A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Logo je jednoduchý funkcionálny programovací jazyk, ktorý bol navrhnutý vo firme BBN (Cambridge, Massachusetts) v roku 1967 pôvodne pre výučbu myslenia, ale je spojený predovšetkým s výučbou programovania u detí. Prvá implementácia bola napísaná v jazyku Lisp pre počítač PDP-1.
Hlavnou postavou jazyka Logo je korytnačka (turtle), pohybujúca sa po pláži. Keď korytnačka spustí chvostík, kreslí za sebou stopu v piesku. Keď chvostík zdvihneme, pohybuje sa bez toho, že by za sebou zanechávala stopu. Spôsob kreslenia sa nazýva korytnačia grafika a bol prenesený aj do iných programovacích jazykov. Logo ale má napríklad aj prepracované príkazy pre spracovanie zoznamov a vlastní mnoho rysov jazyka Lisp, vrátane konceptu, kedy sa program skladá zo zoznamov a sám o sebe je zoznamom. Logo je vhodným nástrojom aj pre výučbu a implementáciu techník umelej inteligencie.
Implementácií jazyka Logo je viac než sto, na českých a slovenských školách sú často používané verzie Imagine Logo a Comenius Logo. Logo radíme medzi detské programovacie jazyky, kam sa radí ešte Karel, Baltík, Petr a ďalšie.
Východiska
Pôvodný projekt vychádza z teórie Jeana Piageta, ktorý okrem iného tvrdil, že informácie, ktoré jedinec prijíma si osvojuje v závislosti na tých, ktoré už má. Sám Piaget bol toho názoru, že deti sa ľahšie učia, pokiaľ informácie sami poznávajú a sú pri tomto procese aktéri a nie len pasívnymi prijímateľmi.
Charakteristika z hľadiska vzdelávania
a) motivujúce prostredie – napríklad hlavne dnes využívané programovanie počítačových hier
b) príkazy sú podobné bežnému jazyku
c) prevádzanie pojmov abstraktných na pojmy konkrétne – akýkoľvek príkaz sa hneď prejaví – princíp tzv. Korytnačej geometrie (vytváranie grafických modelov); niekedy sa týmto simuláciám hovorí mikrosvety
d) široko použiteľný – je síce veľmi jednoduchý ale dostatočne silný aj na zložitejšie úlohy
Primitíva
Jazyk je tvorený asi dvesto slovami, ktoré sa nazývajú primitíva. Sú tvorené príkazmi, operátormi a funkciami.
Ukážka kódu
Program Hello world môže vyzerať napríklad takto:
TO HELLO PRINT END
Literatúra
Blaho A., Kalaš I.: Imagine Logo - programování pro děti Computer Press, 2006
Vaníček J., Mikeš R.: Informatika pro základní školy a víceletá gymnázia, 3.díl Computer Press, 2006
Papert S.: Počítače a škola. in: Pokroky matematiky, fyziky a astronomie, roč. 29 (1984) č. 1.
Papert, S. A.: Mindstorms. Brighton, The Harvester Press, 1980
Piaget, J.: Psychologie dítěte. SPN, Praha 1970, 1. vyd.
Externé odkazy
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antropológia
Aplikované vedy
Bibliometria
Dejiny vedy
Encyklopédie
Filozofia vedy
Forenzné vedy
Humanitné vedy
Knižničná veda
Kryogenika
Kryptológia
Kulturológia
Literárna veda
Medzidisciplinárne oblasti
Metódy kvantitatívnej analýzy
Metavedy
Metodika
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk