A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
BMW rad 3 | |
---|---|
Výrobca | BMW |
Produkcia | 1975-súčasnosť |
Krajina pôvodu | Lipsko, Nemecko Mníchov, Nemecko Regensburg, Nemecko Toluca, Mexico Rosslyn, Južná Afrika Káhira, Egypt Kaliningrad, Rusko Šen-jang, Čína Čennaj, India Jakarta, Indonézia 6th of October City, Egypt Teherán, Irán Selangor, Malajzia[1] |
Predchodca | BMW 2002 |
Trieda | Stredná trieda |
BMW rad 3 či BMW 3 je automobil strednej triedy, ktorý od mája 1975 vyrába nemecká automobilka BMW. Je nasledovníkom rady BMW E115, ktorá bola vyrábaná v piatich rozdielnych generáciách a najmenej v piatich rôznych karosárskych verziách. BMW rad 3 je najpredávanejším modelom automobilky, čo predstavuje približne 30% z celkovej ročnej tržby automobilky BMW (okrem motocyklov).[2]
Sociálny a marketingový význam
Automobilka BMW zverejnila E21 počas vzostupu ropnej krízy, čím prilákal zákazníkov, ktorý hľadali prestíž a ekonomiku, pričom automobilka počas troch rokov takmer zdvojnásobila predaj a získala množstvo ocenení a vyznamenaní automobilového priemyslu.
O tridsať rokov neskôr, je rad 3 stále najpredávanejším vozidlom vo svojej triede,[3] a to predovšetkým v Ázii, Amerike, Austrálii a Európe, a dokonca predbehol lacnejšie modely ako Ford Mondeo alebo Vauxhall Insignia vo Veľkej Británii.
BMW rad 3 je tiež dostupný v pretekárskej verzii. M verzia radu 3, M3 mal svoju premiéru v roku 1988.[4]
História
Existuje päť generácií radu 3, a ich vlastné osobné kódy:
- BMW E21 – (1975–1983) rad 3
- BMW E30 – (1983–1991) rad 3
- BMW E36 – (1991–2000) rad 3
- BMW E46 – (1998–2005) rad 3
- BMW E90 – (2005/EUR, 2006/USA -) rad 3 sedan
- BMW E91 – (2005/EUR, 2006/USA -) rad 3 Touring (Kombi)
- BMW E92 – (2007–current) rad 3 Coupé
- BMW E93 – (2007–current) rad 3 Convertible
E21 (1975-1983)
E21 | |
---|---|
Produkcia | 1975-1983 |
Typ karosérie | 2-dverový sedan 2-dverový kabriolet |
Usporiadanie | Motor vpredu, zadný náhon |
Prvá generácia E21 bola vyrábaná od 2. mája 1975 (v USA od 1977) do roku 1983. Pôvodne nahradila BMW 2002, a bola iba v karosárskej verzii ako 2-dverový sedan. Výrobne autorizovaná verzia kabrio bola vyrábaná závodom Baur. Nasledovníkom generácie E21 bola generácia E30.
Technické údaje
Verzia | Motor: | Systém vstrekovania: | Vŕtanie × zdvih: | Kompresný pomer: | Maximálny výkon: | Max. krútiaci moment | 0-100 km/h: | V-max: |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Benzínové motory: | ||||||||
'75 315[5] | R4 1,6 l (1574 cm³), SOHC | Karburátor | 84,00 mm × 71,00 mm | 9,5:1 | 76 koní (56 kW) pri 5800 ot/min | 110 Nm pri 3200 ot/min | b/d | 154 km/h |
'80 316[6] | R4 1,8 l (1766 cm³), SOHC | Karburátor | 88,90 mm × 71,12 mm | 9,5:1 | 91 koní (67 kW) pri 5500 ot/min | 140 Nm pri 4000 ot/min | 12,1 s | 175 km/h |
'75 320[7] | R4 2,0 l (1991 cm³), SOHC | Karburátor | 89,00 mm × 80,00 mm | 8,1:1 | 110 koní (81 kW) pri 5800 ot/min | 157 Nm pri 3700 ot/min | b/d | b/d |
'77 320[8] | R6 2,0 l (1991 cm³), SOHC | Karburátor | 80,00 mm × 66,00 mm | 9,2:1 | 124 koní (91 kW) pri 6000 ot/min | 160 Nm pri 4000 ot/min | b/d | b/d |
'75 320i[9] | R6 2,0 l (1991 cm³), SOHC | vstrekovanie Bo L-Jet | 80,00 mm × 66,00 mm | 9,8:1 | 129 koní (95 kW) pri 6000 ot/min | 174 Nm pri 4000 ot/min | 11,2 s | 195 km/h |
'78 323i[10] | R6 2,3 l (2316 cm³), SOHC | vstrekovanie Bo L-Jet | 80,00 mm × 76,80 mm | 9,5:1 | 145 koní (107 kW) pri 6000 ot/min | 190 Nm pri 4500 ot/min | b/d | b/d |
E30 (1982-1992)
E30 | |
---|---|
Produkcia | 1982-1992 |
Príbuzné autá | BMW M3 |
Typ karosérie | 2-dverové kupé 2-dverový kabriolet 4-dverový sedan 5-dverový touring |
Usporiadanie | Motor vpredu, zadný náhon |
Generácia E30 bola v predaji od roku 1982 do roku 1991 (vo verzii sedan) a do roku 1993 (vo verzii kabrio). Vstupná cena E30 bola 18,210 amerických dolárov. Koncom roku 1987 bola predstavená verzia Touring (kombi), ktorá bola až do ukočenia výroby v roku 1994 veľmi populárna. Bola dostupná s benzínovými motormi 1,6, 1,8, 2,0 a 2,5 a s 2,4-litrovým turbodieslom. V roku 1988 bol predstavený najvýkonnejší model M3. Používal 2,3-litrový 4-valcový 16-ventilový motor S14 s výkonom 143 kW/192 koní so 4-ventilovou hlavou prevzatou zo šesťvalca M88 a so vstrekovaním paliva Bosch.
Technické údaje
Verzia | Motor: | Systém vstrekovania: | Vŕtanie × zdvih: | Kompresný pomer: | Maximálny výkon: | Max. krútiaci moment | 0-100 km/h: | V-max: |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Benzínové motory: | ||||||||
316[11] | R4 1,8 l (1767 cm³), SOHC | Kompresor Pierburg 4/2 BE | 89,00 mm × 71,00 mm | 9,5:1 | 89 koní (66 kW) pri 5500 ot/min | 140 Nm pri 4000 ot/min | b/d | 175 km/h |
316i[12] | R4 1,6 l (1596 cm³), SOHC | vstrekovanie Bo Mot | 84,00 mm × 72,00 mm | 9,0:1 | 104 koní (77 kW) pri 5500 ot/min | 145 Nm pri 4250 ot/min | 10,1 s | 180 km/h |
318i[13] | R4 1,8 l (1767 cm³), SOHC | vstrekovanie Bo L-Jet | 89,00 mm × 71,00 mm | 10,0:1 | 104 koní (77 kW) pri 5800 ot/min | 145 Nm pri 4500 ot/min | 10,9 s | 183 km/h |
318i[14] | R4 1,8 l (1796 cm³), SOHC | vstrekovanie Bo Mot | 84,00 mm × 81,00 mm | 8,8:1 | 113 koní (83 kW) pri 5500 ot/min | 162 Nm pri 4250 ot/min | 10,8 s | 191 km/h |
318iS[15] | R4 1,8 l (1796 cm³), DOHC | vstrekovanie Bo Mot | 84,00 mm × 81,00 mm | 10,0:1 | 136 koní (100 kW) pri 6000 ot/min | 172 Nm pri 4600 ot/min | 9,4 s | 207 km/h |
320i[16] | R6 2,0 l (1991 cm³), SOHC | vstrekovanie Bo L-Jet | 80,00 mm × 66,00 mm | 9,8:1 | 129 koní (92 kW) pri 5800 ot/min | 164 Nm pri 4000 ot/min | 9,8 s | 200 km/h |
320iS[17] | R4 2,0 l (1991 cm³), DOHC | vstrekovanie Bo ML-Mot | 93,40 mm × 72,65 mm | 10,8:1 | 192 koní (141 kW) pri 6900 ot/min | 210 Nm pri 4900 ot/min | 7,5 s | 231 km/h |
323i[18] | R6 2,3 l (2316 cm³), SOHC | vstrekovanie Bo L-Jet | 80,00 mm × 76,80 mm | 9,8:1 | 139 koní (102 kW) pri 5300 ot/min | 205 Nm pri 4000 ot/min | 8,8 s | 202 km/h |
325i[19] | R6 2,5 l (2494 cm³), SOHC | vstrekovanie Bo ME-Mot | 84,00 mm × 75,00 mm | 9,7:1 | 170 koní (125 kW) pri 6250 ot/min | 226 Nm pri 4250 ot/min | 7,7 s | 222 km/h |
325iS[20] | R6 2,7 l (2693 cm³), SOHC | vstrekovanie Bo ME-Mot | 84,00 mm × 81,00 mm | 9,8:1 | 198 koní (145 kW) pri 5800 ot/min | 265 Nm pri 4000 ot/min | 7,5 s | 225 km/h |
325e[21] | R6 2,7 l (2693 cm³), SOHC | vstrekovanie Bo Mot | 84,00 mm × 81,00 mm | 9,0:1 | 122 koní (90 kW) pri 4250 ot/min | 230 Nm pri 3250 ot/min | 9,3 s | 195 km/h |
333i[22] | R6 3,2 l (3210 cm³), SOHC | vstrekovanie Bo L-Jet | 89,00 mm × 86,00 mm | 10,0:1 | 197 koní (145 kW) pri 5500 ot/min | 285 Nm pri 4300 ot/min | 7,2 s | 231 km/h |
M3[23] | R4 2,3 l (2302 cm³), DOHC | vstrekovanie Bo ML-Mot | 93,40 mm × 84,00 mm | 10,0:1 | 200 koní (147 kW) pri 6750 ot/min | 240 Nm pri 4750 ot/min | 6,7 s | 235 km/h |
M3 Evo II[24] | R4 2,3 l (2302 cm³), DOHC | vstrekovanie | 93,40 mm × 84,00 mm | 11,0:1 | 220 koní (162 kW) pri 6750 ot/min | 245 Nm pri 4750 ot/min | 6,7 s | 237 km/h |
Naftové motory: | ||||||||
324d[25] | R6 2,4 l (2443 cm³), SOHC | čerpadlo Bosch | 80,00 mm × 81,00 mm | 22,0:1 | 86 koní (63 kW) pri 4600 ot/min | 152 Nm pri 2500 ot/min | 15,5 s | 161 km/h |
324td[26] | R6 2,4 l (2443 cm³), SOHC, turbo | čerpadlo Bosch | 80,00 mm × 81,00 mm | 22,0:1 | 115 koní (84 kW) pri 4800 ot/min | 220 Nm pri 2400 ot/min | 11,9 s | Zdroj: