A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Vozidlový motor je motor určený pre priamy pohon cestných prípadne terénnych motorových vozidiel a samochodných strojov, schopný pracovať vo veľkom rozsahu otáčok a točivých momentov. [1]
História
Na začiatku sa pre pohon vozidiel používal parný stroj. Už v roku 1900 prekonal parný voz Serpolet rýchlosť 100 km.h-1. V roku 1906 vozidlo Stanley s parným pohonom prekonalo rýchlosť 200 km.h-1. Parný stroj mal dostatočný výkon, ale bol príliš ťažký a veľký. V roku 1909 bol rýchlostný rekord parných vozov prekonaný vozidlom Benz s benzínovým motorom s výkonom 200 koní (147,1 kW). Dosiahol rýchlosť 205,7 km.h-1 Odvtedy sa piestové spaľovacie motory presadili ako najvýznamnejší typ vozidlových motorov, hoci si parný stroj udržal pozíciu v pohone koľajových vozidiel ešte niekoľko desaťročí.
Vymedzenie pojmu
- V širšom zmysle je vozidlový motor akýkoľvek motor: historicky parný stroj, v súčasnosti elektromotor na pohon elektromobilov.
- V užšom zmysle, resp. v súčasnosti sa termínom vozidlový motor označuje piestový spaľovací motor určený na pohon automobilov (osobných a nákladných), autobusov a motocyklov.
Vozidlové piestové spaľovacie motory
Rozdelenie
- motocyklový motor - vozidlový motor určený pre pohon jednostopých vozidiel
- automobilový motor - vozidlový motor určený pre pohon automobilov
- traktorový motor - vozidlový motor určený pre pohon traktorov a iných druhov ťahačov
- motor pre samochodné stroje - vozidlový motor určený pre pohon samochodných strojov (napr. poľnohospodárskych a stavebných). Jeho účelom je pohon pojazdového ústrojenstva, ale aj pohom pracovných strojov a mechanizmov.
Vlastnosti
Na motory pre cestné vozidlá sú kladené nasledovné požiadavky:
- malá merná spotreba paliva, nízke emisie, malá výkonová hmotnosť
- samonosná konštrukcia skrine
- pružnosť motora, a vhodný priebeh vybraných veličín
- spoľahlivosť
- pre jednostopové vozidlá a osobné automobily sa pridáva požiadavka na nízku náročnosť na vodičove znalosti.
Motory pre osobné automobily majú efektívny výkon v rozmedzí 10 kW až 150 kW (vysoko výkonné aj viac). Väčšinou ide o štvortaktné motory zážihové aj vznetové, nepreplňované aj preplňované. Okrajovo sa používali dvojtaktné motory, napríklad u vozidiel Trabant alebo Wartburg. Niektoré automobily dodávajú vozidlá s Wankelovým motorom.
Motory pre nákladné automobily a ťahače majú výkon od 50 kW do 350 kW, niektoré aj viac ako 900 kW. V tomto prípade ide väčšinou o preplňované vznetové štvortaktné motory.
Menšie motory pre jednostopové vozidlá (motocykle) sú zážihové dvojtaktné do objemu približne 500 cm3, väčšie sú zážihové štvortaktné.
Referencie
- ↑ STN 09 0022. Spaľovacie motory. Názvoslovie piestových spaľovacích motorov. Druhy motorov. Dátum vydania 19.01.1972.
Zdroje
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antropológia
Aplikované vedy
Bibliometria
Dejiny vedy
Encyklopédie
Filozofia vedy
Forenzné vedy
Humanitné vedy
Knižničná veda
Kryogenika
Kryptológia
Kulturológia
Literárna veda
Medzidisciplinárne oblasti
Metódy kvantitatívnej analýzy
Metavedy
Metodika
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk