A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
An-70 | |
![]() | |
Typ | vojenské transportné lietadlo |
---|---|
Výrobca | Antonov |
Prvý let | 16. december 1994 |
Výroba | 1994 – 1996 2012 – súč. |
Vyrobených | 2 prototypy |

Antonov An-70 je štvormotorové turbovrtuľové transportné lietadlo pre vojenské aj civilné účely. Vyvinuté bolo na konci 80. rokov 20. storočia v Sovietskom zväze ako náhrada za zastarávajúci Antonov An-12.
Vývoj
Počiatky vývoja lietadla spadajú do polovice sedemdesiatych rokov 20. storočia, kedy vo vtedajšom Sovietskom zväze boli dané špecifikácie na stredne veľké dopravné lietadlo. V roku 1984 boli tieto požiadavky zmenené, lietadlo malo mať kratšiu dĺžku vzletu a pristátia a väčší prepravný priestor.
Po rozpade ZSSR vyzerala situácia tak, že sa hovorilo o ukončení projektu, avšak neskôr sa nástupnícke štáty Rusko, Ukrajina a Uzbekistan dohovorili, a tak 16. decembra 1994 mohol vzlietnuť prvý prototyp. Pri štvrtom skúšobnom lete 10. februára 1995 došlo k zrážke s An-72 a prototyp bol kompletne zničený.
Druhý, mierne upravený prototyp vzlietol 24. apríla 1997.
Na projekte už sa zúčastnili len Rusko a Ukrajina, neskôr z tohto projektu Rusko odstúpilo a začalo používať na prepravu nákladov lietadlo Il-76MF. O lietadlo An-70 prejavilo záujem už niekoľko krajín, avšak z obchodov zatiaľ zišlo. Antonov sa tiež zapojil do súťaže na jednotné transportné lietadlo západnej Európy, avšak v tejto oblasti zohrávajú svoju úlohu aj politické záujmy. Nemecko, ktoré zvažovalo nákup 75 Antonov An-70, sa nakoniec rozhodlo pre drahšie Airbus A400M. O An-70 mala záujem aj Armáda Českej republiky, ktorá mala prevziať tri kusy tohto lietadla, ktorý je schopný pojať napr. dve Tatry 815VVN s pohonom 6×6, desať Land Roverov alebo 2 vrtuľníky Mi-17. Táto kúpa, ktorá mala byť vykonaná v rámci deblokácie ruského zahraničného dlhu, sa však neuskutočnila.
Verzie lietadla
- An-70 - základná verzia
- An-70-100 - verzia s trojčlennou posádkou
- An-77 - exportná verzia
- An-70T - obchodná verzia
- An-112KC - zamýšľaná verzia pre tankovanie paliva za letu, s výnimkou dvoch prúdových motorov z tímu US Aerospace a Antonov pre program KC-X. Americké letectvo návrh odmietlo, a odvolanie bolo neskôr stiahnuté.
Hlavné technické údaje

- Osádka: 5
- Kapacita prepravovaných vojakov: 170
- Rozpätie: 44,06 m
- Dĺžka: 40,73 m
- Výška: 16,38 m
- Nosná plocha: 204 m²
- Hmotnosť prázdneho stroja: 73 t
- Maximálna hmotnosť nákladu: 47 t
- Maximálna vzletová hmotnosť: 135 t
- Pohonná jednotka: 4 × propfan Progress D-27
- Výkon pohonnej jednotky: 10 295 kW
Výkony
- Cestovná rýchlosť: 750 km/h
- Maximálna rýchlosť: 780 km/h
- Dostup: 12 000 m
- Dolet: až 8 000 km v závislosti od hmotnosti nákladu (s 35 t nákladu - 5 000 km)
Zdroj
Tento článok je čiastočný alebo úplný preklad článku Antonov An-70 na českej Wikipédii.
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antropológia
Aplikované vedy
Bibliometria
Dejiny vedy
Encyklopédie
Filozofia vedy
Forenzné vedy
Humanitné vedy
Knižničná veda
Kryogenika
Kryptológia
Kulturológia
Literárna veda
Medzidisciplinárne oblasti
Metódy kvantitatívnej analýzy
Metavedy
Metodika
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk