A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
| |
Cesta I. triedy 16 | |
---|---|
■ v prevádzke | |
Základné údaje | |
Správca | Slovenská správa ciest (štát) |
Celková dĺžka | 197,032 km |
v prevádzke | 197,032 km |
Štát | Slovensko |
Kraj | Banskobystrický kraj Košický kraj |
Cesta I/16 vo Fige | |
Objekty na trase | |
|
Cesta I. triedy 16 (I/16) je cesta I. triedy vedúca v trase Zvolen – Lučenec – Rožňava – Košice. Cesta vznikla rozdelením (dnes už zaniknutej) cesty I/50 na tri samostatné cesty.
Priebeh
Banskobystrický kraj
Okres Zvolen
I/16 začína vo Zvolene križovatkou s cestou I/66, III/2453 a III/2442. Za Zvolenom sa križuje s III/2452 a III/2443 a vo Zvolenskej Slatine s II/591 a III/2444.
Okres Detva
Ďalej prechádza cestná komunikácia do detvianskeho okresu. Najskôr sa vo Vígľaši križuje s III/2690, potom mimo obce s II/591, III/2693, III/2692 a v Detve s III/2455 a III/2694. Následne prechádza cez Kriváň (križovatka s II/526), križuje sa s III/2695 a prechádza do okresu Lučenec.
Okres Lučenec
V okrese Lučenec sa najskôr križuje s III/2630 a III/2631, potom v obci Mýtna s III/2632, za ňou s III/2637, v Lovinobani s III/2638 a III/2646. Ďalšie križovatky na trase sú s III/2639, III/2640, III/2641, II/595, III/2644, III/2666, v Lučenci s I/75 a I/71 a I/16 pokračuje ďalej križovatkami s III/2642 a III/2669 do okresu Rimavská Sobota.
Okres Rimavská Sobota
V rimavskosobotskom okrese sa I/16 križuje v obci Ožďany s III/2740, v Rimavskej Sobote s II/531, III/2744, III/2782, III/2751 a s III/2752. Ďalej sa na trase I/16 nachádzajú križovatky s III/2753 a III/2798 v Bátke, mimo obcí s III/2759 a III/2760, s III/2761 vo Fige a za Figou s III/2805.
Okres Revúca
V okrese Revúca sa nachádza križovatka s II/532 a III/2821, s I/67 v Tornali a za mestom s III/2822.
Košický kraj
Okres Rožňava
V košickom kraji najskôr I/16 prechádza cez okres Rožňava. Vedie cez Bohúňovo s križovatkou s III/3001, potom križovatkami s III/3003, II/587 pri Plešivci . Nasledujú križovatky mimo obcí s III/3025, III/3009, III/3021, III/3000, III/3012, pri Rožňave s II/526, I/67, za Rožňavou s III/3014 a v Krásnohorskom Podhradí s II/549. Ďalej nasledujú križovania mimo obce s III/3012, III/3015, III/3017, III/3018, III/3024 a III/3020.
Okres Košice-okolie
V okrese Košice-okolie sa najskôr križuje s III/3297, III/3298, III/3329, III/3306, III/3329, v Moldave nad Bodvou sa križuje s II/550. Nasleduje križovatka s III/3366, obec Čečejovce s križovatkami s III/3311 a III/3313, križovatka s III/3314 cesta I/16 vchádza do Košíc.
Stavebné úseky
Budča - Zvolen
Tento úsek cesty merajúci približne 6 km bol postavený v rokoch 1982 - 1986 v rámci prestavby vtedajšej cesty I/50 medzi Šášovským Podhradím a Zvolenom. Úsek v kategórii R 22,5 projektoval Dopravoprojekt Bratislava a vybudoval Doprastav, n.p. V rokoch 2001 - 2004 bola na ceste pri Budči vybudovaná v súvislosti s výstavbou úseku Rýchlostnej cesty R1 nová, neúplná križovatka Budča, v ktorej sa cesta v smere od Zvolena pripája na R1. V tomto období bol tiež označený celý úsek až po Šášovské Podhradie značkou cesta pre motorové vozidlá, úsek medzi Šášovským Podhradím a Budčou bol pričlenený k R1; úsek medzi Budčou a Zvolenom zostal označený ako I/50 a odvtedy slúži ako privádzač od mesta Zvolen na R1.[1]
Zvolen, južný obchvat
v 90. rokoch bol vybudovaný južný obchvat Zvolena, ktorý odklonil tranzitnú dopravu z centra mesta. Stavba začína na križovatke ciest I/16 a I/66 a pokračuje prielukou medzi Zvolenom a jeho časťami Neresnica a Môťová. Úsek projektoval Dopravoprojekt a vybudoval Doprastav. Sprevádzkovaný bol v roku 1996. Dominantou úseku je Estakáda Pustý hrad dlhá 726 m s maximálnym rozpätím 47 m. Úsek bol pôvodne plánovaný ako 1/2 profil rýchlostnej cesty, budovaný je v kategórii C 11,5/70.
Mimoúrovňová križovatka Neresnica
V rokoch 2012 - 2014 prebehla prestavba niekdajšieho úrovňového kríženia ciest I/50 a I/66 na mimoúrovňové. Zrealizovala sa rekonštrukcia cesty I/16 ako smerovo rozdelená cesta kategórie R 22,5/80 v dĺžke 440 m, ďalej pokračovala úprava krytu vozovky bez zmeny šírkových parametrov v dĺžke 267 m a na pokračujúcom úseku rekonštrukcia cesty v dĺžke 1,7 km. Na ceste I/66 sa zrealizovala úplná rekonštrukcia cesty v dĺžke 678 m. Vybudovali sa celkom 3 mosty, z toho jeden na ceste I/16, ďalší na ceste I/66 ponad I/16 a jeden aj na železničnej trati Zvolen - Krupina - Šahy. Most cesty I/66 ponad cestu 1/16 je dvoj-poľový, monolitický predpätý rám s rozpätím polí 2x17,4 m a ponad potok Neresnica je na ceste I/16 dvojitý most dĺžky 26,4 m, ako železobetónový monolitický rám založený na veľkopriemerových pilotách. Na železničnej trati Zvolen - Šahy sa ponad cestou I/16 vybudoval nový oceľový most o dvoch poliach s rozpätím polí 2 x 16,9 m. V rámci stavby sa zrealizovali prekládky inžinierskych sietí (vodovod, parovod, kanalizácia, telekomunikačné metalické a optické káble, vedenia vysokého a nízkeho napätia) vrátane ich križovaní cez vodný tok, úprava koryta potoka Neresnica a nevyhnutné demolácie budov a čerpacej stanice pohonných hmôt.
Stavbu previedli Stavby mostov Slovakia, a.s. s nákladmi 8,19 mil. €, financovaná bola predovšetkým z európskych fondov cez Operačný program Doprava.[2]
Ružová osada, preložka
V súčasnej dobe prebieha preložka cesty I/16 pri Ružovej osade, zhruba na polceste medzi Lučencom a Rimavskou Sobotou. Táto stavba je vynútená predovšetkým nevhodným smerovým vedením súčasnej cesty, ktoré spôsobuje, že daný úsek je kritickou nehodovou lokalitou. V rámci stavby dôjde k preložke cesty južným smerom, čím sa odstráni prejazd Ružovou osadou ako aj najkritickejšou zákrutou, v ktorej je dnes obmedzenie na 40 km/h. Na rekonštruovanom úseku pribudne nová križovatka, dva nové mosty cez miestne potoky a nové napojenie Ružovej osady. Pre jej obyvateľov budú postavené dve nové autobusové zastávky s prístreškom, chodníky popri hlavnej ceste a prechody pre chodcov. Nainštalované budú nové bezpečné zvodidlá, ako aj dopravné značenie a vodiace zariadenia. Rekonštrukcia zahŕňa aj vybudovanie novej cestnej kanalizácie. Zhotoviteľom tejto preložky v kategórii C 9,5/80 je Skanska SK a jej realizácia si vyžiada približne 5,6 mil. €. Preložka má byť hotová v apríli 2016.[3]
Referencie
Iné projekty
- Commons ponúka multimediálne súbory na tému Cesta I. triedy 16 (Slovensko)
Zdroj
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antropológia
Aplikované vedy
Bibliometria
Dejiny vedy
Encyklopédie
Filozofia vedy
Forenzné vedy
Humanitné vedy
Knižničná veda
Kryogenika
Kryptológia
Kulturológia
Literárna veda
Medzidisciplinárne oblasti
Metódy kvantitatívnej analýzy
Metavedy
Metodika
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk