A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Tatra T1 | |
![]() Historická električka Tatra T1 v Prahe | |
Výrobné údaje | |
---|---|
Typ | T1 |
Výrobca | Tatra Smíchov |
Prototyp(y) | 1951 |
Rok výroby | 1952 – 1958 |
Počet vyrobených kusov | 287 |
Modernizácia v rokoch | 1966 – 1972 |
Počet modernizovaných kusov | 33 |
Technické údaje | |
Dĺžka (bez spriahadiel) | 13 300 mm |
Šírka | 2 400 mm |
Výška | 3 050 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 16 600 kg |
Max. rýchlosť | 60 km/h |
Rozchod | 1 000 mm 1 435 mm |
Obsaditeľnosť | |
Miest na sedenie | 26 |
Miest na státie | 69 |
Motory a elektrická výzbroj | |
Motor | TM 22 |
Výkon | 4×40 kW |
Elektrická výzbroj | odporová TR32 |
Napájacie napätie | 600 V DC |
![]() |
Tatra T1 (pôvodným pravopisom TI) je typ najstaršej česko-slovenskej električky koncepcie PCC. Bol vyrábaný v 50. rokoch minulého storočia podnikmi Tatra Smíchov a ČKD Stalingrad. Vo výrobe bol nahradený modernejším typom Tatra T2, v pravidelnej prevádzke bol do 80. rokov 20. storočia.
Konštrukcia
T1 je motorový električkový vozeň odvodený z americkej koncepcie PCC, teda jednosmerný jednočlánkový štvornápravový vozeň s dvoma dvojnápravovými podvozkami a podlahou v jednej úrovni.[1][2] Na pravej strane vozovej skrine má troje skladacie elektricky poháňané dvere. Usporiadanie vozňa predpokladalo usmernený pohyb cestujúcich, teda nástup prednými dverami a výstup strednými alebo zadnými dverami. Miesta na sedenie tvorili pozdĺžne koženkové lavice pod oknami, len ostravské vozne mali koženkové sedačky v priečnom usporiadaní.
Električka bola štandardne vybavená tyčovým zberačom prúdu, ktorý bol v 60. rokoch nahradený pantografom (v Prahe bol skúšaný pantograf „poľského“ vzoru s jednotyčovou základňou), a elektrickou výzbrojou typu TR32 s odporovou reguláciou pomocou zrýchľovača.[2] Napájacie napätie pre výzbroj činilo 600 V jednosmerných; štandardná prevádzka je s normálnou polaritou (+ v troleje, − v koľajach), podľa požiadaviek dopravných podnikov možno vozy upraviť aj na obrátenú polaritu (Brno, Ostrava, Košice).
Vozne boli čiastočne vybavené prednými, zadnými či na oboch čelách zásuvkami mnohočlenného riadenia starého typu. Z čelného pohľadu ľavá zásuvka mala cca 32 kontaktov a slúžila na prenos informácií. Pravá zásuvka mala 4 kontakty a slúžila „len“ na vyrovnanie nulových potenciálov. V Prahe boli pomerne krátku dobu prevádzkované na l. 15 vo dvojiciach; v Ostrave boli takto prevádzkované (na l. 3) až do konca ich prevádzky.
Na čele mala električka T1 len jeden svetlomet (dvoma svetlomety boli z výroby vybavované až T3) a bola trochu užšia ako neskoršie typy. Tým bola pravdepodobne motivovaná prezývka žehlička.[3]
Pretože boli v prevádzke ešte v 80. rokoch, celý čas bol na čele umiestnený tzv. symbol vlády pracujúcich.
Prototypy
Po niekoľkých rokoch konštrukčných prác boli v roku 1951 vyrobené dva prototypy električiek T1. Prvý z nich začal jazdiť v Prahe 22. novembra 1951 s evidenčným číslom 5001.[4] Druhý vozeň (ev. č. 5002) bol (po skúškach) spoločne s prvým nasadený do bežnej prevádzky o rok neskôr.
Vozeň ev. č. 5001 bol vyradený v roku 1976 a po zrekonštruovaní do pôvodného stavu bol zaradený do pražského Múzea MHD. Druhý prototyp bol vyradený až s poslednými vozňami tohto typu v Prahe (25. januára 1983), zostal odstavený, o dva roky neskôr bol prevezený do vozovne Střešovice. Po oprave mal byť určený pre komerčné jazdy, renovácia sa ale uskutočnila až v novom tisícročí, novo zrekonštruovaný vozeň bol predstavený v roku 2005.
Dodavky
Súčasný štát | Mesto | Stránka | Typ | Roky dodávok | Počet vozidiel | Evidenčné čísla pri dodaní |
---|---|---|---|---|---|---|
![]() |
Most – Litvínov | stránka | T1 | 1957 – 1958 | 34 | 201–234 |
Olomouc | stránka | T1 | 1957 – 1958 | 10 | 101–110 | |
Ostrava | stránka | T1 | 1955 – 1957 | 44 | 501–544 | |
Plzeň | stránka | T1 | 1955 – 1957 | 33 | 101–133 | |
Praha | stránka | T1 | 1951 – 1956 | 133 | 5001–5133 | |
![]() |
Varšava | stránka | T1 | 1955 | 2 | 501, 502 |
![]() |
Rostov nad Donom | stránka | T1 | 1957 | 20 | 301–320 |
![]() |
Košice | stránka | T1 | 1956 – 1958 | 11 | 201–211 |
Pražské vozy ev. č. 5036, 5050 a 5053 boli zničené už 7. 1. 1958 pri veľkom požiari ústredných dielní v Rustonce.
V roku 1966 bolo v Prahe 15 vozov T1 zmodernizovaných osadením novej vozovej skrine typu T3 na podvozky pôvodného vozňa T1 a v roku 1972 ešte jeden.
V Moste–Litvínove bolo v rokoch 1968 – 1970 a 1976 zrekonštruovaných obdobným spôsobom ako v Prahe celkom 18 električiek a ich technické preukazy prevzali novo dodané skrine električiek typu T3, u niektorých vozňov boli vymenené aj elektromotory.
Posledným mestom, kde električky T1 boli v prevádzke, bol Plzeň, kde bolo ešte v 80. rokoch nasadených 16 vozňov vyradených z Prahy.[5]
Historické vozne
Pôvodná prevádzka |
Evidenčné číslo | Súčasný majiteľ | Typ | Rok výroby | Historický od roku |
Poznámky | Zdroj |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Košice | 203 | DPMK | T1 | 1957 | 1983 | v rokoch 1983 – 1997 pamätník pred vozovňou Bardejovská | [6] |
Ostrava | 528 | DPO | T1 | 1957 | 1986 | zapožičaný krúžku priateľov MHD | [7] |
Plzeň | 121 | PMDP | T1 | 1956 | 1983 | [8] | |
Praha | 5001 | DPP | T1 | 1951 | 1976 | [9] | |
5002 | T1 | 1952 | 1985 | [10] | |||
5064 | TMB | T1 | 1955 | 1978 | v rokoch 1987 – 1991 zrenovovaný v DP Praha | [11] |
Referencie
- ↑ T1 . prazsketramvaje.cz, . Dostupné online.
- ↑ a b Tramvajový motorový vůz T1 č. 528 . Dopravní podnik Ostrava a.s., . Dostupné online. (po česky)
- ↑ BEREŇ, Michael. OBRAZEM: V roce 1951 působila jako zjevení. Teď se tramvajová legenda vrátila. Pražský deník, 2019-01-06. Dostupné online . (po česky)
- ↑ Ústav pro českou literaturu AV ČR, v. v. i. | Digitalizovaný archiv časopisů | RudePravo/1951/11/22/4.png . archiv.ucl.cas.cz, . Dostupné online.
- ↑ Plzeňské tramvaje – www.plzensketramvaje.cz – Pilsner trams – tram fans website . www.plzensketramvaje.cz, . Dostupné online.
- ↑ Vůz Dopravní podnik města Ostravy #683II (Tatra T1) . Seznam-autobusu.cz, . Dostupné online.
- ↑ Vůz DP Ostrava #528 (Tatra T1) . Seznam-autobusu.cz, . Dostupné online.
- ↑ Vůz PMDP #121 (Tatra T1) . Seznam-autobusu.cz, . Dostupné online.
- ↑ Vůz DP Praha #5001 (Tatra T1) . Seznam-autobusu.cz, . Dostupné online.
- ↑ Vůz DP Praha #5002 (Tatra T1) . Seznam-autobusu.cz, . Dostupné online.
- ↑ Vůz TMB #5064 (Tatra T1) online. Seznam-autobusu.cz, cit. 2020-01-04. Dostupné online.
Iné projekty
upraviť | upraviť zdrojCommons ponúka multimediálne súbory na tému Tatra T1
Zdroj
upraviť | upraviť zdrojTento článok je čiastočný alebo úplný preklad článku Tatra T1 na českej Wikipédii.
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antropológia
Aplikované vedy
Bibliometria
Dejiny vedy
Encyklopédie
Filozofia vedy
Forenzné vedy
Humanitné vedy
Knižničná veda
Kryogenika
Kryptológia
Kulturológia
Literárna veda
Medzidisciplinárne oblasti
Metódy kvantitatívnej analýzy
Metavedy
Metodika
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk