A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Aero A.100 | |
Typ | ľahké bombardovacie a prieskumné lietadlo |
---|---|
Výrobca | Aero |
Prvý let | 1933 |
Zavedený | 1934 |
Vyradený | ~1944 |
Charakter | vyradený |
Hlavný používateľ | Česko-Slovensko Slovensko |
Výroba | 1933 – 1938 |
Vyrobených | 44 |
Varianty | Aero Ab.101 Aero A.101 |
Aero A.100 (v niektorých zdrojoch označovaný ako A 100 alebo A-100) bol diaľkový prieskumný a bombardovací dvojplošník, skonštruovaný firmou Aero v 30. rokoch 20. storočia.
Vznik a vývoj
Prudko sa zhoršujúca medzinárodná politická situácia v tridsiatych rokoch 20. storočia donútila k modernizácii svojho leteckého parku aj československú armádu. V súlade s touto situáciou bol v roku 1932 ministerstvom národnej obrany vyhlásený tender na nový moderný diaľkový prieskumný a bombardovací stroj, tzv. „jednotného typu“, ktorý by nahradil zastarané lietadlá A.11, Š.16 a AP.32. Dokumentáciu odoslali 4 firmy: Aero, Praga, Letov a Avia, podľa nej boli na stavbu prototypov vybrané Aero A.100 a E.36 (BH.36). Keďže stroj firmy Praga nebol dokončený včas, konkurz vyhrala firma Aero.
V dobe svojho vzniku bolo Aero A.100 rýchle dvojplošné lietadlo aerodynamického tvaru. Na verejnosti bol dvojplošník po prvýkrát predvedený 10. septembra 1933 na leteckom dni v Prahe, pilotovaný firemným pilotom Vnukom. V čase svojho predstavenia na leteckej prehliadke prebiehali záverečné vojskové skúšky, trvajúce od mája 1933 do októbra 1933. Medzi hlavné problémy nového lietadla patrili vibrácie trupu a to hlavne chvostových plôch a koncov krídel. Problémy spôsobovali aj letové vlastnosti po inštalácii vojenského vybavenia. Preto vydalo ministerstvo pokyn prepracovať stroj, pričom boli prekonštruované konce krídel, chvostových plôch, bola predĺžená predná časť trupu a iné úpravy.
Prvú objednávku od ministerstva dostala firma Aero 18. októbra 1933 v počte 11 lietadiel A.100, pričom armáda ich preberala od júla do októbra 1934. Druhá objednávka v počte 33 ks bola prebraná armádou medzi januárom a májom 1935.
Operačné nasadenie
Kvôli svojej rýchlosti bol A.100 používaný hlavne na prieskumné účely a tak najčastejšie tvoril výzbroj prieskumných letiek. Prieskumná verzia mohla vo vzduchu vydržať až 5 hodín. Lietadlo v bombardovacej verzii unieslo 600 kg bômb. Pod trupom boli 4 závesníky pre bomby od 50 kg do 200 kg, pričom v trupovej bombovnici mohli byť umiestnené bomby do hmotnosti až 300 kg. Lietadlá sa zúčastnili mobilizácie v roku 1938 a slúžili na výcvik aj vo Vojenskom leteckom učilišti v Prostějove.
Typ Aero A.101, totožný s A.100, až na motor Asso, bol predaný v počte približne 50 ks do republikánskeho Španielska, kde bojoval v Španielskej občianskej vojne.
Používatelia
- Slovenské vzdušné zbrane používali po rozpade Česko-Slovenska v roku 1939 celkovo 14 kusov A.100, ktoré boli používané na výcvik pilotov.
Technické údaje
Stroj A.100 bol dvojmiestny diaľkový prieskumný a bombardovací dvojplošník zmiešanej konštrukcie s pevným podvozkom. Trup priehradovej konštrukcie bol zvarený z oceľových rúrok, na tieto konštrukcii bola upevnená tvarová karoséria s eliptickým prierezom. Prednú časť trupu kryli duralové panely a zvyšok bol potiahnutý plátnom. Krídla boli dvojnosníkové, klasickej drevenej konštrukcie, potiahnuté plátnom. Vyvážené krídelka kovovej konštrukcie a pláteným poťahom boli umiestnené len na hornom krídle. Medzikrídelné vzpery boli tvorené oceľovými rúrkami s profilovaným zákrytom. Vnútorné výstuhy krídel tvorili dvojité profilované laná, neskôr profilované drôty firmy Avia. Chvostové plochy mali kostru zvarenú z oceľových rúrok a boli potiahnuté plátnom. Podvozok s kolesami s priemerom 800 x 160 mm bol vybavený brzdami Dunlop. Ostrohu tvorila oceľová rúrka s vymeniteľnou pätkou. Pohonnou jednotkou bol vodou chladený dvanásťvalec Avia Hispano Suiza Vr-36, ktorý mal objem 36, 05 l a výkon 544 kW pri 2 100 ot./min. Motor bol vybavený reduktorom na vrtuli s prevodom 1:2. Palivo tvorila zmes benzínu a benzolu v pomere 70:30. Okovaná vrtuľa Aero mala priemer 3,95 m. V diaľkovej prieskumnej verzii bolo lietadlo vyzbrojené 4 guľometmi. Za motorom na oboch stranách trupu boli 2 synchronizované guľomety vz. 29, kalibru 7,92 mm, ovládané pilotom. Pozorovateľ ovládal dvojitý otočný guľomet vz. 30, kalibru 7,92 mm, ktorý bol inštalovaný na vysúvateľnej guľometnej lafete Šu-31, firmy Škoda. Každý guľomet mal zásobu nábojov vo ôsmich zásobníkoch po 70 ks.
- Posádka: 2
- Dĺžka: 11,08 m
- Rozpätie: 14,70 m
- Výška: 3,6 m
- Plocha krídel: 44,3 m²
- Hmotnosť prázdneho lietadla: 2 040 kg
- Vzletová hmotnosť: 3 220 kg
- Maximálna vzletová hmotnosť: 7 646 kg
- Pohonná jednotka: 1 × vodou chladený dvanásťvalec Avia Hispano Suiza Vr-36, s objemom 36,05 l a výkonom 478 kW (544 kW pri 2 100 ot./min.[chýba zdroj)
Výkony
- Maximálna rýchlosť: 260 km/h
- Cestovná rýchlosť: 230 km/h
- Dolet: 900 km
- Dostup: 6 500 m
- Stúpavosť: 4,2 m/s
- Plošné zaťaženie: 73 kg/m²
Výzbroj
- 2 × guľomet vz. 29 kalibru 7,92 mm
- dvojitý guľomet vz. 30 kalibru 7,92 mm
- Bomby: 600 kg
Zdroje
- NĚMĚČEK, Václav. Československá letadla (I) (1918-1945), III vydanie. Praha : Naše vojsko, 1983.
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Aero A.100
Aiči B7A
Aiči D1A
Aiči D3A
Aiči E13A
Aiči E16A
Arado Ar 196
Arado Ar 234
Arado Ar 96
Avia B.135
Avia B.35
Avia B.534
Avro Lancaster
Avro York
Bücker Bü 133
Bachem Ba 349
Bell P-39 Airacobra
Bell P-59 Airacomet
Bell P-63 Kingcobra
Boeing B-17 Flying Fortress
Boeing B-29 Superfortress
Boulton Paul Defiant
Brewster F2A Buffalo
Consolidated B-24 Liberator
Consolidated PBY Catalina
Curtiss P-36 Hawk
Curtiss P-40 Warhawk
Curtiss SB2C Helldiver
Curtiss SBC Helldiver
De Havilland Mosquito
De Havilland Tiger Moth
De Havilland Vampire
DFS 228
Dornier Do 17
Dornier Do 335
Douglas A-20
Douglas A-26 Invader
Douglas C-47 Skytrain
Douglas SBD Dauntless
Douglas TBD Devastator
Fairey Swordfish
Fieseler Fi 156
Focke-Achgelis Fa 223
Focke-Wulf Fw 190
Focke-Wulf Fw 200
Focke-Wulf Ta 152
Focke-Wulf Ta 154
Gloster Meteor
Grumman F4F Wildcat
Grumman F6F Hellcat
Grumman TBF Avenger
Grumman XF5F Skyrocket
Hawker Hurricane
Hawker Tempest
Hawker Typhoon
Heinkel He 111
Heinkel He 112
Heinkel He 162
Heinkel He 176
Heinkel He 177
Heinkel He 178
Henschel Hs 123
Iliušin Il-2
Iliušin Il-4
Jakovlev Jak-1
Jakovlev Jak-3
Jakovlev Jak-7
Jakovlev Jak-9
Jokosuka D4Y
Jokosuka MXY-7
Jokosuka MXY7
Junkers Ju 287
Junkers Ju 322
Junkers Ju 52
Junkers Ju 87
Junkers Ju 88
Junkers Ju 90
Kawasaki Ki-100
Kawasaki Ki-102
Kawasaki Ki-45
Kawasaki Ki-60
Kawasaki Ki-61
Lavočkin-Gorbunov-Gudkov LaGG-3
Lavočkin La-5
Lavočkin La-7
Lockheed P-38 Lightning
Messerschmitt Bf 109
Messerschmitt Bf 110
Messerschmitt Me 163
Messerschmitt Me 210
Messerschmitt Me 262
Messerschmitt Me 263
Messerschmitt Me 264
Messerschmitt Me 323
Messerschmitt Me 410
Micubiši A5M
Micubiši A6M Zero
Micubiši A7M
Micubiši Ki-67
Mikojan-Gurevič DIS
Mikojan-Gurevič MiG-1
Mikojan-Gurevič MiG-3
Nakadžima A6M2-N
Nakadžima Ki-43
Northrop P-61 Black Widow
North American B-25 Mitchell
North American P-51 Mustang
Petľakov Pe-2
Polikarpov I-15
Polikarpov I-153
Polikarpov I-16
Polikarpov Po-2
PZL P.11
Republic P-47 Thunderbolt
Rikugun Ki-93
Siebel Si 204
Suchoj Su-2
Supermarine Seafire
Supermarine Spitfire
Supermarine Type 224
Tomaševič I-110
Tupolev SB-2
Tupolev TB-3
Vickers Wellington
Vought F4U Corsair
Vought OS2U Kingfisher
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk