A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Karel Miroslav Kuttelwascher | |
český stíhač | |
Narodenie | 23. september 1916 Svatý Kříž, Rakúsko-Uhorsko (dnes Česko) |
---|---|
Úmrtie | 17. august 1959 (42 rokov) Truro, Spojené kráľovstvo |
Odkazy | |
Commons | Karel Kuttelwascher |
Karel Miroslav Kuttelwascher, prezývaný Kut (* 23. september 1916, Svatý Kříž (dnes časť Havlíčkovho Brodu), Rakúsko-Uhorsko (dnes Česko) – † 17. august 1959, Truro, Spojené kráľovstvo) bol český stíhač - letecké eso britského kráľovského letectva v druhej svetovej vojne. Bol najúspešnejším českým pilotom RAF.
Životopis
Mladosť
Karel Kuttelwascher sa narodil v dedine Svatý Kříž. V roku 1934 vstúpil do česko-slovenského letectva, kde absolventa pilotnej školy priradili k 32. stíhacej letke v Hradci Králové. Po nemeckej okupácii Česka utiekol do Poľska, odkiaľ ešte pred začiatkom vojny pokračoval v ceste s ďalšími pilotmi do Francúzska, kde sa malo formovať české letectvo v emigrácii (niektorí piloti ako napríklad Josef František však zostali v Poľsku).
Vo Francúzsku
Po príchode do Francúzska prijali pilotov len do Cudzineckej légie a až po vypuknutí druhej svetovej vojny Kuttelwaschera s ďalšími letcami preškolili na lietanie na lietadlách francúzskeho letectva. Po nemeckom vpáde do Francúzska ho 17. mája 1940 pridelili k francúzskej squadrone GC III/3, ktorá používala lietadlá Morane Saulnier MS.406 a neskôr Dewoitine D.520. Nevie sa presne, koľko víťazstiev v bojoch s pilotmi Luftwaffe dosiahol. Nekompletné francúzske archívne materiály neuvádzajú ani jeden úspech, ale Kuttelwascher hovoril o niekoľkých, spravidla o šiestich zostreloch. Najpravdepodobnejším je jeden individuálny zostrel a dva spoločné. Po porážke Francúzska opustil služby francúzskeho letectva a 1. júla sa na lodi dostal do Spojeného kráľovstva.
V Británii
3. októbra 1940 bol pridelený k 1. stíhacej peruti s hodnosťou Sergeant. Peruť sa v tom čase premiestila z južného Anglicka a tak Kuttelwascher do bojov bitky o Britániu výraznejšie nezasiahol. V decembri sa peruť presunula do Northoltu a lietala na bojové misie nad severným Francúzskom. Prvý oficiálne uznaný zostrel dosiahol 8. apríla 1941. Zničil nemecké stíhacie lietadlo Messerschmitt Bf 109. Počas nasledujúcich dvoch mesiacov zostrelil ďalšie dve lietadlá. V roku 1942 sa v Anglicku oženil. Bol tiež povýšený do hodnosti Flight Lieutenant.
12. februára 1942 sa 1. peruť podieľala na útoku na nemecké torpédoborce v Lamanšskom prielive v rámci operácie Channel Dash. Potom prešla na nový typ leteckých operácií – nočné útoky nad Francúzskom. Tieto lety sprevádzali jednotlivé lietadlá s cieľom zničiť nemecké bombardéry nad ich územím. Vďaka tomu, že lietadlá neboli vybavené radarom a mohlo sa teda lietať len za jasných mesačných nocí, jednalo o veľmi nebezpečné misie, vyžadujúce dobrú navigáciu aj zrak pilotov. Kuttelwascher lietal s lietadlom Hawker Hurricane Mk IIc s označením JX-E, ktorý bol vybavený prídavnými nádržami, dovoľujúcimi let trvajúci až tri a pol hodiny. Rýchlo sa ukázal ako najlepší nočný stíhač perute. Prvé lietadlo Junkers Ju 88 zostrelil 1. apríla 1942. V noci zo 4. na 5. mája počas jediného letu zničil tri bombardéry Heinkel He 111. V priebehu troch mesiacov zostrelil 15 lietadiel a 5 poškodil (z celkového počtu 21 zostrelených nepriateľských lietadiel celou peruťou).
8. júla 1942 bol Kuttelwascher pridelený k 23. stíhacej peruti, ktorá lietala s dvojmotorovými viacúčelovými lietadlami De Havilland Mosquito nočnej misie. Tu sa však už v boji s nepriateľom nestretol. V októbri ho odvolali a pridelili na štábnu prácu v Inšpektoráte československého letectva v Londýne. V júni 1943 bol vyslaný na polročnú misiu do USA. Po návrate bol prevelený k nebojovej 32. Maintenance Unit, kde slúžil až do konca vojny.
Karel Kuttelwascher má počas vojny potvrdených 18 zostrelov – najväčší počet medzi česko-slovenskými pilotmi, hoci najčastejšie sa uvádza rovných dvadsať (dve lietadlá vo Francúzsku v roku 1940). Je považovaný aj za najlepšieho nočného prepadového pilota RAF a šiesteho najúspešnejšieho nočného stíhača (väčšina ostatných pilotov lietala s lietadlami vybavenými radarom). Päťkrát bol vyznamenaný Československým vojnovým krížom (1939), obdržal aj vyznamenanie Distinguished Flying Cross so stuhou a francúzsky vojnový kríž – Croix de guerre.
Po roku 1945
Po skončení vojny sa Kuttelwascher vrátil v auguste 1945 do Česko-Slovenska, ale po februárovom prevrate emigroval späť do Spojeného kráľovstva, kde lietal ako civilný pilot pre British European Airways.
Karel Kuttelwascher zomrel 17. augusta 1959 na zlyhanie srdca počas dovolenky v Cornwalle. Jeho hrob sa nachádza v Uxbridge pri Londýne. 8. mája 2000 bol in memoriam povýšený do hodnosti brigádny generál.
Iné projekty
- Commons ponúka multimediálne súbory na tému Karel Kuttelwascher
Zdroj
Tento článok je čiastočný alebo úplný preklad článku Karel Kuttelwascher na českej Wikipédii.
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antropológia
Aplikované vedy
Bibliometria
Dejiny vedy
Encyklopédie
Filozofia vedy
Forenzné vedy
Humanitné vedy
Knižničná veda
Kryogenika
Kryptológia
Kulturológia
Literárna veda
Medzidisciplinárne oblasti
Metódy kvantitatívnej analýzy
Metavedy
Metodika
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk