Diaľnica bratstva a jednoty - Biblioteka.sk

Upozornenie: Prezeranie týchto stránok je určené len pre návštevníkov nad 18 rokov!
Zásady ochrany osobných údajov.
Používaním tohto webu súhlasíte s uchovávaním cookies, ktoré slúžia na poskytovanie služieb, nastavenie reklám a analýzu návštevnosti. OK, súhlasím


Panta Rhei Doprava Zadarmo
...
...


A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9

Diaľnica bratstva a jednoty
 ...
Trasa diaľnice
Diaľnica bratstva a jednoty pri obci Otočec v Slovinsku. V pozadí nová diaľnica A2

Diaľnica bratstva a jednoty (chorv. Autoput Bratstvo i jedinstvo, slovin. Avtocesta Bratstvo in enotnost) je bývalé označenie dnes už viacerých diaľnic v krajinách bývalej Juhoslávie. Diaľnica mala prechádzať väčšinou vtedajších zväzových republík a mala tak symbolizovať jednotu celého zväzu. V súčasnosti v jej trase vedie X. paneurópsky dopravný koridor.

Plánovaná trasa

Podľa projektu mala diaľnica začínať na rakúskej hranici tunelom Karavanke a ďalej mala pokračovať okolo slovinských miest Jesenice, Ľubľana a Novo mesto. Ďalej by pokračovala cez chorvátsky Záhreb, Slavónsko až do hlavného mesta Belehrad. Tu sa mala otočiť na juh a pokračovať cez Niš v Srbsku a Skopje v Macedónsku až na grécke hranice.

Súčasné diaľnice na trase diaľnice Bratstva a jednoty

  • Slovinsko:
  • Chorvátsko:
  • Srbsko: ,
  • Severné Macedónsko:

História

Po druhej svetovej vojne bola cestná sieť v Juhoslávii v katastrofálnom stave. Komunikácie pre diaľkovú dopravu prakticky neexistovali, motorizácia postupovala a krajina stále viac zaostávala. Preto bol vypracovaný projekt na výstavbu diaľnice Bratstva a jednoty naprieč krajinou. Výstavby sa zúčastnilo takmer 300 000 ľudí, brigádnikov (domácich i zahraničných), či vojakov. Prvý úsek medzi Záhrebom a Belehradom bol sprevádzkovaný 27. júla 1950. Diaľnica sa na niektorých miestach stavala len v parametroch obyčajnej cesty. Tieto úseky sú dnes súčasťami štátnych ciest. Výstavbu v 60. a 70. rokoch poznačila tzv. Cestná aféra, keď boli chudobnejšie zväzové republiky uprednostňované pred najbohatšou republikou Slovinskom. Diaľnica pred rozpadom federácie nebola celá sprevádzkovaná, niektoré úseky v Macedónsku a Slovinsku boli dostavané až po vojne v 90. rokoch, dokonca niektoré nie sú postavené ani dnes.

Pozri aj

Zdroj:
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.






Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.

Your browser doesn’t support the object tag.

www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk