A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
DC-1 | |
Douglas DC-1 ("City of Los Angeles") spoločnosti TWA, cca 1934 | |
Typ | prototyp dopravného lietadla |
---|---|
Výrobca | Douglas Aircraft Company |
Prvý let | 1. júla 1933 |
Zavedený | december 1933 |
Charakter | vyradený |
Hlavný používateľ | Transcontinental & Western Air |
Vyrobených | 1 |
Douglas DC-1 bol prototyp dopravného lietadla, ktoré založilo slávnu líniu lietadiel DC (Douglas Commercial).
Vývoj lietadla bol iniciovaný po nehode lietadla Fokker F.VII v roku 1931, ktorá si vyžiadala 8 obetí. Po tejto nehode americký úrad pre civilné letectvo ustanovil, že dopravné lietadlá musia mať krídla vyrobené z kovu. Spoločnosť TWA (Transcontinental and Western Air, neskôr Trans World Airlines), ktorá havarovaný Fokker prevádzkovala, zadala štyrom leteckým výrobcom prípravu projektu 3-motorového lietadla pre dvanásť cestujúcich s novými požiadavkami:
- Kovové krídla
- Zaťahovací podvozok
- Možnosť letu v prípade poruchy jedného motoru
Spoločnosť Douglas postavila do súťaže dolnoplošné 2-motorové lietadlo s kovovými krídlami pre 12 cestujúcích a dvojčlennú posádkou. Aj s dvoma motormi lietadlo prekonalo požiadavky leteckej spoločnosti. Lietadlo bolo vyrobené v jedenom prototype (na pokrytie nákladov na vývoj bolo potrebné predať 100 lietadiel).
Počas polročného testovacieho obdobia bolo uskutočnených vyše 200 skúšobných letov a lietadlo preukázalo svoju prevahu nad súčasnými dopravnými lietadlami (3-motorovými Fordami a Fokkermi), ktoré používala väčšina spoločností. Lietadlo DC-1 dokázalo preletieť zo západu USA na východ za rekordných 13 hod. a 5 minút. Spoločnosť TWA lietadlo objednala 20 lietadiel s niekoľkými úpravami. Počet cestujúcich sa zvýšil na 14 a lietadlo dostalo silnejšie motory. Modifikované lietadlo sa vyrábalo sériovo pod označením Douglas DC-2.
Prototyp DC-1 bol roku 1938 predaný španielskej spoločnosti Líneas Aéreas Postales Españolas (L.A.P.E.). V roku 1940 havaroval.
Špecifikácie (DC-1)
Technické údaje
- Posádka: 2 piloti a letová obsluha
- Kapacita: 12 cestujících
- Dĺžka: 18,28 m
- Rozpätie: 17,06 m
- Výška: 4,88 m
- Hmotnosť (prázdna): 5 033 kg
- Maximálna vzletová hmotnosť: 7 938 kg
- Pohonná jednotka: 2 × hviezdicový motor Wright Cyclone SGR-1820F, každý s výkonom 710 ks
Výkony
- Maximálna rýchlosť: 373 km/h
- Dostup: 7 010 m
Iné projekty
- Commons ponúka multimediálne súbory na tému Douglas DC-1
Externé odkazy
Zdroj
Tento článok je čiastočný alebo úplný preklad článku Douglas DC-1 na českej Wikipédii.
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Boeing 247
Boeing 307 Stratoliner
Boeing 707
Boeing 717
Boeing 727
Boeing 737
Boeing 747
Boeing 747-8
Boeing 757
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk