Aerovagon - Biblioteka.sk

Upozornenie: Prezeranie týchto stránok je určené len pre návštevníkov nad 18 rokov!
Zásady ochrany osobných údajov.
Používaním tohto webu súhlasíte s uchovávaním cookies, ktoré slúžia na poskytovanie služieb, nastavenie reklám a analýzu návštevnosti. OK, súhlasím


Panta Rhei Doprava Zadarmo
...
...


A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9

Aerovagon

Aerovagon, Aeromotovagon alebo Aerodrezina bola experimentálna konštrukcia železničného vozidla v dobách raného komunistického Ruska.[1] Mal byť určený na prepravu sovietskych vládnych činiteľov. Princíp stroja pochádza z Nemecka, z roku 1917 a po nemeckej lokomotíve Dringos z roku 1919 je ďalšou konštrukciou koľajového vozidla poháňaného leteckou vrtuľou, tj. kombinuje princípy železničného a leteckého inžinierstva. [2]

História

Konštrukcia ruského konštruktéra - samouka Valeriana Abakovského, pochádzajúceho z Lotyšska, kombinovala dráhové vozidlo, teda dráhový podvozok, na ktorom bol umiestnený letecký motor s dvojlistou tlačnou vrtuľou[2][3], ktorá udeľovala stroju dopredný pohyb, a kabína pre cestujúcich. Stroj dokázal vyvinúť rýchlosť až 140 km/h[2] čo ho v tej dobe radilo k vysokorýchlostným a mal byť určený na prevádzku na hlavných tratiach.[2]

Pri skúškach 24. júla 1921 bola vykonaná jazda z Moskvy do Tuly, ktoré sa zúčastnili aj súdruhovia z Nemecka, celkom 24 osôb.[2] Pri návrate do Moskvy však došlo k nehode pri Serpuchove, kedy sa pri vysokej rýchlosti stroj vykoľajil a zrútil sa zo svahu. [2] Pri nehode zahynulo šesť cestujúcich účastniacich sa skúšobnej jazdy: John Freeman, Oskar Heilbrich, John William Hewlett, Fiodor Sergejev, Otto Strupat a sám Abakovskij (vo veku 25 rokov).[4] Všetci boli pochovaní pri stene Kremľa v Moskve.[4][5]

Tento stroj predbehol koľajový zepelín (1929)[6], americký M-497 Black Beetle (1966)[7] a neskôr sovietsky TurboJet ER-22 (1970)[8]; všetky uvedené stroje predstavujú kombináciu železničného vozidla a leteckého motora.[1]

Referencie

  1. a b Alexey Abramov: Aerowagon . . Dostupné online. (po anglicky)
  2. a b c d e f Аэровагон инженера Абаковского . . Dostupné online. (po rusky)
  3. Технический железнодорожный словарь. Государственное транспортное железнодорожное издательство.. .
  4. a b Science and Inventions . . Dostupné online. (po anglicky)
  5. Алексей Абрамов У кремлёвской стены Moscow. Политиздат. ISBN 5-250-00071-1. (po rusky)
  6. VON HEYL, Julian. Der Schienenzeppelin von Franz Kruckenberg . 1 March 2008, . Eisenbahn/der_schienenzeppelin_von_franz_kruckenberg.shtml Dostupné online.
  7. It 's a Jet! It 's a Train! It 's M-497 . 2007-01-12, . Dostupné online.
  8. Турбореактивный вагон СВЛ (TurboJet engine SVL) . . Dostupné online. Archivované 2012-05-29 z originálu. (po rusky)
Zdroj:
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Zdroj: Wikipedia.org - čítajte viac o Aerovagon

...


Updating...x




Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.

Your browser doesn’t support the object tag.

www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk