Portál:Letectvo/ďalšie vybrané osobnosti - Biblioteka.sk

Panta Rhei Doprava Zadarmo
...
...


A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9

Portál:Letectvo/ďalšie vybrané osobnosti
 ...
Vybraná osobnosť/1

Alberto Santos-Dumont (* 20. júl 1873, Palmira, Brazílske cisárstvo – † 23. júl 1932, Guarujá, Brazília) bol významný brazílsky letecký priekopník a konštruktér. Zostrojil prvú naozaj ovládateľnú vzducholoď na svete. 12. novembra 1906 uskutočnil prvý overený let lietadla ťažšieho ako vzduch v Európe. Narodil sa a zomrel v Brazílii, prakticky všetky svoje konštrukcie však zrealizoval vo Francúzsku. Je po ňom pomenovaný kráter Santos-Dumont na privrátenej strane Mesiaca. Jeho meno nesie tiež letisko Aeroporto Santos Dumont v Rio de Janeiro.

Alberto Santos-Dumont sa narodil v brazílskej Palmire, časti dnes pomenovanej po ňom Santos Dumont. Bol najmladším synom kávového plantážnika francúzskeho pôvodu inžiniera Henriqua Dumonta, ktorý zbohatol zavádzaním mechanizácie do pestovania kávovníka. Jeho brazílska matka mala rodné meno de Santos. Alberto navštevoval školu v São Paule, neskôr podľa želania otca banskú školu v Ouro Preto. Javil však záujem najmä o strojárstvo a mechaniku. Hovoril, že v dvanástich rokoch riadil lokomotívu na otcovej kávovej plantáži.

Vybraná osobnosť/2

Louis Blériot (* 1. júl 1872, Cambrai, Francúzsko – † 1. august 1936, Paríž, Francúzsko) bol francúzsky vynálezca a letecký konštruktér. Uskutočnil prvý let cez kanál La Manche v lietadle ťažšom ako vzduch.

Narodil sa v Cambrai vyštudoval inžinierstvo na École Centrale Paris. Záujem o letectvo predviedol v roku 1900, keď postavil svoju vlastnú ornitoptéru, typ lietadla z raných čias letectva, ktoré napodobňovalo vtákov mávaním krídel.

Blériot a jeho spoločník Gabriel Voisin založili továreň na vývoj a výrobu lietadiel Blériot-Voisin Company. V rokoch 1903 – 1906 spoločnosť vyvinula niekoľko typov lietadiel.

Po rokoch, počas ktorých sa zdokonaľoval v umení pilotáže, sa Blériot rozhodol pokúsiť získať cenu tisíc libier, ktorú ponúkal londýnsky denník Daily Mail za úspešný prelet kanálu La Manche. 25. júla 1909 preletel 22 míľ (35 km) z Les Barraques (blízko Calais) do Doveru na svojom lietadle Blériot XI. Let trval 40 minút.

V nasledujúcich rokoch sa z Blériota stal úspešný podnikateľ, ktorý vo svojej firme Société Pour Aviation et ses Derives (známejšej pod akronymom SPAD) vyrobil tisíce lietadiel nasadených štátmi Trojdohody do bojov v 1. svetovej vojne.

Vybraná osobnosť/3

Ján Režňák (* 14. apríl 1919, Jablonica, Česko-Slovensko – † 19. september 2007, Martin, Slovensko) bol slovenský stíhací pilot a letecké eso počas druhej svetovej vojny. Dvakrát bol nasadený na východnom fronte proti Sovietskemu zväzu, pričom sa stal najúspešnejším stíhacím pilotom Slovenských vzdušných zbraní a zároveň najúspešnejším slovenským pilotom v druhej svetovej vojne. Oficiálne mu bolo priznaných 32 zostrelov nepriateľských lietadiel.

Ján Režňák sa narodil 14. apríla 1919 v Jablonici (dnes v okrese Senica) v rodine stolára. Po skončení meštianskej školy sa na dvojročnej pokračovacej škole vyučil za elektrotechnika a na prax nastúpil do Spoločnosti majiteľov hospodárskych strojov v Bratislave. Už v tom čase prejavoval záujem o letectvo a začal dochádzať na letisko Vajnory pri Bratislave do Slovenského aeroklubu. Tu od 21. apríla do 13. augusta 1938 absolvoval základný pilotný výcvik v rámci brannej akcie „1000 nových pilotov“. V školení pokračoval od 20. augusta 1938, po narukovaní do Česko-slovenskej armády, v pilotnej škole u Leteckého pluku 3 „Generála-letca M. R. Štefánika“ na letisku v Spišskej Novej Vsi.

Po vzniku Slovenského štátu, v marci 1939, prešiel tento pluk do podriadenosti Slovenskej armády. Výcvik úspešne ukončil 19. apríla 1939 a potom nasledoval stíhací výcvik v Piešťanoch, ktorý tiež úspešne absolvoval 30. novembra 1939. Ihneď bol povýšený do hodnosti slobodníka a v decembri 1939 pridelený k stíhacej letke 13, ktorá bola dislokovaná na letisku v Piešťanoch, kde Režňák v tom čase lietal s dvojplošníkmi Avia B.534 a Avia Bk.534. Dňa 30. mája 1940 bol povýšený na desiatnika a 1. októbra toho istého roku na čatníka.

Vybraná osobnosť/4

James Harold Doolittle (* 14. december 1896, Alameda, Kalifornia, USA – † 27. september 1993, Pebble Beach, Kalifornia) bol americký vojenský generál a priekopník letectva, ktorý sa počas druhej svetovej vojny vyznamenal svojím odvážnym náletom na Tokio.

„Jimmy“, ako ho prezývali, sa narodil v Alamede (Kalifornia) 14. decembra 1896. Už počas jeho štúdia na univerzite v Kalifornii Spojené Štáty vstúpili do prvej svetovej vojny, prihlásil sa ako kadet letectva v armádnom signálnom zbore (nastúpil sem v októbri 1917), prešiel tréningom na škole vojenského letectva. Neskôr slúžil ako inštruktor streľby a vedúci letov. Jeho prvou povinnosťou bola služba v 104. letke na „Kelly Field“ v Texase neskôr v 90. letke pri pohraničnom hliadkovaní v „Eagle Pass“. 24. decembra 1917 sa Doolittle oženil s Josephine E. Danielsovou.

Dňa 1. júla 1920 dostal riadne poverenie a bol povýšený do hodnosti nadporučíka. Potom začal študovať na škole leteckej mechaniky a rovnako absolvoval viaceré kurzy leteckého inžinierstva. V septembri 1922 uskutočnil prvý z mnohých priekopníckych letov, ktoré mu získali mnoho významných leteckých ocenení aj medzinárodnú povesť.

Vybraná osobnosť/5

Otto Smik, DFC (* 20. január 1922, Bordžomi, Gruzínsko – † 28. november 1944, neďaleko Zwolle, Holandsko) bol česko-slovenský stíhací pilot a letecké eso počas druhej svetovej vojny. Mal slovenský a židovský pôvod. Stal sa najúspešnejším slovenským stíhačom v službách Britského kráľovského letectva, resp. bojujúcim na strane Spojencov. Oficiálne mu bolo priznaných 11 zostrelov nepriateľských lietadiel. Zahynul pri útoku na železničnú stanicu v Zwolle.

Otto Smik sa narodil a prvých dvanásť rokov prežil v gruzínskom kúpeľnom meste Bordžomi. Jeho otec Rudolf, ktorý pochádzal z Tisovca, tu padol do zajatia počas prvej svetovej vojny. Oženil sa s dcérou cárskeho dôstojníka židovského pôvodu. Návrat do Česko-Slovenska s rodinou mu bol umožnený až v roku 1934.

Otto už od detstva prejavoval záujem o letectvo. V roku 1937, ako študent obchodnej školy, nastúpil na plachtársky kurz (Masarykova letecká liga v Bratislave), kedy absolvoval prvé krátke lety v nízkych výškach. V lete roku 1939 začal lety na Straníku pri Žiline, kde kurz pravdepodobne aj úspešne dokončil. Napriek svojmu ekonomickému vzdelaniu prijal pôvodne miesto na letisku vo Vajnoroch. Po rozpade Česko-Slovenska a vypuknutí druhej svetovej vojny sa rozhodol pripojiť k zahraničnému odboju.

Vybraná osobnosť/6

Eugene Burton Ely (* 21. október 1886, Davenport, Iowa, USA – † 19. október 1911, Macon, Georgia) bol americký priekopník letectva. Ako prvý uskutočnil štart a pristatie z paluby lode.

Narodil sa vo Williamsburgu v Iowe a vyrastal v Davenporte. Navštevoval Iowa State University, štúdium ukončil v roku 1904. Potom sa presťahoval do San Francisca v Kalifornii, kde začal pracovať najprv v oblasti predaja automobilov.

V roku 1910 odišiel do Portlandu v Ohiu, kde pracoval ako obchodný zástupca firmy, ktorú založil E. Henry Wemme. V tom čase Henry Wemme zakúpil jeden z prvých štvorvalcových dvojplošníkov Curtiss D od Glenna Curtissa a získal výhradné právo na predaj týchto strojov pre oblasť severozápadného pacifického pobrežia.

Wemme však nemal s lietadlami žiadne skúsenosti, nikdy neletel a ani nevedel lietať a tak ponúkol lietanie s Curtissom Elymu, ktorý si myslel, že lietanie je rovnako jednoduché ako riadenie automobilu. Ely však onedlho s lietadlom havaroval, ale pretože za túto udalosť niesol zodpovednosť, vrak od Wemmeho odkúpil.

Vybraná osobnosť/7

Andrej Nikolajevič Tupolev (rus. Андрей Николаевич Туполев; * 29. októberjul./10. novembergreg. 1888, Pustomazovo, Ruské impérium – † 23. december 1972, Moskva, Sovietsky zväz) bol pôvodne ruský a neskôr sovietsky letecký konštruktér.

Narodil sa v obci Pustomazovo blízko mesta Kimry v Tverskom okrese. Študoval na gymnáziu v meste Tver, kde zmaturoval v roku 1908. Následne pokračoval v štúdiu na Cárskej Moskovskej technickej škole a Inštitúte železničného inžinierstva. Od roku 1909 zároveň študoval aerodynamiku pod vedením ruského pioniera letectva N.J. Žukovského a účastnil sa na stavbe vtedy najväčšieho aerodynamického tunela na svete v aerodynamickom laboratóriu technickej školy.

V roku 1911 bol obvinený z účasti na revolučných udalostiach a zatknutý. Bol však prepustený na podmienku, že zostane v Pustomazove a školu smel navštevovať až od roku 1914. Štúdium dokončil v roku 1918 po obhájení práce o vývoji hydroplánov, získal titul inžinier-mechanik. V roku 1920 bola Cárska Moskovská technická škola premenovaná na Moskovskú vysokú technickú školu a Tupolev tu vyučoval základy aerodynamických výpočtov.

Vybraná osobnosť/8

Amelia Mary Earhartová (* 24. júl 1897, Atchison, Kansas, USA – nezvestná od 2. júla 1937, Tichý oceán) bola americká pilotka, ktorá v roku 1928 ako prvá žena preletela Atlantický oceán. Pri pokuse uskutočniť let okolo sveta v roku 1937 záhadne zmizla nad Tichým oceánom.

Bola dcérou Edwina a Amy Earhartových. Narodila sa v dome svojich starých rodičov v kansaskom meste Atchison. Jej starým otcom z matkinej strany bol Alfred Otis. V lietadle prvýkrát sedela v roku 1920. O rok neskôr absolvovala lekcie lietania a kúpila si vlastné lietadlo, dvojplošník Kinner Airster. V roku 1922 vytvorila neoficiálny rekord; ako prvá žena letela vo výške približne 4 250 metrov. V roku 1923 dostala ako šestnásta žena pilotnú licenciu od Medzinárodnej leteckej federácie (FAI).

Dňa 18. júna 1928 ako prvá žena preletela v lietadle Fokker F.VIIb/3m Atlantický oceán (z Trepassey Harbor v Newfoundlande do Burry Port vo Walese), ale len ako spolucestujúca. V roku 1930 prekonala ďalší rekord; ako prvá žena letela rýchlosťou približne 290 km/h.

Vybraná osobnosť/9

Otto Lilienthal (* 23. máj 1848, Anklam, Nemecký spolok – † 10. august 1896, Berlín, Nemecké cisárstvo) bol významný nemecký priekopník letectva. Postavil veľké množstvo klzákov, ktoré na rozdiel od prác jeho predchodcov boli plne ovládateľné. Taktiež zostrojil (samozrejme pre účely leteckých pokusov) bezpečný ľahký trubkový parný kotol, ktorý mu zabezpečil dostatok financií a priestor pre pokusy s modelmi lietadiel a klzákmi. Spôsobom ovládania svojich klzákov sa stal otcom závesného lietania. Do svojej smrti na následky zranenia po páde klzáku vykonal okolo 2000 letov.

Otto Lilienthal sa narodil v roku 1848 v Anklame (Meklenbursko-Predpomoransko) synovi tkáča Gustáva Lilienthala. Otec však vo veku 36 rokov zomrel a rodina ostala bez prostriedkov. Matka však vďaka krásnemu hlasu rodinu uživila. Zhodou náhod sa dostala do drážďanskej a neskôr aj do berlínskej opery. Po finančnom zabezpečení sa rodina vrátila do Anklamu, kde si matka otvorila módny salón.

Otto spolu s bratom Gustavom žili v dobe plnej technických noviniek, a obaja sa rozhodli pre štúdium na technických školách. Otto po ukončení priemyslovej školy v Postupime nastúpil v roku 1867 na priemyslovú akadémiu. Počas prvých prázdnin spolu s Gustávom postavili druhý model stroja ťažšieho ako vzduch (prvý vznikol už pred nástupom na akadémiu).

Vybraná osobnosť/10

James Stephen Fossett (* 22. apríl 1944, Jackson, Tennessee, USA – † 3. september 2007, Sierra Nevada, Kalifornia) bol americký podnikateľ, letec, námorník a dobrodruh. Stal sa držiteľom niekoľkých desiatok svetových rekordov ako pilot, námorník alebo diaľkový plavec.

3. septembra 2007 sa stratil pri lete nad púšťou v štáte Nevada bez toho, aby niekto zachytil núdzový signál. Neúspešne po ňom pátrali stovky dobrovoľníkov, armáda a lietadlá Civil Air Patrol. Jeho manželka podala 26. novembra 2007 žiadosť, aby bol Fossett vyhlásený za mŕtveho. Tejto žiadosti chicagsky súd vyhovel a 15. februára 2008 vyhlásil Fossetta oficiálne za mŕtveho.

Detstvo prežil v Kalifornii, kde sa jeho rodina presťahovala z Tennessee a v dobrodružstve začínal ako horolezec. V mladosti, ako člen organizácie Boy Scouts of America, splnil podmienky prestížneho skautského ocenenia „Eagle Scout“, orlí skaut. Bol členom Svetového skautského výboru WOSM, World Organisation of Scout Movement. V roku 1966 získal na Stanfordovej univerzita titul BA a roku 1968 na Washington University v St. Louis titul MBA. Po skončení štúdií pracoval niekoľko rokov pre viaceré finančné spoločnosti. Po 15 rokoch sa osamostatnil a jeho sprostredkovateľské spoločnosti Marathon Securities a Lakota Trading (1980) mu zarobili veľký majetok.

Vybraná osobnosť/11

Brigádny generál Charles Elwood Yeager (* 13. február 1923, Myra, Západná Virgínia, USA – † 7. december 2020, Los Angeles, Kalifornia) bol dôstojník Vojenského letectva Spojených štátov, letecké eso a skúšobný pilot, ktorý v októbri 1947 ako prvý pilot v dejinách prekonal rýchlosť zvuku pri vodorovnom lete. Mnohými je označovaný za jedného z najvýznamnejších pilotov všetkých čias.

Narodil sa 13. februára 1923 v Myre v Západnej Virgínii vo farmárskej rodine Alberta Hala Yeagera (1896 – 1963) a Susie Mae Yeagerovej (rodenej Sizemoreovej; 1898 – 1987). Keď mal päť rokov, rodina sa presťahovala do Hamlinu, tiež v Západnej Virgínii. Yeager mal dvoch bratov, Roya a Hala, Jr., a dve sestry, Doris Ann (ktorú vo veku jedného roka nešťastnou náhodou zabil štvorročný Roy pri hre so strelnou zbraňou) a Pansy Lee. Mladý Charles navštevoval strednú školu v Hamline, kde hrával basketbal a futbal, pričom najlepšie známky mal z geometrie a strojopisu. Strednú školu ukončil v júni 1941.

Svoju kariéru začal počas druhej svetovej vojny ako vojak Armády Spojených štátov, pričom v roku 1941 bol pridelený k armádnym vzdušným silám. Pred januárom 1942 nesedel v lietadle a keď ho jeho technický dôstojník pozval na skúšobný let po údržbe lietadla AT-11, rozprával, že mu počas letu prišlo veľmi zle: „Po tom, ako som sa celý pozvracal, som si povedal: ‚Yeager, urobil si veľkú chybu‘“.

Vybraná osobnosť/12

Charles Augustus Lindbergh, ml. (* 4. február 1902, Detroit, Michigan, USA – † 26. august 1974, Kipahulu, Havaj), známy tiež ako Lucky Lindy alebo Osamelý orol, bol americký pilot, známy predovšetkým prvým sólovým preletom Atlantického oceánu v roku 1927 na lietadle Ryan NYP, ktoré pomenoval Spirit of St. Louis. Neskôr sa angažoval na strane izolacionistov, ktorí odmietali vstup USA do druhej svetovej vojny.

Lindbergh sa narodil v Detroite v štáte Michigan ako syn švédskych prisťahovalcov. Vyrastal v Little Falls v Minnesote. Jeho otec bol právnik a neskôr kongresman (bojujúci proti vstupu USA do Prvej svetovej vojny), jeho matka bola učiteľka chémie. Od mladosti prejavoval záujem o techniku a stroje, najmä lietadlá. V roku 1922 po ukončení štúdia strojného inžinierstva sa pripojil k výcviku pilotov a mechanikov v spoločnosti Nebraska Aircraft. Kúpil si tiež svoje prvé vlastné lietadlo - Curtiss JN4 z prebytočných zásob armády po Prvej svetovej vojne, a začal sa s ním venovať vtedy populárnemu kaskadérstvu.

Vybraná osobnosť/13

Hirojoši Nišizawa (jap. 西澤 広義Nišizawa Hirojoši; * 27. januára 1920, Ogawa, Japonské cisárstvo – † 26. október 1944, Mindoro, Filipíny) bol japonský námorný pilot a letecké eso Japonského cisárskeho námorného letectva počas druhej svetovej vojny.

Presné údaje o počte jeho vzdušných víťazstiev je dnes ťažké určiť. Najúspešnejším japonským stíhacím pilotom v druhej svetovej vojne bol pravdepodobne Tecuzó Iwamoto alebo Hirojoši Nišizawa. Údaje, ktoré zhromažďoval Nišizawov veliteľ Okamoto, hovoria o 87 zostreloch, Nišizawa písal v liste rodičom o 147 zostreloch a americký výskumný výbor odhaduje počet zničených lietadiel na 190. Väčšina zdrojov hovorí o 87 vzdušných víťazstvách.

Hirojoši Nišizawa sa narodil 27. januára 1920 v malej horskej dedinke Ogawa v prefektúre Nagano ako piaty syn riaditeľa miestneho pivovaru na sake. Po úspešnom ukončení štúdia pracoval v textilnej továrni. Raz si cestou z práce všimol farebný plagát, ktorý lákal dobrovoľníkov k vstupu do japonského letectva. Napriek tomu, že Nišizawa nebol nijako zdatný muž, bol v júni 1936 prijatý a stal sa jedným zo študentov 7. Otsu.

Vybraná osobnosť/14

Glenn Luther Martin (* 17. január 1886, Macksburg, Iowa, USA5. december 1955, Baltimore, Maryland) bol americký obchodník a pilot.

Glenn Martin získal v kalifornskej Santa Ane v roku 1908 obchodné zastúpenie automobiliek Ford a Maxwell. Fascinovaný lietadlom bratov Wrightovcov sa rozhodol postaviť si lietadlo vlastné. Prvý stroj zničil hneď pri prvom pokuse, ale nevzdával sa.

Na druhý vzlet použil lietadlo s konštrukciou z bambusu, ktoré postavil so svojimi automechanikmi. Išlo o kópiu stroja Glenna Curtissa, s motorom Ford s výkonom 15 koní. O rok neskôr s lietadlom prvýkrát úspešne vzlietol - let trval 12 sekúnd a vystúpal pri ňom do výšky 30 metrov. Glenn Martin sa tak zapísal do histórie ako prvý človek, ktorý letel s lietadlom tak ďaleko a tak vysoko. Neskôr držal aj rekord v dĺžke letu nad vodnou hladinou s dĺžkou 66 míľ.

Vybraná osobnosť/15

Ivan Nikitovič Kožedub (ukr. Іван Микитович КожедубIvan Mykytovyč Kožedub; rus. Иван Никитович Кожедуб; * 8. jún 1920, Obražijevka, Ukrajinská SSR – † 8. august 1991, Moskva, Sovietsky zväz) bol sovietsky stíhací pilot ukrajinského pôvodu, letecké eso a najúspešnejší spojenecký stíhací pilot druhej svetovej vojny (62 potvrdených zostrelov). Bol trojnásobným Hrdinom Sovietskeho zväzu (2x 1944, 1945) a od roku 1985 bol maršalom letectva.

Narodil sa v rodine ukrajinského roľníka 8. júna 1920 v dedine Obražijevka v Černigovskej gubernii na území vtedajšej Ukrajinskej SSR. Neskôr študoval na strednom chemicko-technologickom učilišti. Navštevoval miestny aeroklub v meste Šostka. V roku 1940 nastúpil do armády. Absolvoval Čugujevskú leteckú školu a neskôr v nej slúžil ako letecký inštruktor. Po vpáde nacistických vojsk bol spolu s leteckou školou evakuovaný do strednej Ázie. V tejto funkcii lietal na cvičných strojoch U-2 a I-16.

Na front sa mu podarilo dostať až po viacerých žiadostiach. V novembri 1942 bol nakoniec prevelený k 240. stíhaciemu leteckému pluku a 26. marca 1943 sa prvýkrát zúčastnil v rámci Voronežského frontu vzdušných bojov s nepriateľom. Pri tomto lete však po jeho stroji La-5 spustila paľbu vlastná protilietadlová obrana a len s problémami sa mu podarilo vrátiť na základňu (podľa iných zdrojov ho napadol nemecký Messerschmitt Bf 110).

Vybraná osobnosť/16

Gerhard Fieseler (* 15. apríl 1896, Glesch, Nemecké cisárstvo – † 1. september 1987, Kassel, Západné Nemecko) bol nemecký stíhací pilot, letecké eso v prvej svetovej vojne, majster sveta v leteckej akrobacii, konštruktér a výrobca lietadiel.

Fieseler sa narodil v meste Glesch (dnes časť mesta Bergheim) v Severnom Porýni-Vestfálsku ako syn tlačiara Augusta Fieselera a Kathariny Fieselerovej z Koblenzu. Od svojich šiestich rokov pomáhal v otcovej tlačiarni v Bonne. V mladosti sa vďaka záujmu o techniku venoval stavbe modelov lietadiel.

Na začiatku prvej svetovej vojny vstúpil dobrovoľne k Fliegerabteilung v Berlíne-Johannisthale. Vďaka nedostatku pilotov a vtedajšiemu nariadeniu sa zaradil do leteckého výcviku. Po nehode, ktorá sa stala pri výcviku sa ťažko zranil a z nemocnice ho prepustili až vo februári 1916, potom pôsobil ako pozorovací pilot. V októbri 1916 Fieselera pridelili k Fliegerabteilung 243 a neskôr bol prevelený k Fliegerabteilung 43. Nasledovalo preškolenie na jednomiestne lietadla a v máji 1917 presun na macedónsky front k Jaste 25, kde dosiahol Fieseler 20. augusta 1917 svoje prvé víťazstvo vo vzdušnom súboji. Južne od obce Prilip zostrelil nepriateľský Nieuport 17; do konca vojny pridal ešte 18 ďalších víťazstiev. Bol vyznamenaný Zlatým záslužným krížom a Železným krížom 1914 druhej a prvej triedy.

Vybraná osobnosť/17

Group Captain Sir Douglas Robert Steuart Bader, CBE, DSO & Bar, DFC & Bar, DL, FRAeS (* 21. február 1910, St John's Wood, Londýn, Spojené kráľovstvo – † 5. september 1982, Chiswick, Londýn) bol britský stíhací pilot.

Preslávil sa počas druhej svetovej vojny ako stíhacie eso RAF. Zostrelil 20 nepriateľských lietadiel ďalšie 4 zostrelil v spolupráci; 6 pravdepodobných zostrelov a jeden pravdepodobný spoločný zostrel. Okrem toho v boji poškodil 11 nepriateľských lietadiel.

V Spojenom kráľovstve sa tešil veľkej obľube. V roku 2002 bol napríklad zvolený 47. najväčším Britom histórie – prispel aj mimoriadny osobný príbeh, lebo Bader prišiel pri havárii roku 1931 o obidve nohy a ako prvý známy takto postihnutý vojenský pilot sa vrátil k aktívnej službe. Podobným prípadom bol napr. sovietsky letec A. M. Maresiev.

Na začiatku vojny slúžil v 19. peruti, neskôr bol menovaný do funkcie veliteľa 222. perute RAF. Od 24. marca do 9. augusta 1941, Bader absolvoval nad Francúzskom 62 bojových misií typu „sweep“. 9. augusta 1941, bol na svojom stroji Supermarine Spitfire Mk VA so sériovým číslom W3185 a označením D-B v priebehu letu nad Nemcami okupovaným sektorom Francúzska v oblasti Abbeville resp. Wissan.

Vybraná osobnosť/18

Antoine Marie Jean-Baptiste Roger, comte de Saint-Exupéry, známy len ako Antoine de Saint-Exupéry (* 29. jún 1900, Lyon, Francúzsko – † 31. júl 1944, Stredozemné more, neďaleko Marseille) bol francúzsky spisovateľ, letec, často tiež považovaný za filozofa. Medzi jeho najznámejšie diela patria Zem ľudí, Citadela alebo Malý princ.

Gróf Jean de Saint-Exupéry (1863 – 1904), bol inšpektorom poisťovne v Lyone, kde sa zoznámil s Marie de Fonscolombe (1875 – 1972). Vzali sa v roku 1896. Po narodení dvoch dcér sa im v Lyone 29. júna 1900 narodil syn Antoine. O dva roky neskôr mu pribudol brat Francois. Krátko pred narodením tretej dcéry Gabrielle Jean de Saint-Exupéry, Antoinov otec, náhle zomrel na mozgovú porážku.

Matka sa snažila, aby deti mali šťastné detstvo, preto trávili časť roka na zámku jej rodičov, časť u jej pratety na zámku Saint-Maurice-de-Remens. Rozľahlý park tunajšieho zámku sa vryl všetkým deťom hlboko do pamäti, na šťastné chvíle tu prežité spomínal Antoine celý život. Mal veľmi rád svoju matku, po celý život mu bola útočiskom. V rodine mu hovorili „Kráľ Slniečko“, pre jeho modré oči a blonďavé vlasy.

Rodina sa roku 1909 odsťahovala do Mansu k starému otcovi de Fonscolombe, kde Antoine nastúpil s bratom do jezuitskej internátnej školy. Už v detstve písal Antoine básne, zaoberal sa aj „vynaliezaním“ a obdivoval pilotov lietajúcich na prvých prototypoch lietadiel.

Vybraná osobnosť/19 Zdroj:
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.






Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.

Your browser doesn’t support the object tag.

www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk