A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Súradnice: 55° 34′ 12″ s.š., 12° 51′ 00″ v.d.
Øresundsbroen alebo Öresundsbron (dán. Øresundsbroen, švéd. Öresundsbron) alebo po slovensky Öresundský most/Most cez Öresund je zavesený most, ktorý spája dánske hlavné mesto Kodaň so švédskym Malmö ponad Sundský prieliv. Je najdlhším kombinovaným (železnica/cesta) mostom v Európe. Je súčasťou Európskej cesty 20. Patrí medzi najväčšie mosty na svete.
Výstavba
Idea spojenia dánskeho Sjællanduu so švédskou Skåne je stará viac ako 130 rokov, ale až v tridsiatych rokoch dvadsiateho storočia dostali projekty vzťahujúce sa k mostu jasnú podobu. V roku 1991 sa dánska a švédska vláda rozhodli pre výstavbu mosta, ktorý by spojil obidve krajiny. Jeho výstavba začala v auguste 1995. Posledná časť bola zhotovená 14. augusta 1999 a most slávnostne otvorila 1. júla 2000 dánska kráľovná Margaréta a švédsky kráľ Karol XVI. Gustáv. Druhý deň bol otvorený pre premávku, prvý vlak bol vypravený 2. júla o 6:09 z Malmö. V roku 2000 sa po prestrihnutí pásky prvýkrát od doby ľadovej stalo, že je Škandinávsky polostrov z juhu pripojený pevninskou cestou k zvyšku Európy. Vďaka mostu v súčasnosti trvá cesta z Malmö do Kodane 35 minút.
Konštrukcia
Celá dĺžka prejazdu cez prieliv je 16 km. Na dánskej strane začína 430 m dlhým umelým polostrovom, tunelom Drogden s dĺžkou 4 050 m (3 510 úsek 10 metrov pod hladinou a dva 270 m vstupné portály), ktorý vychádza na 4 km umelý ostrov Peberholm. Z ostrova pokračuje most s dĺžkou 7 845 m. Dôvod výstavby tunela namiesto predĺženia mosta bol pre blízkosť Kodanského letiska.
Mostovka je široká 23,5 m a v najvyššom mieste je vo výške 57 m nad hladinou mora. Je dvojpodlažný, na vrchu je cesta a v dolnej časti premávajú vlaky. Pylóny sú vysoké 203,5 m. Najväčšie rozpätie mostného pola je 490 m. Je kombináciou dvojkoľajovej železničnej trate a štvorprúdovej cesty. Konštrukcia železnice umožňuje vlakom premávať rýchlosťou až 200 km/h.
Na most sa použilo cca 82 000 ton konštrukčnej ocele, 2 300 ton ocele pre závesné laná 60 000 ton výstuže a 320 000 m³ betónu.[1]
Štatistika
Cez most prejde denne 10 000 áut a 20 000 cestujúcich 280 vlakmi vrátane rýchlodráhy Kodaň - Malmö.
Referencie
- ↑ Øresund Bridge . Structurae, . Dostupné online. (po anglicky)
Iné projekty
- Commons ponúka multimediálne súbory na tému Øresundsbroen
Zdroj
Tento článok je čiastočný alebo úplný preklad článku Most přes Öresund na českej Wikipédii (číslo revízie nebolo určené).
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antropológia
Aplikované vedy
Bibliometria
Dejiny vedy
Encyklopédie
Filozofia vedy
Forenzné vedy
Humanitné vedy
Knižničná veda
Kryogenika
Kryptológia
Kulturológia
Literárna veda
Medzidisciplinárne oblasti
Metódy kvantitatívnej analýzy
Metavedy
Metodika
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk