A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Aeritalia G.222 | |
Typ | Transportné lietadlo |
---|---|
Výrobca | Aeritalia |
Prvý let | 18. júla 1970 |
Zavedený | 1973 |
Vyrobených | 108 |
Alenia G.222 je vojenské dvojmotorové dopravné lietadlo.
Vznik a vývoj
Vznikol na základe požiadavky NATO zo začiatku 60. rokov 20. storočia na taktické transportné lietadlo s vlastnosťami STOL (skrátený vzlet a pristátie. Projektom sa zaoberala talianska firma Fiat, ktorá navrhla viacero nezvyčajných konštrukčných riešení. Najkonvenčnejší z týchto návrhov zaujal talianske ozbrojené sily a tie v roku 1968 objednali 2 prototypy G.222 bez pretlakovej kabíny a nákladného priestoru. Prvý z týchto prototypov po prvýkrát vzlietol v júli 1970. Verzie s pretlakovým trupom majú vynikajúce vzletové vlastnosti s krátkou vzletovou dráhou a sú schopné operovať z trávnatých a nespevnených plôch. Lietadlo má v zadnej časti trupu umiestnené nákladové vráta a integrovanú nakladaciu rampu. Výška stroja je na zemi nastaviteľná, pre lepšie manipulačné vlastnosti pri nakladaní alebo vykladaní. V konečnom dôsledku bola do jeho výroby zapojená väčšina talianskych leteckých firiem, pričom od roku 1990 spadá jeho výroba pod kontrolu konzorcia firiem Alenia Aeronautica. Prvý sériový stroj po prvýkrát vzlietol koncom roka 1975 a dodávky tohto lietadla začali v roku 1976, pričom prvé objednané lietadlo bolo dodané do Dubaja. Veľkosť objednávky talianskym letectvom zahŕňala 46 ks v rôznych verziách, a ďalších 5 si objednalo talianske ministerstvo civilnej obrany.
Používatelia
Súčasní
- Nigérijské vzdušné sily zakúpili 5 strojov.
Bývalí
- Líbyjské vzdušné sily obstarali 20 strojov G.222T s motormi Rolls-Royce Tyne MK 801, pričom 2 z nich vo verzii VIP.
Verzie
- G.222VS - verzia pre elektronický boj, ktorá na palube nesie až 10-člennú posádku a zaznamenávaciu, detekčnú a spracovaciu aparatúru. Je rozoznateľná podľa dvoch antén na smerovom kormidle a pod nosom lietadla.
- G.222RM - verzia pre kalibráciu.
- G.222AA - verzia na hasenie požiarov s možnosťou rozprašovania vody alebo hasiacich chemikálií.
- C-27J - zdokonalená verzia základného modelu.
Bibliografia
- March, Peter R.,Directory of military aircraft of the world, Cassel&Co, ISBN 1-85409-527-7
Technické údaje
- rozpätie: 28,70 m
- dĺžka: 22,70 m
- výška: 10,50 m
- nosná plocha krídla: 82 m²
- hmotnosť prázdneho lietadla: 15 700 kg
- maximálna vzletová hmotnosť: 28 000 kg
- motory: dva turbovrtuľové motory General Electric T64-GE-P4D s výkonom 2534 kW
- počet členov osádky: 3-4
Výkon
- najvyššia rýchlosť: 540 km/h (vo výške 4575m)
- dostup: 7600 m
- maximálny dolet: 4000 km, pri plnom náklade 1259 km
Iné projekty
- Commons ponúka multimediálne súbory na tému Alenia G.222
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Aerocykel (lietadlo)
Alenia C-27J Spartan
Alenia G.222
Area 51
Avianca
Balónisko
Bartini Beriev VVA-14
Belau Air
Blohm & Voss BV 143
Boeing
Boeing 247
Boeing 717
Bombardier CRJ700 series
Bombardovacie lietadlo
British Taylorcraft Auster
Cessna 172
Cvičné lietadlo
Czech Connect Airlines
Dejiny letectva
Distinguished Flying Cross (Spojené kráľovstvo)
Distinguished Flying Cross (USA)
Dopravné lietadlo
Douglas Aircraft Company
Douglas DC-4
Dvojplošník
Evektor EuroStar SL
Evektor EuroStar SL+
Evektor Harmony LSA
Evektor SportStar MAX
Evektor SportStar RTC
Experimentálne lietadlo
Flettner Fl 265
Flettner Fl 282
História letectva
Holidays Czech Airlines
Kanón Ho-5
Letecká nehoda
Letecké predpisy
Letectvo a kozmonautika
Letisko
Letisko Šurany
Letisko Aberdeen
Letisko Alghero-Fertilia
Letisko Amsterdam-Schiphol
Letisko Boľkovce
Letisko Brusel-Zaventem
Letisko Charleroi Brusel-Juh
Letisko Dobrá Niva
Letisko Dubová
Letisko Gelephu
Letisko Holíč
Letisko Hontianske Nemce
Letisko Ioannisa Daskalogiannisa Chania
Letisko Joža Pučnika Ľubľana
Letisko Kamenica nad Cirochou
Letisko Kráľová
Letisko Kufra
Letisko Nitra
Letisko Nové Zámky
Letisko Olbia-Costa Smeralda
Letisko Otrokovice
Letisko Palma de Mallorca
Letisko Paríž-Orly
Letisko Partizánske
Letisko Ražňany
Letisko Rodos-Diagoras
Letisko Ružomberok
Letisko Senica
Letisko Spišská Nová Ves
Letisko Svätý Tomáš
Letisko Svidník
Letisko Trenčín
Letisko Tunošna
Let Aeroflot 1492
Lietadlová loď
Lockheed C-130 Hercules
Lockheed Martin
Medzinárodné letisko Bagdad
Medzinárodné letisko Carriel Sur
Medzinárodné letisko Ioannisa Daskalogiannisa Chania
Medzinárodné letisko Ioannisa Kapodistriasa Korfu
Medzinárodné letisko Korfu
Medzinárodné letisko N’djili
Medzinárodné letisko Peking
Medzinárodné letisko Rodos-Diagoras
Messerschmitt Me 323
MiG
Mikojan-Gurevič MiG-1
Mil Mi-17
Mil Mi-26
Nevystužená vzducholoď
North American X-15
Ornitoptéra
Orteigova cena
Polikarpov I-15
Riadený let do terénu
Rovník (letectvo)
Ryanatlantic
Sabena
Schneiderova cena
Sendvič (letectvo)
Sikorsky R-4
Spojovacie lietadlo
Stúpavosť
Star Alliance
Stealth
Sud-Aviation SE 210 Caravelle
Torpédový bombardér
Tupolev ANT-58
Tupolev Tu-4
Výstroj lietadiel
Vystužená vzducholoď
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk