Grumman F-14 Tomcat - Biblioteka.sk

Upozornenie: Prezeranie týchto stránok je určené len pre návštevníkov nad 18 rokov!
Zásady ochrany osobných údajov.
Používaním tohto webu súhlasíte s uchovávaním cookies, ktoré slúžia na poskytovanie služieb, nastavenie reklám a analýzu návštevnosti. OK, súhlasím


Panta Rhei Doprava Zadarmo
...
...


A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9

Grumman F-14 Tomcat
F-14 Tomcat

F-14D z U.S. Navy počas misie v oblasti Perzského zálivu v roku 2005.
Typpalubná stíhačka na vybojovanie vzdušnej nadvlády/viacúčelové stíhacie lietadlo
VýrobcaGrumman Aerospace Corporation
Prvý let21. december 1970
Zavedený22. september 1974
Vyradený22. septembra 2006 (United States Navy)
Charakterv službe (Islamic Republic of Iran Air Force)
Hlavný používateľVzdušné sily Iránskej islamskej republiky
United States Navy (v minulosti)
Výroba1969 – 1991
Vyrobených712
Cena za kus38 miliónov amerických dolárov (1998) [1]
VariantyF-14A
F-14B
F-14D

Grumman F-14 Tomcat je americké dvojmotorové stíhacie lietadlo 4. generácie s meniteľnou geometriou krídel. Primárne bolo skonštruované ako palubné stíhacie lietadlo na vybojovanie vzdušnej nadvlády, ale neskôr získalo aj výzbroj, určenú na ničenie pozemných cieľov.

Tomcat bol vyvinutý spoločnosťou Grumman pre americké námorníctvo ako náhrada lietadiel F-4 Phantom II. V priebehu rokov 1976 – 1979 bolo dodaných 78 lietadiel F-14A aj Iránu, ktorý bol vtedy pod vládou šáha Rezu Pahlavího.

Vznik a vývoj

F-14D počas misie nad Irakom
F-14A z letky VF-126

V 60. rokoch 20. storočia začalo americké námorníctvo hľadať nové palubné stíhacie lietadlo, ktoré by bolo vhodným nástupcom lietadiel F-4 Phantom. US Navy nakoniec podporilo spoločný projekt firiem General Dynamics a Grumman, ktorý bol nazvaný F-111B. Táto stíhačka s meniteľnou geometriou krídel vychádzala konštrukčne zo strojov F-111 Aardvark. Celkovo bolo vyrobených 7 prototypov F-111B, konštruktérom sa však nepodarilo splniť jednu z podstatných technických požiadaviek, akou bola nižšia hmotnosť. Lietadlo bolo pre operácie z paluby lietadlovej lode príliš ťažké a tak bol projekt v roku 1968 zrušený.

Následne vypísalo americké námorníctvo novú súťaž, v rámci ktorej sa do užšieho výberu dostali dvaja uchádzači – McDonnell Douglas a Grumman. Kým McDonnell Douglas predstavil modifikovanú verziu F-15, Grumman prišiel so svojím Modelom 303. Grumman navrhoval vyvinúť lietadlo s meniteľnou geometriou krídel, ktoré by bolo vybavené moderným rádiolokátorom Hughes AWG-9. Grumman získal značné skúsenosti s technológiou meniteľnej geometrie krídel pri predchádzajúcom vývoji lietadla XF10F Jaguar, ktoré však bolo postavené len ako prototyp.[2] V januári 1969 prebehlo záverečné vyhodnotenie oboch návrhov a o mesiac neskôr bola so spoločnosťou Grumman podpísaná zmluva na vývoj stíhačky F-14A.[3] Firma Grumman nadviazala na svoju tradíciu v pomenovaní svojich lietadiel po mačkách. Dala preto stíhačke F-14 prezývku Tomcat, pričom išlo odkaz na mačku admirála Thomasa Connollyho (Tom’s cat).[4]

F-14 sa vzniesla prvýkrát k oblohe dňa 21. decembra 1970, len 22 mesiacov potom, ako vyhrala firma Grumman súťaž na vývoj tohto lietadla. Prvý prototyp absolvoval svoj prvý let o 16:00, čo bolo pomerne neskoro, keďže v decembri sa na východnom pobreží USA stmieva už o 17:00. Počasie taktiež nebolo ideálne, ale Grumman potreboval vykonať prvý let do konca roka 1970, inak by musel zaplatiť námorníctvu pokutu za porušenie zmluvy. V súvislosti s blížiacimi sa Vianocami si firma uvedomovala, že veľa ľudí začne čerpať dovolenku, aby si predĺžili vianočné sviatky, takže to bolo "buď teraz alebo nikdy". Dňa 30. decembra 1970, počas druhého letu, sa prvý prototyp zrútil pre poruchu hydraulického čerpadla. Posádka úplne stratila kontrolu nad riadením lietadla, napriek tomu sa im podarilo bezpečne katapultovať. Následne bolo vyrobených ešte 11 prototypov pre účely ďalšieho testovania. Podobný osud, ako v prípade 1. prototypu, postihol ešte dve lietadlá. Dňa 20. júna 1973 havaroval 6. prototyp, na ktorom prebiehalo testovanie zbraní. Nehodu zapríčinila raketa AIM-7, ktorá po vystrelení zamierila smerom hore a prerazila palivovú nádrž. To spôsobilo požiar a posádka musela núdzovo opustiť kokpit. 8. prototyp sa kvôli požiaru motora zrútil 13.05.1974.

Sériová výroba lietadiel sa po úspešnom absolvovaní všetkých testov spustila v roku 1972[5] a 22. septembra 1974 boli stroje F-14 zaradené do služby v americkom námorníctve. Lietadlá sa počas 32 rokov zúčastnili vojny v Perzskom zálive, v Iraku, ale aj v Afganistane. Nakoniec boli v roku 2006 vyradené z aktívnej služby a úplne nahradené stíhačkami F/A-18 Hornet.

Konštrukcia

Predný pohľad na F-14
Displej F-14 zobrazujúci taktické informácie
Radar AWG-9 vystavený v múzeu v priestorch lode USS Hornet
Systém LANTIRN na lietadle F-14D
Tomcat vyzbrojený 6 strelami Phoenix
Výzbroj F-14: zľava Mk82, AIM-7 a AIM-9

Drak

Stredná a zadná časť trupu pozostáva z dvoch oddelených v priestorov pre motory, spojených dohromady plochou konštrukciou, prezývanou „palacinka“. Tá prispieva k vyššiemu vztlaku lietadla, umožňuje pripojiť viac zbraňových závesníkov a poskytuje priestor pre palivo a vybavenie. V zadnej časti „palacinky“ sú aerodynamické brzdy, nachádzajúce sa v hornej i spodnej časti, pričom sa môžu roztvoriť pod uhlom až 60 stupňov. Spodná brzda je rozdelená na dve časti kvôli uloženiu aretačného háku. Po stranách trupu sa nachádzajú dva veľké obdĺžnikové prívody vzduchu. Predná časť prívodov vzduchu je ostro skosená smerom dolu, aby mal motor dostatok vzduchu aj pri manévroch s vysokým uhlom nábehu. Hlavný jednokolesový podvozok sa zaťahuje dopredu do konštrukcie, v ktorej sú uchytené krídla a otáča sa o 90 stupňov, aby boli kolesá uložené vo vodorovnej polohe. Dvojkolesový predný podvozok sa zasúva smerom dopredu do šachty v nose lietadla. V trupe Tomcatu sa nachádzajú tri celistvé palivové nádrže, ktoré pojmú celkovo 6185 l paliva. F-14 je tiež vybavená zaťahovacím nadstavcom na tankovanie počas letu, ktorý sa nachádza na pravej strane trupu. Tomcat nemá elektronický systém fly-by-wire alebo mechanizmus umelej stability. Riadiaci systém pozostáva z konvenčných tyčí a káblov, pružín, serv a posilňovačov. Všetky z riadiace plochy sú poháňané mechanicky, iba spojlery majú elektrický pohon.

Krídla

Koncept meniteľnej geometrie krídel umožňuje ich nastavenie v rozsahu od 20 do 68 stupňov. Pre potreby skladovania lietadiel na palube lietadlovej lode je možné manuálne sklopiť krídla pod uhlom 75 stupňov. Toto je možné vďaka tomu, že krídla sú pripevnené k trupu o niečo vyššie, než horizontálne chvostové plochy. Nastavenie geometrie krídel je automaticky riadené centrálnym počítačom AiResearch CP-1166B/A. Počas vzletu a pristávania, ako aj pri nízkych rýchlostiach letu, sú krídla nastavené pod uhlom 20 stupňov a dosahujú tak maximálne rozpätie 19,1 m. Pri lete nadzvukovými rýchlosťami sú nastavené pod uhlom 68 stupňov. V prípade núdze môže však pilot odstaviť systém a prebrať kontrolu nad nastavením krídel.

Kokpit

Dvojmiestna kabína posádky F-14 pozostáva z dvoch samostatných kokpitov s tandemovým usporiadaním. Pilot sedí v predu a v zadnej časti je sedadlo dôstojníka zbraňových systémov. Obaja členovia posádky sedia na vystreľovacích sedačkách Martin-Baker GRU-7A s raketovým pohonom, ktoré môžu byť použité už v nulovej nadmorskej výške a pri nulovej rýchlosti. Pilot má tri displeje pre sledovanie letu, navigáciu a taktické dáta, vrátane ovládacích prvkov letu a výzbroje. Dôstojník v zadnej časti má ovládacie prvky a displeje pre riadenie paľby prostredníctvom systému AWG-9. Má tiež určité prístroje, poskytujúce základné informácie o lete, ale nemôže prebrať kontrolu nad lietadlom. Jeho hlavnou náplňou je obsluha radaru, identifikácia protivníka a vedenie prenasledovania nepriateľa. Na rozdiel od Phantomu, môže každý člen posádky vystrelovať rakety.

Motory

Pohon variantu F-14A zabezpečovala dvojica motorov Pratt & Whitney TF30, vyvinutých pôvodne pre F-111B. Každý z motorov disponoval pri forsáži výkonom 92,9 kN a Tomcaty, vybavené týmto pohonným systémom, dokázali vyvinúť maximálnu rýchlosť 2,34 M.[6] Motory TF30 však pre svoju nespoľahlivosť zožali vlnu kritiky už pri ich použití v počiatočnej produkčnej sérii Tomcatov. Tieto námietky sa ukázali ako opodstatnené už počas vojny v Perzskom zálive. V plne naložených Tomcatoch, ktoré tankovali počas letu vo výške asi 7 000 m, dochádzalo k pumpáži (nesprávne fungovanie kompresora), čo bolo často sprevádzané výšľahmi plameňov z motorov. Preto boli ďalšie verzie F-14 vybavené spoľahlivejšími a navyše výkonnejšími motormi F110-GE-400. Každý z týchto motorov od firmy General Electric poskytoval pri zapnutí prídavného spaľovania výkon 123,7 kN.

Avionika

F-14 je vybavený pulzným dopplerovským rádiolokátorom Hughes AN/AWG-9, ktorý bol odvodený z radaru AN/ASG-18, vyvinutého pre F-108 Rapier a F-111B. AWG-9 umožňuje pilotovi páliť takmer simultánne na 6 nepriateľských lietadiel, pričom dokáže sledovať ďalších 24 cieľov. Radar je v podstate tanier s priemerom 92 cm, ktorý môže byť naklonený smerom dolu a sledovať tak aj nízko letiace objekty. AWG-9 vie detegovať lietadlo na viac ako 200 km a sledovať na 130 km.

Prvá produkčná séria Tomcatov bola vybavená infračerveným senzorom AN/ALR-23, ktorý sa nachádzal pod nosom lietadla a umožňoval vyhľadávať nepriateľské stroje na základe tepelných emisií. Ten sa však ukázal ako neúčinný, a preto bol neskôr nahradený TV kamerou Northrop AAX-1, vybavenou stabilizovaným teleobjektívom.

V prvej polovici 90. rokov boli americké F-14 vybavené navigačným a zameriavacím systémom LANTIRN, ktorý im umožňoval zhadzovať na ciele laserom navádzané bomby.

Digitálny prenos dát medzi Tomcatom a veliacim strediskom na lodi zaisťovalo zariadenie Harris ASW-27B. Tento systém bolo možné tiež použiť na dátovú komunikáciu medzi F-14 a lietadlom včasnej výstrahy E-2C Hawkeye. Vďaka nemu si mohli lietadlá vzájomne odovzdávať informácie o vzdušných cieľoch, čo pomáhalo posádkam Tomcatov získať širší obraz o taktickej situácii. A navyše, ak to taktika vyžadovala, ASW-27B umožňoval lietadlu F-14 operovať bez použitia vlastných senzorov.

Tomcaty boli spočiatku vybavené radarovým výstražným systémom AN/APR-25 a AN/APR-27. Tie boli neskôr nahradené systémom AN/ALR-45 alebo AN/ALR-50 a záverečná produkčná séria dostala AN/ALR-67. Tieto systémy boli navrhnuté tak, aby varovali posádku pred raketami protilietadlového kompletu, akým je napríklad 2K12 Kub. Ochranu posádky F-14 pred prilietajúcimi raketami zabezpečujú aj výmetnice klamných cieľov Goodyear AN/ALE-39.

K ďalšiemu avionickému vybaveniu F-14 patril inerciálny navigačný systém Asn 92 Kainovia II a komunikačný systém, ktorý pozostával z UHF rádia ARC-51 (neskôr nahradený ARC-159).

Výzbroj

Primárnou výzbrojou Tomcatov boli protilietadlové strely dlhého dosahu AIM-54A Phoenix. Raketa letí v nízkych nadmorských výškach rýchlosťou Mach 3.8, hoci vo vysokej letovej hladine je schopná vyvinúť rýchlosť až Mach 5. Radar AWG-9 dokáže uzamknúť vzdušný cieľ na vzdialenosť 130 km a raketa môže byť vystrelená na 100 km. AIM-54A letí po vystrelení po predprogramovanej dráhe, asi v polovici dráhy sa zapne poloaktívne navádzanie a zhruba 20 km od cieľa spúšťa svoj vlastný radar. F-14 má schopnosť niesť až šesť rakiet Phoenix, avšak stroje amerického námorníctva takto vyzbrojené zvyčajne nelietali. Stíhačky v tejto konfigurácii mali neúmerne zvýšenú hnotnosť a v prípade, že strely neboli použité, vyústilo to do veľmi tvrdých pristátí na palubách lietadlových lodí. V obvyklej bojovej konfigurácii boli Tomcaty vyzbrojené 4 strelami Phoenix, 2 AIM-7 Sparrow a dvojicou AIM-9 Sidewinder.

Strela stredného dosahu Sparrow bola do Tomcatov integrovaná od verzie AIM-7E-2. Sparrow mala len poloaktívne navádzanie, čo znamenalo, že F-14 musela celý čas ožarovať cieľ svojím radarom. Na rozdiel od rakiet Phoenix, mohla byť v danom okamihu na cieľ navádzaná len jedna strela AIM-7. Sparrow mala dolet asi 45 km a F-14 mohla byť vyzbrojená maximálne 6 raketami tohto typu.

Infračervená strela krátkeho dosahu Sidewinder bola do Tomcatov integrovaná od verzie AIM-9J. Sidewinder má maximálny dolet 35 km a F-14 môže niesť až 4 tieto strely.

Hoci lietadlá F-14 neboli primárne konštruované s cieľom ničiť pozemné ciele, dostali do výzbroje klasické voľne padajúce bomby, ako Mk 83 a Mk 84. Neskôr k nim pribudli aj laserom navádzané bomby rodiny Paveway a JDAM (GBU-31, GBU-38).

Operačné nasadenie

Lietadlo iránskeho letectva F-14A
Americká F-14A eskortuje sovietsky Tu-95RT
F-14 vyzbrojená len raketami Sidewinder
F-14B zhadzuje bombu Mk 83
Posledný vzlet F-14 z lietadlovej lode USS Theodore Roosevelt dňa 28. júla 2006

Iránsko-iracká vojna

Vojna sa oficiálne začala 22. septembra 1980, keď po dlhotrvajúcich cezhraničných konfliktoch uskutočnilo iracké letectvo útok na šesť základní iránskeho letectva a štyri kasárne pozemného vojska. Ako odpoveď na tento nečakaný iracký nálet vykonalo 23. septembra 140 iránskych lietadiel masívny útok, ktorého cieľom sa stala rafinéria, dvojica kasární a niekoľko leteckých základní v okolí Bagdadu, Mosulu, Karkúku a Kút (Irak)|Kút. Stíhacie krytie pred nepriateľskými lietadlami poskytovali Phantomom stíhačky F-14, ktoré si v niekoľkých vzdušných súbojoch pripísali štyri potvrdené zostrely irackých MiGov a jeden nepotvrdený. Rozsiahla letecká kampaň iránskeho letectva, namierená proti irackej infraštruktúre a letiskám, pokračovala takmer celý týždeň, počas ktorého Tomcaty zostrelili ďalšie dva stroje MiG-23.

Dňa 2. decembra 1980 jedna F-14 počas rutinného hliadkovacieho letu dostala do potýčky so štvoricou lietadiel MiG-21MF. Pilotovi F-14 sa podarilo zostreliť prvý zo skupiny MiGov na vzdialenosť 16 km, na čo sa zvyšné tri dali na útek.

Dňa 7. januára 1981 vystrelil pilot F-14 raketu AIM-54 Phoenix na vodcu štvorice MiGov-23BN. Masívny výbuch zmietol prvý MiG z oblohy a ďalšie dva poškodil.

O tri týždne neskôr, 29. januára, zaútočil Tomcat na nepriateľský Su-22. Na vzdialenosť menej ako 50 km vystrelil raketu Phoenix, ktorá rozlomila iracký Suchoj na dve polovice.

Počas prvých šiestich mesiacov vojny zaznamenali iránske F-14s viac ako 50 víťazstiev vo vzdušných súbojoch proti irackým MiG-21, MiG-23, Su-20 a Su-22. Zatiaľ čo straty na strane Iránu predstavovali iba jednu F-14A. Tá bola poškodená troskami z MiG-21, ktorý explodoval priamo pred Tomcatom.[7]

Incident v zálive Veľká Syrtaupraviť | upraviť zdroj

V auguste 1981 nariadil Ronald Reagan námorné cvičenie “Freedom of Navigation” v zálive Veľká Syrta, ktorý Líbya považovala za svoje výsostné vody. Cvičenia sa zúčastnila lietadlová loď USS Forrestal (CV-59) so stíhačkami Phantom a USS Nimitz (CVN-68), ktorá niesla na palube stroje F-14 Tomcat. Dňa 19. augusta 1981, počas hliadkovacieho letu pri pobreží Líbye, zachytili americké F-14 na svojich radaroch blížiacu sa dvojicu Su-22. Jedno z líbyjských lietadiel vystrelilo na Tomcaty raketu, tá však minula cieľ. Piloti F-14 opätovali streľbu a pomocou rakiet AIM-9L zostrelili oba nepriateľské Suchoje. Celý vzdušný súboj trval len 45 sekúnd.[8]

Vojna v Perzskom záliveupraviť | upraviť zdroj

Od 17. januára 1991 sa americké F-14 zapojili do plnenia rôznych úloh v rámci operácie Púštna búrka (Operation Desert Storm) v Perzskom zálive. Na misie do Kuvajtu a Iraku štartovali z piatich lietadlových lodí: USS John F. Kennedy (CV 67), USS Saratoga (CV 60), USS America (CV 66), USS Ranger (CV 61) a USS Theodore Roosevelt (CVN 71). V čase, keď začínala operácia Púštna búrka, boli F-14 jedinými americkými stíhačkami v aktívnej službe, ktoré mali za sebou skutočné vzdušné súboje s potvrdenými zostrelmi nepriateľských lietadiel. Paradoxne však počas vojny v Perzskom zálive vykonávali prevažne hliadkovacie lety. Vybavené zariadením TARPS (Tactical Airborne Reconnaissance Pod) boli Tomcaty vysielané taktiež na prieskumné misie, počas ktorých vyhľadávali iracké mobilné raketové systémy Scud. Keďže hlavnú rolu pri potláčaní irackého letectva zohrali stíhačky F-15C, pripísali si F-14 len jediný zostrel vzdušného cieľa. Išlo o vrtuľník Mil Mi-8, ktorý bol zničený strelou AIM-9 Sidewinder. K tomuto zostrelu došlo 6. februára 1991 a išlo o posledné vzdušné víťazstvo Tomcatov v službách US Navy.[9] Počas celej leteckej kampane stratilo americké námorníctvo len jeden stroj F-14A+, ktorý bol 21. januára 1991 zostrelený irackým protivzdušným systémom S-75 Dvina. Obaja piloti sa stihli katapultovať, ale len jedného z nich americké špeciálne jednotky zachránili. Druhého zajala iracká armáda a bol väznený až do konca vojny.[10]

Vojna v Kosoveupraviť | upraviť zdroj

Do ozbrojeného konfliktu v Kosove, ktorý prebiehal medzi silami Juhoslovanskej zväzovej republiky a povstaleckou skupinou kosovských Albáncov známou ako Kosovská oslobodzovacia armáda (UÇK), sa zapojila v roku 1999 aj Severoatlantická aliancia (NATO). Bombardovacia kampaň NATO trvala od 24. marca do 11. júna 1999 a angažovali sa v nej hlavne vzdušné sily USA. Tomcaty vzlietali z lietadlovej lode USS Theodore Roosevelt a zhodili celkovo 350 laserom navádzaných bômb. Stroje F-14 spolu so stíhačkami F/A-18 zničili alebo poškodili 477 taktických cieľov a 88 pevných cieľov.

Operácia Trvalá sloboda (Operation Enduring Freedom)upraviť | upraviť zdroj

Dňa 7. októbra 2002 vzlietli americké F-14 (z lietadlovej lode USS Enterprises) a stíhačky F/A-18 (z lietadlovej lode USS Carl Vinson) na prvú bombardovaciu misiu v Afganistane. Hlavnými cieľmi boli teroristické základne, zbrane a vozidlá, výcvikové tábory a vojenské jednotky Tálibánu.[11]

Operácia Iracká sloboda (Operation Iraqi Freedom)upraviť | upraviť zdroj

Na rozdiel od operácie Púštna búrka, kde sa Tomcaty zapojili do bojových akcií minimálne, bolo pôsobenie F-14 v kampani Iracká sloboda, ktorá prebiehala v Iraku o 12 rokov neskôr, oveľa masívnejšie. 52 stíhačiek F-14D sa okrem lokalizovania irackých oddielov a systémov protivzdušnej obrany zapájali výrazne viac do útokov na pozemné ciele. Popri Super Hornetoch, ktoré sa zúčastnili bojových akcií prvýkrát, ničili nepriateľské pozemné ciele 900 kg bombami JDAM (GBU-31).[12]

Variantyupraviť | upraviť zdroj

F-14A

Počiatočná produkčná séria, vyrábaná od roku 1972. Lietadlá v tejto verzii boli vybavené rádiolokátorom AWG-9 a motormi TF30.

F-14B

Označenie lietadiel F-14A, ktorých modernizácia začala v marci 1987. Stroje, ktoré boli spočiatku nazvané F-14A Plus (alebo F-14A+), získali v rámci modernizácie nové motory GE F110-GE400 a nový radarový výstražný systém ALR-67. Dňa 1. mája 1991 boli tieto lietadlá premenované na F-14B a navyše bolo pod týmto označením vyrobených 38 nových stíhačiek.

F-14D

Modernizácia lietadiel F-14A, ktoré neboli zmodernizované na úroveň F-14B. Táto verzia dostala taktiež spoľahlivé motory GE F110-GE400, novú digitálnu avioniku so "skleneným kokpitom" a radar AWG-9 bol nahradený modernejším AN/APG-71. Navyše bolo vyrobených 37 nových strojov v tomto štandarde.

Používateliaupraviť | upraviť zdroj

Iránsky Tomcat F-14A

Súčasní používateliaupraviť | upraviť zdroj

Irán Irán

Bývalí používateliaupraviť | upraviť zdroj

USA Spojené štáty

United States Navy

Špecifikácie (F-14D)upraviť | upraviť zdroj

F-14A

Technické údajeupraviť | upraviť zdroj

  • Posádka: 2
  • Dĺžka: 19,1 m
  • Rozpätie:
    • roztiahnuté: 19,55 m
    • stiahnuté: 11,58 m
  • Výška: 4,88 m
  • Nosná plocha : 54,5 m²
  • Hmotnosť (prázdny): 19 838 kg
  • Vzletová hmotnosť: 27 700 kg
  • Maximálna vzletová hmotnosť: 33 720 kg
  • Pohonná jednotka: 2 × dvojprúdový motor General Electric F110-GE-400 s prídavným spaľovaním
    • Suchý ťah: 2× 73.9 kN
    • Ťah s forsážou: 2× 123.7 kN

Výkonyupraviť | upraviť zdroj

  • Maximálna rýchlosť: 2 485 km/h vo vysokej letovej hladine
  • Bojový dolet: 926 km
  • Preletový dolet: 2 960 km s 3 prídavnými palivovými nádržami
  • Dostup: 15 200 m
  • Stúpavost: 229 m/s
  • Plošné zaťaženie: 468,7 kg/m²
  • Ťah/Hmotnosť: 0,88

Výzbrojupraviť | upraviť zdroj

Referencieupraviť | upraviť zdroj

Pozri ajupraviť | upraviť zdroj

Zdroj:
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Zdroj: Wikipedia.org - čítajte viac o Grumman F-14 Tomcat

Úmrtí v roce 2022
Úmrtí v roce 2023
Číňané
Časová osa ruské invaze na Ukrajinu
Časová osa ruské invaze na Ukrajinu (2022)
Čeština
Černá Hora
Česká Wikipedie
Členské státy NATO
Ču Jou-sung
Říše Čching
Říše Ming
Šiveluč
Židovská legie
Židovská národní rada
1. květen
1. prosinec
10. listopad
11. červenec
11. duben
1303
14. říjen
14. duben
1418
15. říjen
1584
1585
1673
1674
17. duben
18. červen
1862
1884
1898
19. duben
1901
1912
1913
1922
1923
1942
1963
1969
1972
1973
1977
1977 v letectví
1980–1989
1981 v letectví
1982 v letectví
1983 v letectví
1986 v letectví
1988
1990 v letectví
1992
1998
1999
1999 v letectví
2. duben
20. duben
2000
2001
2003
2006 v letectví
2008
2021
21. duben
22. duben
23. duben
238
24. duben
24. listopad
26. duben
27. březen
28. březen
28. duben
4. duben
5. květen
Aaron Spelling
Abel Posse
Achdut ha-avoda
AGM-65 Maverick
AGM-88 HARM
AgustaWestland
Ahmad Jamal
Airbus
Airbus A320
Alija
Angélique du Coudray
Anglie
Antonov
Apple II
Ariane 5
Aun Schan Su Ťij
Autorita (knihovnictví)
Autoritní kontrola
Avionika
Azovstal
B61
BAE Systems
Bagdád
Balbinus
Bar Giora
Ben Ferencz
Berijev
Bettie Page
Bibliografie
Bitevní letoun
Bitva o Madagaskar
Bitva o Mariupol
Bitva u Puebly
Blériot XI
Boca Chica (Texas)
Boeing
Boeing F/A-18E/F Super Hornet
Boeing X-32
Bohuslav Korejs
Bolševici
Bombardier
Brazílie
Bristol
Bzenecká lípa
Callisto
Charkov
Chu Čeng-jen
Clarence Johnson
Commons:Featured pictures/cs
Convair F2Y Sea Dart
Craig Breen
Dana Němcová
DARPA
Dassault Aviation
David Ben Gurion
Dayton
Deklarace nezávislosti Státu Izrael
Dodavatel
Doněcké akademické oblastní činoherní divadlo
Donald Trump
Douglas F3D Skyknight
Douglas F4D Skyray
Drak letadla
Druhá světová válka
Dvoumotorový proudový letoun
Dvouproudový motor
Dynastie Jižní Ming
EADS
Ekonomické důsledky ruské invaze na Ukrajinu (2022)
Elena Pampulovová
El kondor pada
Embraer
Emilia Galotti
Emmanuel Macron
Encyklopedie
Etnologie
Europa (měsíc)
Evropa
Evropská kosmická agentura
Evropská unie
F-117 Nighthawk
F-19
Fairchild A-10 Thunderbolt II
Finsko
First-person shooter
Fly-by-wire
Francie
Francouzská intervence v Mexiku
Galileovy měsíce
Ganymedes (měsíc)
GBU-10 Paveway II
Gemeinsame Normdatei
General Dynamics
General Dynamics F-16 Fighting Falcon
General Electric F404
Gotthold Ephraim Lessing
Grumman
Grumman F-11 Tiger
Grumman F-14 Tomcat
Grumman F-9 Cougar
Guy Lafleur
Ha-Šomer
Hagana
Hamburk
Histadrut
Hlavní strana
Hnutí Svoboda (Slovinsko)
Hospodářský růst
Husitství
IAI Kfir
Ignacio Zaragoza
Iljušin
Infračervené záření
Ingenuity
International Standard Book Number
Invaze Spojených států amerických do Panamy
Irák
Irkutsk
Istanbulská univerzita
Izrael
Jacques Gaillot
Jakovlev
Jakov Milatović
Jana Lorencová
Janez Janša
Jan Kostrhun
Japonsko
Jeruzalém
Jicchak Ben Cvi
Josep Fusté
Jupiter (planeta)
Jupiter Icy Moons Explorer
Kaligrafie
Kamčatka
Kanada
Kansas
Kategorie:Čas
Kategorie:Články podle témat
Kategorie:Život
Kategorie:Dorozumívání
Kategorie:Geografie
Kategorie:Historie
Kategorie:Hlavní kategorie
Kategorie:Informace
Kategorie:Kultura
Kategorie:Lidé
Kategorie:Matematika
Kategorie:Příroda
Kategorie:Politika
Kategorie:Právo
Kategorie:Rekordy
Kategorie:Seznamy
Kategorie:Společnost
Kategorie:Sport
Kategorie:Technika
Kategorie:Umění
Kategorie:Věda
Kategorie:Vojenství
Kategorie:Vzdělávání
Kategorie:Zdravotnictví
Kidd Jordan
Klaus Schulze
Knihovna Kongresu
Komsomolsk na Amuru
Konstruktér
Korporacija IRKUT
Kostnický koncil
Kuo-c’-ťien
Kyjev
Letadlo
Letecký motor
Letecký výrobce
Letectvo Spojených států amerických
Library of Congress Classification
Library of Congress Control Number
Library of Congress Control Number?oldid=120292479
Lockheed C-130 Hercules
Lockheed Corporation
Lockheed F-117 Nighthawk
Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor
Lockheed Martin F-35 Lightning II
Lockheed YF-12
Louis Blériot
LTV A-7 Corsair II
Múte Bourup Egede
Madagaskar
Mahulena Čejková
Maia Sanduová
Mamlúci
Manuel Estiarte
Mapaj
MARC
Mariupol
Marxismus
Mary Quantová
MBB Lampyridae
McDonnell Douglas
McDonnell Douglas F-15E Strike Eagle
McDonnell Douglas F-15 Eagle
McDonnell Douglas F/A-18 Hornet
McDonnell F-4 Phantom II
McDonnell F2H Banshee
McDonnell F3H Demon
Meda Mládková
Mezinárodní měnový fond
Mikojan-Gurevič
Milo Đukanović
Mittelbau-Dora
Moldavsko
Mongolové
Montréal
Mwai Kibaki
Myanmar
Nápověda:Úvod
Nápověda:Úvod pro nováčky
Nápověda:Obsah
Národní knihovna České republiky
Národní knihovna Izraele
Národní liga pro demokracii
Německo
Nadace Wikimedia
Nagoja
Nanking
National Archives and Records Administration
Nellisova letecká základna
Nellis AFB
Nevada
Newton
Nigel Lawson
Northrop
Northrop/McDonnell Douglas YF-23
Northrop B-2 Spirit
Northrop F-20 Tigershark
Northrop F-5
Northrop YF-17
North American FJ-2/-3 Fury
North American FJ-4 Fury
Nukleárie
Nula
Ohio
Operace Spojenecká síla
Otto Lilienthal
Padělek
Palestina v osmanském období
Pandemie covidu-19
Pandemie covidu-19 v Česku
Pavol Mešťan
Pečeť
Perseverance
Petrohrad
Po'alej Cijon
Počítač
Podněstří
Poltava
Portál:Aktuality
Portál:Doprava
Portál:Ekonomie
Portál:Geografie
Portál:Historie
Portál:Informační věda a knihovnictví
Portál:Kultura
Portál:Letectví
Portál:Letectvo Spojených států amerických
Portál:Lidé
Portál:Náboženství
Portál:Obsah
Portál:Příroda
Portál:Sport
Pratt & Whitney Canada
Pravda (noviny)
Prezident Černé Hory
Prezident Izraele
Property:P244
Proudový motor
Pumovnice
Pupienus
Q184491
Q184491#identifiers
Q184491#identifiers|Editovat na Wikidatech
Q936518#identifiers
Q936518#identifiers|Editovat na Wikidatech
Rádiové vlny
Radim Uzel
Robert Fico
Robert Golob
Robert Kaliňák
Rodné jméno
Ruská invaze na Ukrajinu
Ruská invaze na Ukrajinu (2022)
Ruské impérium
Rusko
Sýrie
S-125 Něva
Saab
Scud
Seattle
Sergio Gori
Severoatlantická aliance
Seznam prezidentů Spojených států amerických
Sibiř
Sionismus
Sjednocená letecká korporace
Slovenska demokratska stranka
Slovensko
Slovinsko
Software
Sopečná erupce
Soubor:A321 final assembly (9351765668).jpg
Soubor:American Flag F-117 Nighthawks.jpg
Soubor:Apple-II.jpg
Soubor:Bettie Page-2.jpg
Soubor:F-117A GBU-28.JPEG
Soubor:F-117 Canopy (shot down over Serbia 1999, Museum of Aviation, Belgrade).jpg
Soubor:F-117 Nighthawk Front.jpg
Soubor:Flag of Koryakia.svg
Soubor:Flag of Mars.svg
Soubor:Lockheed F-117.ogv
Soubor:Lockheed F-117A cockpit at the National Museum of the United States Air Force, Dayton, Ohio, USA.jpg
Soubor:Lockheed F-117A Nighthawk.svg
Soubor:Manel Estiarte (Diada de Sant Jordi 2009).jpg
Soubor:Narodni Divadlo, Estates Theater, Prague - 8638.jpg
Soubor:Persimmon and Three Yellow Tangerines.jpg
Soubor:Wiki letter w.svg
Soubor:Yitzhak Ben-Zvi.jpg
SpaceX
SpaceX South Texas launch site
Speciální:Kategorie
Speciální:Nové stránky
Speciální:Statistika
Speciální:Zdroje knih/80-7236-333-6
Speciální:Zdroje knih/9781472801180
Spojené království
Spojené státy americké
Spojovník
Srbské letectvo a protivzdušná obrana
Stíhací letoun
St. Louis
Starship (SpaceX)
Starship Test Flight
Stavovské divadlo
Stealth
Suchoj
Světová ekonomika
Třída T 47
Texas
Thales Group
Tiskař
Tonopah (Nevada)
Toronto
Toulouse
Tupolev
Turecko
Ukrajina
US Air Force
Válka v Afghánistánu (2001–2021)
Válka v Iráku
Válka v Jugoslávii
Válka v Kosovu
Válka v Zálivu
V-2
Vertikální integrace
Vichistická Francie
Viktor Zvjahincev
Vláda Černé Hory
Vladimir Kara-Murza
Vladlen Tatarskij
Vlajka Korjackého autonomního okruhu
Vlajka Spojených států amerických
Vlasta Prachatická
Vojenská junta
Vojenský převrat v Myanmaru 2021
Volby do Knesetu 1949
Volby prezidenta Francie 2022
Vought F-8 Crusader
Vratislav Effenberger
Vzdušný prostor
Washington, D.C.
Wesley Clark
Wichita
Wiki
Wikicitáty:Hlavní strana
Wikidata
Wikidata:Hlavní strana
Wikiknihy:Hlavní strana
Wikimedia Česká republika
Wikimedia Commons
Wikipedie:Údržba
Wikipedie:Časté chyby
Wikipedie:Často kladené otázky
Wikipedie:Článek týdne
Wikipedie:Článek týdne/2022
Wikipedie:Článek týdne/2023
Wikipedie:Autorské právo#Publikování cizích autorských děl
Wikipedie:Citování Wikipedie
Wikipedie:Dobré články
Wikipedie:Dobré články#Portály
Wikipedie:Kontakt
Wikipedie:Nejlepší články
Wikipedie:Obrázek týdne
Wikipedie:Obrázek týdne/2022
Wikipedie:Obrázek týdne/2023
Wikipedie:Ověřitelnost
Wikipedie:Pahýl
Wikipedie:Požadované články
Wikipedie:Pod lípou
Wikipedie:Portál Wikipedie
Wikipedie:Potřebuji pomoc
Wikipedie:Průvodce
Wikipedie:Seznam jazyků Wikipedie
Wikipedie:Velvyslanectví
Wikipedie:Vybraná výročí dne/duben
Wikipedie:Vybraná výročí dne/květen
Wikipedie:WikiProjekt Kvalita/Články k rozšíření
Wikipedie:WikiProjekt Překlad/Rady
Wikipedie:Zajímavosti
Wikipedie:Zajímavosti/2022
Wikipedie:Zajímavosti/2023
Wikipedie:Zdroje informací
Wikislovník:Hlavní strana
Wikiverzita:Hlavní strana
Wikizdroje:Hlavní strana
Wikizprávy:Hlavní strana
Wolfenstein 3D
Zálet
Zatčení
Zdeněk Fiala
Zdeněk Ziegler




Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.

Your browser doesn’t support the object tag.

www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk