A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Tatra T3R | |
![]() Súprava električiek Tatra T3R v Brne | |
Výrobné údaje | |
---|---|
Typ | T3R |
Výrobca | ČKD |
Rok výroby | 1996 – 1997 |
Počet vyrobených kusov | 10 |
Modernizácia v rokoch | 1995 – 1998 |
Počet modernizovaných kusov | 2 |
Technické údaje | |
Dĺžka (bez spriahadiel) | 14 000 mm |
Šírka | 2 500 mm |
Výška | 3 060 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 17 300 kg |
Max. rýchlosť | 60 km/h |
Rozchod | 1 435 mm |
Obsaditeľnosť | |
Miest na sedenie | 22 |
Miest na státie | 86 (5 os./m²) |
Motory a elektrická výzbroj | |
Motor | TE 022, TE 026 A05 |
Výkon | 4×40, 4×46,8 kW |
Elektrická výzbroj | tyristorová TV8 |
Napájacie napätie | 600 V |
![]() |
Tatra T3R je model českej električky z polovice 90. rokov 20. storočia. De facto ide o klasickú električku Tatra T3 s novým dizajnom, upraveným interiérom a novou elektrickou časťou. Výroba prebiehala v podniku ČKD Tatra na prelome rokov 1996 a 1997, celkovo bolo vyrobených 10 vozňov. Existovali aj pokusy modernizovať staršie električky T3 na typ T3R, takto vznikol jeden (prototypový) vozeň v roku 1995, druhý o tri roky neskôr. 11 električiek T3R je v prevádzke v Brne, dvanásty vozeň tohto typu jazdil v Prahe.
Dejiny
V 1. polovici 90. rokov 20. storočia začala byť situácia v českých dopravných podnikoch kritická. Nové električky boli pomerne drahé, preto sa začali staršie vozne modernizovať. Spočiatku išlo predovšetkým o dosadení novej, úspornejšej elektrickej výzbroje, časom sa prevádzkovatelia začali orientovať aj na celkovej rekonštrukcie vozňa vrátane interiéru a dizajnu. Brniansky dopravný podnik preto zadal spoločnosti ČKD Tatra kompletnú modernizáciu jedného vozňa Tatra T3. Po úspechu tejto električky na Medzinárodnom strojárskom veľtrhu v roku 1995 spoločnosť ČKD zaradila do svojho výrobného programu aj nové vozne typu T3R.[1]
Konštrukcia
Tatra T3R je jednosmerný štvornápravový motorový električkový vozeň. Kostra vozovej skrine je vyrobená z oceľových profilov a z vonkajšej strany je obložená plechmi; obe čelá vozňa (od architekta Patrika Kotase)[2] s panoramatickými sklami sú zo skleného laminátu. Podlaha vozňa sa nachádza výške 915 mm nad temenom koľajnice.[3] Interiér vozňa je prístupný tromi dverami v pravej bočnici. Ide o dvojkrídlové mimo výklopné dvere s dopytovým otváraním cestujúcimi. V salóne pre cestujúcich sa nachádzajú čalúnené sedadlá rozmiestnené systémom 1+1, kúrenie je zapustené v bočniciach, podlaha je pokrytá protišmykovou krytinou, vozne sú štandardne vybavené elektronickým informačným systémom s digitálnymi panelmi. Okná vozňa sú s výklopnou hornou časťou. Kabína vodiča je uzavretá a je vybavená ručným radičom.[4]
Brnianske električky typu T3R sú vybavené štyrmi trakčnými motormi (pre každú nápravu jeden motor) typu TE 026 A05.[4] Naopak pražský vozeň, ktorý vznikol modernizáciou električky T3, má zachované pôvodné motory typu TE 022.[5] Oba typy sa líšia napríklad vo výkone, ktorý je u TE 022 nižší. Do vozňov T3R bola nainštalovaná elektrická výzbroj typu TV8, ktorá využíva GTO tyristorov a umožňuje rekuperáciu brzdovej energie.[6] Oproti klasickým vozňom T3 majú električky T3R miesto motorgenerátora statický menič, v zadnej časti strechy sú aj umiestnené brzdové rezistory, prúd je z trolejového vedenia odoberaný polopantografom.[4] Podvozky majú dvojité pružení a mazanie okolkov.
Dodávky električiek
Na prelome rokov 1996 a 1997 bolo vyrobených 10 vozňov T3R. Všetky električky sú v prevádzke v Brne.
Súčasný štát | Mesto | Stránka | Typ | Roky dodávok | Počet vozňov | Evidenčné čísla pri dodaní |
Poznámky | Zdroj |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
![]() |
Brno | stránka | T3R | 1997 | 10 | 1659–1668 | [7] |
Dva vozne T3R vznikli modernizáciou starších električiek Tatra T3. Ich rekonštrukcia bola dokončená v rokoch 1995 a 1998.
Súčasný štát | Mesto | Stránka | Typ | Roky dodávok | Počet vozňov | Evidenčné čísla pri dodaní |
Poznámky | Zdroj |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
![]() |
Brno | stránka | T3R | 1995 | 1 | 1615 | modernizácia vozňa T3SUCS ev. č. 1615 | [7] |
Praha | stránka | T3R | 1998 | 1 | 8205 | modernizácia vozňa T3 ev. č. 6329 | [8] |
Prevádzka
Brno

Dopravní podnik města Brna zadal v polovici 90. rokov 20. storočia vzorovú, prototypovú modernizáciu jedného staršieho vozňa Tatra T3SUCS evidenčného čísla 1615 (rok výroby 1985), podnikoví ČKD Tatra v Prahe.[1] Takmer dokončený vozeň bol vystavený v septembri 1995 na brnianskom Medzinárodnom strojárskom veľtrhu.[2] Do Brna bola električka definitívne dodaná v novembri toho istého roku, pričom skúšobné jazdy bez cestujúcich začali v januári 1996.[6] Po ich ukončení slúžil ku cvičným jazdám a po odstránení najrôznejších závad bol v marci 1997 zaradený do prevádzky s cestujúcimi.[6]
Na prototyp nadviazala v Brne dodávka 10 nových vozňov T3R, ktoré ČKD vyrobilo na prelome rokov 1996 a 1997.[7] Vozne označené číslami 1659-1668 boli dodané v priebehu marca 1997 a do prevádzky zaradené približne o mesiac neskôr.[6]
V Brne sú električky T3R prevádzkované v stabilných dvojiciach (1659+1660, 1661+1662, atď.). Výnimkou je iba prototypový voz číslo 1615, ktorý jazdí sólo.[7]
Praha
V rokoch 1994 až 1998 bol v ústredných dielňach pražského dopravného podniku modernizovaný vozeň T3 evidenčného čísla 6329 (rok výroby 1964).[2] Po dokončení rekonštrukcie dostal nové číslo 8205 a v osobnom prevádzke sa prvýkrát objavil v apríli 1999.[5] V dôsledku veľkej poruchovosti ale v pravidelnej prevádzke nejazdil.[8] V roku 2005 bol definitívne odstavený a o rok neskôr zošrotovaný. Zachovaná zostala iba predná časť vozňa, ktorá je využitá ako pomníček v areáli Opravovne električiek.[8]
Druhým pražským vozňom T3R sa mala stať električka T3SU ev. č. 7005. O modernizácii tohto vozňa sa pokúšal jeho výrobca, podnik ČKD Tatra. Rekonštrukcia, ktorá prebiehala v rokoch 1996 a 1997,[2] nebola nikdy dokončená, rozostavaný skelet zostal v ČKD a v roku 2002 bol zošrotovaný.[8]
Referencie
- ↑ a b ČERNÝ, Martin, a kol. Malý atlas městské dopravy 2002. : Gradis Bohemia, 2002. ISBN 80-902791-5-5. S. 60.
- ↑ a b c d MARA, Robert. Tatra T3 1960–2000: 40 let tramvají Tatra T3. : K-Report Pavel Malkus, 2001.
- ↑ TRAMVAJ TYPU T3R . ČKD Praha, . Dostupné online. [nefunkčný odkaz
- ↑ a b c HEMZAL, Martin. Rekonstrukce tramvají T3 . Bmhd.cz, rev. 2008-07-15, . Dostupné online.
- ↑ a b FOJTÍK, Pavel; LINERT, Stanislav; PROŠEK, František. Historie městské hromadné dopravy v Praze. : Dopravní podnik hl. m. Prahy, 2005. ISBN 80-239-5013-4.
- ↑ a b c d BUTSCHEK, Alan, a kol. 100 let elektrické pouliční dráhy v Brně 1900–2000. : Vojtěch Wolf – Vydavatelství WOLF, 2000. S. 84–85.
- ↑ a b c d Bmhd.cz, . Dostupné online.
- ↑ a b c d T3R . Prazsketramvaje.cz, . Dostupné online.
Iné projekty
Commons ponúka multimediálne súbory na tému Tatra T3R
Zdroj
Tento článok je čiastočný alebo úplný preklad článku Tatra T3R na českej Wikipédii.
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antropológia
Aplikované vedy
Bibliometria
Dejiny vedy
Encyklopédie
Filozofia vedy
Forenzné vedy
Humanitné vedy
Knižničná veda
Kryogenika
Kryptológia
Kulturológia
Literárna veda
Medzidisciplinárne oblasti
Metódy kvantitatívnej analýzy
Metavedy
Metodika
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk