A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Vzdelávanie alebo edukácia je procesuálna stránka pedagogického procesu. Podrobnejšie definície znejú:
- proces cieľavedomého uvedomelého sprostredkovania a aktívneho utvárania a osvojovania si vedeckých a technických vedomostí, intelektuálnych a praktických skúseností, utváranie morálnych rysov, osobitých záujmov a postojov. Je procesom utvárania osobnosti, individualizácie spoločenského vedomia, teda súčasťou socializácie.
- proces všestrannej humanizácie a kultivácie človeka zahrňujúci procesy ako je socializácia, enkulturácia a personalizácia, kde je zahrnutý široký rozvoj človeka. Vzdelávanie je proces všestrannej humanizácie človeka, je to pretváranie a zdokonaľovanie všetkých jeho schopností, zatiaľ čo výchova vštepuje predovšetkým základné návyky, určitú citovú orientáciu a je činnosťou podstatne jednoduchšou, ktorá do vzdelania organicky vplýva.
Typy vzdelávania :
- Formálne vzdelávanie („formal learning“) vzťahujeme k inštitúciám určeným na vzdelávanie a odbornú prípravu. Vedie k udeleniu oficiálne uznávaných dokladov a nadobudnutiu kvalifikácie.
- Neformálne vzdelávanie („non-formal learning“) prebieha popri hlavných prúdoch vzdelávania a odbornej prípravy a zvyčajne nie je ukončené vydaním oficiálnych dokladov. Neformálne vzdelávanie sa môže byť umožňované na pracovisku a v rámci aktivít občianskych združení a organizácií (napr. mládežnícke organizácie, odbory a politické strany). Môže byť umožňované aj prostredníctvom organizácií, ktoré boli vytvorené na doplnenie formálnych systémov vzdelávania (napr. výtvarné, hudobné, športové krúžky, súkromné hodiny ako príprava na skúšky).
- Informálne vzdelávanie (neinštitucionálne vzdelávanie; „informal learning“) je prirodzenou súčasťou každodenného života. Na rozdiel od formálneho a neformálneho vzdelávania sa nemusí byť zámerné. Dokonca si ho vzdelávajúci sa ani nemusia uvedomovať a nemusia ani rozpoznať, ako prispieva k ich vedomostiam a zručnostiam.
Cieľ vzdelávania
Cieľom vzdelávania sa rozumie vzdelávací ideál, teda kvalita, ktorá má byť dosiahnutá. Formulovanie výchovno-vzdelávacích cieľov je považované za jednu z najdôležitejších úloh pedagóga. Formulácia súvisí so:
- spoločenskou situáciou – podmienenosť náboženská, filozofické názory, politika
- pedagogickou situáciou – je daná preferovaním určitých pedagogických názorov
Podľa toho môžu byť ciele povinné a nepovinné. Ďalej čiastkové, etapové, celkové, konkrétne. Formulácia cieľov je spájaná s pedagogickou koncepciou. S pojmom cieľ vzdelávania sa spája aj pojem obsah vzdelávania.
Formálne vzdelávanie
Formálne vzdelávanie je učenie vo vzdelávacích inštitúciách, kde sú ciele, obsah, prostriedky. Je presne definované poprípade aj legislatívne vymedzené. Formálne vzdelávanie prebieha v stanovenom čase, v určených formách, v rôznych skupinách a typoch škôl a zahŕňa v tom či onom rozsahu celú populáciu.
Obsah vzdelávania
Obsah vzdelávania je súbor vedomostí, zručností a návykov, ktoré vzdelávacia inštitúcia sprostredkuváva žiakovi a ten si ich osvojuje. S obsahom vzdelávania sa spája pojem kurikulum.
Iné projekty
- Wikicitáty ponúkajú citáty od alebo o Vzdelávanie
- Commons ponúka multimediálne súbory na tému Vzdelávanie
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Škola v spádovej oblasti
Školský informačný systém
Štúdium
Študijný plán
Analógová komunikácia
Analytická veda o výchove
Antipedagogika
Bibliopedagogika
Cvičenie (fáza vyučovania)
Daltonská škola
Defektológia
Descholarizácia
Didaktický prostriedok
Didaktika
Didaktogénia
Docilita
Doktor pedagogiky
Domáca úloha
Duchovedná pedagogika
Etnopedagogika
Experimentálna pedagogika
Filozofia výchovy
Formy vyučovania
Funkčná asymetria hemisfér
Gymnasion
Heuristický rozhovor
Humanities
Inkluzívne vzdelávanie
Interaktívna tabuľa
Jenský plán
Komeniológia
Konzultácia
Kurikulum
Lesná pedagogika
Liečebná pedagogika
Múzejná pedagogika
Mediálna výchova
Mentoring (forma spolupráce učiteľov)
Metóda pedagogiky
Montessoriovská škola
Názornina
Názornosť
Osobnosť žiaka
Pansofia
Pedagógia
Pedagogická činnosť
Pedagogická teória
Pedagogické filozofovanie
Pedagogické filozofovanie 20. storočia
Pedagogické myslenie
Pedagogické vedy
Pedagogický optimizmus
Pedagogický pesimizmus
Pedagogický proces
Pedagogický smer
Pedagogik
Pedagogika
Pedagogika v starovekých Aténach
Pedeutológia
Pegagogické vedomie pedagóga
Podnikový školiteľ
Predmet výchovy
Propedeutika
Psychoanalytická pedagogika
Ratio educationis (1777)
Rozvíjajúce vyučovanie
Seminár (kurz)
Slepá mapa
Sociálne podmienené mentálne postihnutie
Sugestopédia
Superlearning
Svetový deň učiteľov
Teória učenia
Teória výchovy
Tréning (školenie)
Učebná metóda
Učebné osnovy
Učebnica
Učenie (pedagogika)
Učenie sa
Učiteľ
Učivo
Výchova
Výchovná animácia
Všeobecná didaktika
Vedomosti
Verbalizmus
Vychovávanie
Vyučovací proces
Vyučovacia metóda
Vyučovanie
Vzdelávanie
Vzdelávanie pre ženy
Waldorfská pedagogika
Záujmový krúžok
Záverečná skúška
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk