v pracovnej oblasti kaizen trvalo zlepšuje všetky aspekty podnikania, od výroby po vedenie a od riaditeľa po pracovníkov na montážnej linke. Zlepšovaním štandardizovaných procesov za pomoci metódy Kaizen sa dá odstrániť plytvanie. Kaizen sa po prvý raz implementoval do viacerých japonských podnikov počas obnovovania krajiny po druhej svetovej vojne, vrátane spoločnosti Toyota a neskôr sa rozšíril do podnikov na celom svete.
Úvod
Kaizen je každodenná činnosť, cieľ ktorej presahuje jednoduché zvyšovanie produktivity. Je to aj proces, ktorý ak sa vykoná správne, humanizuje pracovné prostredia, zníži nadmernú ťažkú prácu ("muri") a učí ľudí, ako uskutočňovať pokusy na ich práci s použitím vedeckej metódy a ako sa naučiť rozlíšiť a odstrániť plytvanie v podnikových procesoch.
Ak má byť kaizen čo najúčinnejší, musí pracovať súčasne s tromi princípmi:
- uvažovanie o procese aj o výsledkoch (nielen o výsledkoch), takže sú zachytené postupy vedúce k dosiahnutiu výsledku;
- celostné uvažovanie o celom procese, nielen o momentálnom pohľade, v záujme predídenia vytvárania nedostatkov v iných častiach procesu;
- učenie – nie kritické, nie hľadajúce vinníka (lebo obviňovanie je plytvanie), skôr analytické, umožňujúce znovuoveriť domnienky, ktoré sa ukazujú vo výsledku aktuálneho procesu.
Na procese kaizen sa môžu zúčastniť ľudia na všetkých úrovniach, od výkonného riaditeľa až po externých spolupracovníkov. Môže ho uskutočniť jednotlivec, porada, malá alebo veľká skupina. Vo firme Toyota to je zvyčajne lokálne zlepšenie na konkrétnom pracovisku alebo oblasti a zahŕňa malú skupinu ľudí, ktorí si zlepšia svoje vlastné pracovné prostredie a produktivitu. Tejto skupine pomáha poradca previesť ju cez proces kaizen, niekedy to je jeho hlavná úloha.
Kým kaizen (vo firme Toyota) zvyčajne prináša malé zlepšenia, kultúra neprestajného zlepšovania prináša veľké výsledky v celkovom zvyšovaní produktivity.
Filozofia sa odlišuje od programov zlepšovania "prikáž a ovládaj" typických v stredných rokoch dvadsiateho storočia. Metodológia Kaizen zahŕňa uskutočňovanie zmien a sledovanie výsledkov, až po upravení procesu. Malé pokusy nahrádzajú dopredu naplánované projekty veľkého rozsahu. Tie sa môžu upravovať hneď, ako sa navrhnú.
Preklad
Pôvodné kandži znaky tohto slova sú: 改 善
V japončine sa vyslovuje "kaizen".
- 改 ("kai") znamená "zmena" alebo "konanie s cieľom opravy"
- 善 ("zen") znamená "dobrý"
V čínštine sa vyslovuje "gai šan":
- 改善 ("gǎi shàn") znamená "zmena k lepšiemu" alebo "zlepšenie"
- 改 ("gǎi") znamená "zmena" alebo "konanie s cieľom opravy"
- 善 ("shàn") znamená "dobrý" alebo "prínos".
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Škola medziľudských vzťahov
Štýl vedenia
Administrácia
Administratívny manažment
Asistent manažéra
Association management
Audit (fungovanie organizácie)
Balanced scorecard
BCG matica
Business intelligence
Capability management
Critical management studies
Delfská metóda
Digitálna stratégia
Dispečing
Efektívny manažment
Fáza vývoja skupiny
Finančný manažment
Fordizmus
Getting Things Done
Hierarchia
Inovačný manažment
Instruction creep
Investícia (manažment)
Ishikawov diagram
Kaizen
Kindermanažment
Kognitívna disonancia
Komparatívny manažment
Kontroling
Koučovanie (ekonomika)
Logistický manažment
Manažérizmus (riadenie manažérmi)
Manažérska rola
Manažérstvo informácií
Manažérstvo rizika
Manažérstvo zmien
Manažér predajne
Manažment času
Manažment životného cyklu
Manažment (činnosť)
Manažment (pracovníci)
Manažment výkonnosti
Marketingový manažment
Maslowova pyramída
Materiálový manažment
Motivačná teória
Motivačno-hygienická teória
Operačná analýza
Operačný manažment
Plánovanie
Podnikateľský plán
Podnikateľský zámer
Porterova analýza piatich síl
Prevádzkový riaditeľ
Programové manažérstvo
Projektový manažér
Psychológia práce
Riadenie výdavkov
Strategický manažment
Synergický efekt
Taylorizmus
Teória očakávania
Teória pozitívneho posilnenia
Teória spolupatričnosti
Teória spravodlivosti
Teória troch potrieb
Teória X a teória Y
Teórie vedenia
Tréning (školenie)
Ursula Burnsová
Výkonný riaditeľ
Veda o manažmente
Vedenie ľudí
Vedomosti
Venture capital
Viceprezident
Vrcholový manažment
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk