A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
LIAZ 100 | |
---|---|
![]() | |
Výrobca | LIAZ |
Produkcia | 1974 - 1994 |
Krajina pôvodu | Česko-Slovensko |
Predchodca | LIAZ MT |
Nasledovník | LIAZ 200 |
Typ karosérie | Nákladný automobil |
Usporiadanie | Tradičná koncepcia |
Motor(y) | vznetový radový 4-taktný 6 valec s objemom 11 940 cm3 a výkonom 154 kW (210 k), resp. 236 kW (320 k) pri preplňovaní |
Prevodovka(y) | 10+2 stupňová manuálna |
LIAZ 100 bol rad česko-slovenských nákladných automobilov, vyrábaný v spoločnosti LIAZ. Nahrádzal automobil Škoda 706 MT, ktorý predstavoval určitý medzistupeň medzi modelom Škoda 706 RT a novým LIAZom 100.
Vývoj
V LIAZe prebiehal vývoj nového radu už v 60. rokoch, no pre problémy s dodávkami bola vyrábaný len modernizovaný rad RT, LIAZ MT. Pôvodne zamýšľaný prechodný model, ktorý sa mal vyrábať len dočasne, napokon nahradil LIAZ 100 až v roku 1974. Verzie so sklápaciu kabínou boli označované číslom 110, vyrábané od roku 1984.
Nový LIAZ mal mať oproti Škode 706 RT úplne nový motor, prevodovku, kabínu i nápravy, spĺňajúce požiadavky odberateľov i doby. Úsilie vývojárov prekazili komplikácie s dodávateľmi a tak vznikla v roku 1969 prechodný rad MT s novými motormi a nápravami.
Od roku 1974 sa postupne rozbehla výroba ťahačov 100.45, valníkov 100.05 a ďalších variánt vozidiel radu 100. Prvé vozidlá mali šikmo uložený motor radu M s objemom 11 940 cm³ a výkonom 210 k, v roku 1978 bol modernizovaný a označovaný ako M1 a v roku 1988 bol opäť zmodernizovaný na M1.2. Nové agregáty dosahovali vďaka prepĺňaniu výkon až 236 kW (320 k) a životnosť do generálnej opravy 420 000 km. Nové boli i 9 a 10 stupňové synchronizované prevodovky Praga. Modernizácia v roku 1984 priniesla sklápaciu kabínu a vzduchové odpruženie prednej i zadnej nápravy.
Vyrábať sa začali sklápače 150 (4x2) a 151 (4x4), podvozky 111 (4x4) a 122 (6x2) pre nadstavby. Ďalších vylepšení sa rad 100 dočkal po roku 1989, kedy sa otvorením trhu zvýšila konkurencia. V ponuke sa tak objavila nová 16-stupňová prevodovka ZF, diaľková kabína s vysokou strechou MAXI, brzdový systém ABS, centrálne mazanie, elektrické ovládanie zrkadiel i okien, chladiaci box alebo sedačky ISRI.
Výroba radu 100/110 bola ukončená po 20. rokoch produkcie v roku 1994, no podľa prianí zákazníkov sa realizovali objednávky až do konca existencie podniku.
Pozri aj
Iné projekty
Commons ponúka multimediálne súbory na tému LIAZ 100
Zdroj
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antropológia
Aplikované vedy
Bibliometria
Dejiny vedy
Encyklopédie
Filozofia vedy
Forenzné vedy
Humanitné vedy
Knižničná veda
Kryogenika
Kryptológia
Kulturológia
Literárna veda
Medzidisciplinárne oblasti
Metódy kvantitatívnej analýzy
Metavedy
Metodika
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk