A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Il-112 | |
![]() Maketa Il-112 na výstave MAKS-2009 | |
Typ | dopravné lietadlo |
---|---|
Výrobca | Voronežský letecký závod (VASO) |
Prvý let | 30. marec 2019 |
Zavedený | 2025 (plán)[1] |
Vyrobených | 2 prototypy |
Iliušin Il-112 je prvé ruské vojenské dopravné lietadlo, ktoré bolo vyrobené po páde ZSSR. Ide o ľahké transportné lietadlo, ktoré má nahradiť zastarané An-26.
Il-112 je turbovrtuľové lietadlo, určené na určené na prepravu vojakov, vybavenia a ľahkých vojenských vozidiel.
Vznik a vývoj
Vývoj Il-112 bol spustený v roku 1994. Išlo o súkromnú iniciatívu konštrukčnej kancelárie S.V. Iliušina, ktorej cieľom bolo vytvorenie náhrady za dopravné lietadlá An-24 a An-26. Ruská vláda však nenašla pre tento projekt finančné prostriedky a tak bol ukončený.
O desať rokov neskôr, v decembri 2004, bol ruskému ministerstvu obrany predložený model lietadla a predbežný návrh projektu. Il-112 dostal druhú šancu, keď sa náklady na jeho vývoj a výrobu dostali do štátneho zbrojného programu, plánovaného do roku 2015. V auguste 2010 však ruské ministerstvo obrany pozastavilo financovanie projektu a konštrukčná kancelária S.V. Iliušina bola požiadaná, aby si našla prostriedky na vytvorenie štyroch prototypov mimo štátneho rozpočtu.
V máji 2011 sa ruský minister obrany Anatolij Serdiukov rozhodol namiesto Il-112 nakúpiť sedem ukrajinských lietadiel An-140. Dôvodom boli pravdepodobne nadmerné finančné náklady a príliš vzdialený termín spustenia sériovej výroby. Preto boli ďalšie vývojové práce a montáž prvého prototypu IL-112 zastavené.
Hlavné veliteľstvo ruského letectva však táto situácia znepokojovala, a preto v decembri 2012 informovalo nového ministra obrany Sergeja Šojgu o dôvodoch na obnovenie projektu Il-112. V lete 2013 boli práce na projekte budúceho transportného lietadla obnovené a spoločnosti Klimov bola zaslaná žiadosť o vytvorenie nového turbovrtuľového motora pre Il-112.
Dňa 23. decembra 2014 bola s Iliušinom podpísaná zmluva v hodnote 7,9 miliárd rubľov, ktorej predmetom bol vývoj Il-112V. Vtedajšie plány hovorili o nákupe 62 lietadiel, pričom dodávky sériovo vyrobených strojov mali začať v roku 2017. V máji 2015 však ruské médiá informovali, že bolo prijaté rozhodnutie, znížiť prvú objednávku Il-112V zo 62 na 35 lietadiel.
Dňa 11. júna 2015 ruské ministerstvo obrany schválilo technický návrh lietadla Il-112V, pričom jeho prototyp mal vzlietnuť v prvej polovici roku 2017.[2] Tento termín sa však nepodarilo dodržať a lietadlo sa vznieslo k oblohe s takmer dvojročným omeškaním 30. marca 2019.
Niekoľko dní po prvom lete sa ukázalo, že prototyp má viacero nedostatkov a charakteristiky Il-112V nespravili na ruské ministerstvo obrany príliš dobrý dojem. Lietadlo trpí viacerými technickými problémami, z tých hlavných je to príliš vysoká vzletová hmotnosť a slabé motory. Boli zistené chyby v trupe lietadla, ktoré spočívajú v rozložení hmotnosti. Nos Il-112V sa ukázal byť oveľa ľahší ako chvost. Preto bude potrebné „zaťažiť nos“, aby sa predišlo možnej katastrofe. Zvýšenie hmotnosti celého lietadla však spôsobí zníženie maximálneho užitočného zaťaženia. Požadovaná nosnosť 6 ton sa tak nakoniec nezníži na deklarovaných päť, ale maximálne na 3,5 tony. Pesimistické odhady dokonca hovoria o znížení nosnosti tohto lietadla len na 1 tonu. Aby lietadlo dosiahlo požadované parametre, niektoré časti konštrukcie budú musieť byť vymenené za nové, ktoré budú vyrobené z kompozitných materiálov.[3]
Prvý let Il-112V bol poznačený taktiež zlyhaním pravého motoru. Počas pristátia došlo k zlyhaniu automatického režimu, ktorý prešiel na záložný hydromechanický systém. V dôsledku toho pracoval motor v mierne nižšej rýchlosti, ale neviedlo to k jeho úplnému zastaveniu. Tento problém je už konštruktérom známy, pretože sa objavil aj pri pozemných skúškach prototypu.[4]
Podľa zdroja ruskej spravodajskej agentúry Interfax malo pôvodne trvať 8 - 10 mesiacov, kým bude lietadlo prerobené a splní požiadavky ruského ministerstva obrany. Podľa posledných informácií však úpravy na lietadle stále neboli dokončené a stroj bude schopný obnoviť letové skúšky najskôr vo februári 2021.[5]
Okrem prvého letuschopného prototypu je už na svete aj druhý testovací kus, na ktorom prebiehajú pozemné skúšky pevnosti a životnosti. Všetky poznatky, ktoré jednotlivé testy prinesú, sa prenesú do konštrukcie tretieho prototypu. Štvrtým vyrobeným Il-112V by sa už mala spustiť sériová výroba, ktorá má produkovať 10-12 lietadiel ročne. Ako uviedol Jurij Borisov, armáda dnes potrebuje minimálne 100 lietadiel tohto typu. V prípade, že vývoj, testovanie a sériová výroba Il-112V pôjdu podľa stanoveného plánu, do roku 2030 by sa Rusku mohlo podariť obmeniť všetky zastarané An-26, ktoré budú v tej dobe už na konci svojej životnosti.
Konštrukcia
Lietadlo je dlhé 24,15 m a má rozpätie krídiel 27,6 m. Pohon zabezpečujú dva turbovrtuľové motory TV7-117ST, každý s maximálnym výkonom 3 500 konských síl.
Maximálna vzletová hmotnosť Il-112V by mala byť 21 ton a maximálna užitočná hmotnosť 5 ton. Na palube tohto dopravného lietadla bude možné previezť dve vozidlá typu UAZ-452 alebo 50 vojakov, prípadne 25 výsadkárov.
Il-112V vyvinie cestovnú rýchlosť asi 450 - 500 km/h a jeho maximálny dostup by mal byť 7 600 m. Na základe technických špecifikácií by toto lietadlo s užitočným zaťažením 3,5 tony malo mať dolet 2 400 km.
Špecifikácie

Technické údaje
- Kapacita:
- 50 vojakov
- 25 výsadkárov
- 2 vozidlá UAZ-452
- Dĺžka: 24,15 m
- Rozpätie: 27,6 m
- Výška: 8,89 m
- Plocha krídel: 65 m²
- Užitočné zaťaženie: 5 000 kg
- Objem palivových nádrží: 7200 l
- Maximálna vzletová hmotnosť: 21 000 kg
- Pohonná jednotka: 2× turbovrtuľový motor TV7-117ST s výkonom 3500 koní
Výkony
- Cestovná rýchlosť: 450 - 500 km/h
- Dostup: max. 7 600 m
- Dolet: 2 400 km pri užitočnom zaťažení 3 500 kg[6]
Nehody
Dňa 17.8.2021 sa nedaleko mesta Kubinka v Moskovskej oblasti zrútil prototyp Il-112V. Haváriu nikto neprežil. Zahynuli 3 členovia posádky. Piloti Nikolaj Kuimov, Dmitrij Komarov a palubný inžinier Nikolaj Chludejev. Stroju počas letu začal horieť pravý motor, po niekoľkých sekundách stroj prešiel do pravej vývrtky a pri dopade do lesa vybuchol. Lietal s imatrikuláciou RF-41400.
Referencie
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antropológia
Aplikované vedy
Bibliometria
Dejiny vedy
Encyklopédie
Filozofia vedy
Forenzné vedy
Humanitné vedy
Knižničná veda
Kryogenika
Kryptológia
Kulturológia
Literárna veda
Medzidisciplinárne oblasti
Metódy kvantitatívnej analýzy
Metavedy
Metodika
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk