A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Československý koridor (tiež Český koridor, alebo Hradská autonómna oblasť) bol neprijatý návrh predložený na Parížskej mierovej konferencii v roku 1919. Návrh by viedol k prepojeniu územia Česko-Slovenska a Kráľovstva Srbov, Chorvátov a Slovincov zhruba od Bratislavy po Záhreb. Návrh bol na konferencii zamietnutý. Neskôr sa návrh objavil znovu v období normalizácie, tentoraz vedený inou trasou v železničnom tuneli pod Rakúskom, ale ani vtedy nebol realizovaný.[1]
V období Prvej republiky
Podľa návrhu mal byť vyčlenený pruh územia, ktorý by prepojil Juhoslovanské kráľovstvo a Československo. Niekedy býva tiež nazývaný česko-juhoslovanský územnú koridor. „Český“ bol nazývaný preto, že zástupcovia Juhoslávie na konferencii vyhlásili, že by dávali prednosť tomu, aby patril Čechom.
Koridor by sa skladal z terajšej spolkovej krajiny Burgenland a ďalších území nachádzajúcich sa pozdĺž terajšej rakúsko-maďarskej hranice. Oblasť je tiež niekedy nazývaná Západné Zadunajsko. Už v máji 1915 predložil Tomáš Garrigue Masaryk britskému ministrovi zahraničia E. Greyovi memorandum Independent Bohemia (Samostatné Čechy), v ktorom vyhlásil, že „... zásadou českých a srbochorvátskych túžob by bolo spojenie Čiech a Srbochorvátska ...“ a tento koridor navrhol spolu s prípadnou personálnou úniou medzi Srbskom a Čechami.[1]
Koridor by bol 200 km dlhý a 80 km široký. Odrezal by časti štyroch maďarských žúp (Mošon, Šopron, Vaš a Zala). Existoval by však aj variant, podľa ktorého by bol podstatne väčší.
Je prekvapujúce, že slovanské štáty, ktoré vznikli na princípe sebaurčenia národov, by ho chceli aplikovať na územie, kde z 1 171 000 obyvateľov bolo 662 000 Maďarov, 220 000 Slovanov a 289 000 osôb iných národností (hlavne Nemcov). Podľa Čechov bolo jeho účelom oddeliť Nemcov od východnej a strednej Európy. Tiež sa domnievali, že by to mohlo priniesť aj výhody pre Francúzov. Mnohí tiež špekulovali, že jeho úmyslom tiež bolo prideliť Československu väčší podiel dunajského brehu, čo by z Bratislavy urobilo veľký dunajský prístav. Samozrejme viedlo by to k ešte väčšej izolácii Maďarska. Československí delegáti argumentovali tým, že Bratislava bola oddávna hlavné mesto Slovenska a ignorovali pritom fakt, že bola v rokoch 1526 – 1784 hlavným mestom Uhorska.
Návrh podporovali priaznivci panslavizmu s tým, že by predstavoval spojovací mostík medzi dvoma štátmi predstavujúcimi slovanské spojenectvo (Československo a Kráľovstvo Srbov, Chorvátov a Slovincov). Ďalší panslavisti vyhlasovali, že tak dôjde k spojeniu severných a južných Slovanov. Myšlienku tiež podporovali chorvátski nacionalisti, ktorí chceli, aby sa Chorváti žijúci v Burgenlande, Východnom Štajersku a niekoľkých dedinách na Slovensku a na Južnej Morave stali občanmi Juhoslávie. Existenciu koridoru tiež podporovali tí, ktorí tvrdili, že keď už Rakúsko-Uhorsko neexistuje, nie je žiadny dôvod, aby Rakúsko a Maďarsko mali spoločné hranice.
Nevýhoda Maďarov
Najviac poškodenou krajinou prostredníctvom Československého koridoru by bolo Maďarsko a to najmä z toho dôvodu, že neskôr (v roku 1921) bola založená Malá dohoda, ktorej členmi bolo Československo s Podkarpatskou Rusou, Rumunsko a Juhoslávia. Vznikom Československého koridoru by tak tieto štáty úplne obkľúčili Maďarsko a s veľkou pravdepodobnosťou by ho dostali pod svoju nadvládu.
Špekulácie o príprave vojenského zásahu
Na začiatku roka 1920 informovala tlač o sústreďovaní československého vojska v okolí Bratislavy. Špekulovalo sa o tom, že toto vojsko má zabezpečiť český koridor vojensky.
Obdobie normalizácie
Myšlienku na koridor obnovilo Československo v období normalizácie, tentoraz vedený inou trasou v železničnom tuneli pod Rakúskom, ale ani vtedy nebol projekt realizovaný.
Galéria
Referencie
Literatúra
- Margaret MacMillan, Richard Holbrooke : Paris 1919: Six Months that Changed the World, Random House, 2002. ISBN 0-375-76052-0
- Oskar Krejčí, Martin C. Styan : Geopolitics of the Central European Region, 2005, ISBN 80-224-0852-2, 9788022408523
Externé odkazy
- Koridor měl před 100 lety spojit Československo s Jaderským mořem – iDNES
- Neuskutečněné projekty: Český sen o Jaderském moři smetou komunisté ze stolu! – Epocha plus
- Neznáma mapa Československa. Masaryk v roku 1915 sníval o hraniciach so Srbskom – HN History
Zdroj
Tento článok je čiastočný alebo úplný preklad článku Czech Corridor na anglickej Wikipédii.
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antropológia
Aplikované vedy
Bibliometria
Dejiny vedy
Encyklopédie
Filozofia vedy
Forenzné vedy
Humanitné vedy
Knižničná veda
Kryogenika
Kryptológia
Kulturológia
Literárna veda
Medzidisciplinárne oblasti
Metódy kvantitatívnej analýzy
Metavedy
Metodika
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk