A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Tomuto článku alebo sekcii chýbajú odkazy na spoľahlivé zdroje, môže preto obsahovať informácie, ktoré je potrebné ešte overiť. Pomôžte Wikipédii a doplňte do článku citácie, odkazy na spoľahlivé zdroje. |
Su-47 Berkut | |
![]() | |
Typ | experimentálne lietadlo |
---|---|
Výrobca | AOOT OKB P. O. Suchoja |
Prvý let | 25. septembra 1997 |
Charakter | skúšobný |
Suchoj SU - 47 Berkut (rusky Беркут - orol skalný, v kóde NATO "Firkin") je ruská experimentálna stíhačka piatej generácie s negatívnou geometriou krídel, vektorovaným ťahom motorov a niektorými prvkami „neviditeľnej“ technológie stealth. V dobe svojho vývoja bol označovaný ako S-32 alebo S-37. Jeho konštrukcia vychádza z rady Suchoj Su-27 a využíva množstvo moderných prvkov. Stíhačka má moderný radar, ktorý je schopný zistiť protivníka na vzdialenosť niekoľko sto kilometrov a supermodernú výzbroj, ktorá umožňuje vedenie boja na veľké vzdialenosti. K jej prednostiam patria vynikajúce manévrovacie schopnosti, ktoré umožňujú vyhnúť sa navádzaným raketám.
Vznik a vývoj
Su-47 Berkut mala vzniknúť s cieľom nahradiť vtedajšie ruské lodné stíhačky aby nezaostávali za USA. Úlohu vytvoriť novú generáciu stíhačiek dostali firmy MIG (za úspech s MiG-29) a Suchoj. Projekt nakoniec získala firma Suchoj a bol označený ako S-22. Počas projektu sa zistilo, že opačné krídla by mohli zvýšiť manévrovateľnosť a znížiť pádovú rýchlosť. Medzitým prebiehali zmeny aj na Su-27. S-22 mala mať len jeden motor, no po analýze sa zistilo, že stíhačka by bola aj napriek tomu príliš ťažká na to aby vzlietla – projekt bol nakoniec zastavený. Medzi tým vzniklo Su-27K, ale len ako dočasné riešenie. Po čase sa opäť začalo pracovať na S-22, projekt však prešiel významnými zmenami: lietadlo malo mať 2 motory, malo byť väčšie, pribudla kabína ktorá mala pri havárii na vode udržať pilota nažive a názov sa zmenil na S-32. Prvý let mal byť niekedy v 90. rokoch. Jeden zo zásadných problémov bol karbón ako materiál krídiel: na zostrelenie lietadla by stačila jedna guľka. Pre nedostatok financií vznikol len jeden zjednodušený prototyp (pôvodne mali byť 3). Nakoniec sa projekt podarilo dokončiť, S-37 sa zmenilo na Su-47 Berkut, no lietadlo sa nikdy nedostalo do plnej služby.
Technické údaje

- Posádka: 1
- Dĺžka: 22,6 m
- Rozpätie: 16,7 m
- Výška: 6,4 m
- Nosná plocha: 62 m²
- Vzletová hmotnosť: 34 000 kg
- Typ motoru: 2× Al-37FU, resp. 2× AL-41F
- Max. rýchlosť vo veľkej výške: 2 500 km/h
- Max. rýchlosť v prízemnej výške: 1 400 km/h
- Dostup: 18 000 m
- Dolet (bez doplňovania paliva počas letu): 3 300 km
- Max. preťaženie: 9g
Výzbroj
- rakety krátkeho doletu R-73
- rakety stredného doletu R-77M RVV-AE
- rakety typu KS-172, Ch-31,Ch-35 alebo Ch-41.
- 30mm kanón GŠ-301
- lietadlo má údajne aj klamné ciele, ktoré fungujú proti všetkým typom rakiet
Iné projekty
Commons ponúka multimediálne súbory na tému Suchoj Su-47
Externé odkazy
- Suchoj Su-47 - video Archivované 2007-09-30 na Wayback Machine
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antropológia
Aplikované vedy
Bibliometria
Dejiny vedy
Encyklopédie
Filozofia vedy
Forenzné vedy
Humanitné vedy
Knižničná veda
Kryogenika
Kryptológia
Kulturológia
Literárna veda
Medzidisciplinárne oblasti
Metódy kvantitatívnej analýzy
Metavedy
Metodika
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk