Askøybrua - Biblioteka.sk

Upozornenie: Prezeranie týchto stránok je určené len pre návštevníkov nad 18 rokov!
Zásady ochrany osobných údajov.
Používaním tohto webu súhlasíte s uchovávaním cookies, ktoré slúžia na poskytovanie služieb, nastavenie reklám a analýzu návštevnosti. OK, súhlasím


Panta Rhei Doprava Zadarmo
...
...


A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9

Askøybrua
Askøybrua

Základné údaje
ŠtátNórsko Nórsko
MestoBergen
Premosťujefjord Byfjorden
Dopravacesta Fylkesvei 562
ProjektantAas-Jakobsen
Začiatok výstavby24. apríl 1989
Koniec výstavby1992
Otvorený12. december 1992
Súradnice60°23′46″S 5°12′51″V / 60,3961°S 5,2142°V / 60.3961; 5.2142Súradnice: 60°23′46″S 5°12′51″V / 60,3961°S 5,2142°V / 60.3961; 5.2142
Parametre
Typvisutý most
Materiáloceľ (mostovka, laná), železobetón (pylóny)
Dĺžka1 057 m[1]
Max. rozpätie850 m[1]
Šírka15,5 m[1]
Výška nad terénom62 m[1]
Výška pylónu152 m[1]
Poloha
Poloha v rámci Nórska
Poloha v rámci Nórska
Poloha v rámci Nórska
CommonsAskøybrua

Askøybrua je cestný visutý most spájajúci oblasť Kjøkkelvik v časti Bergenu Laksevåg a južnú časť ostrova Askøy v rovnomennej obci v nórskom kraji Hordaland. Je súčasťou cesty Fylkesvei 562 a premosťuje fjord Byfjorden.

Celková dĺžka mosta je 1 057 m a šírka mostovky je 15,5 m, z toho 2 jazdné pruhy majú šírku 4,36 m a šírka pruhu pre cyklistov a chodcov je 3,45 m. Celkovo má most 7 polí, hlavné sa s dĺžkou rozpätia 850 m stalo po dokončení najdlhším v krajine a bolo ním do roku 2013, kedy bol dokončený most Hardangerbrua. Výška mostovky nad hladinou fjordu je 63 m a výška hlavných pylónov je 152 m.

História

Prvé plány na výmenu tunajšieho trajektu za most boli navrhnuté už v 60. rokoch ako súčasť projektu na prepojenie Bergenu, Laksevågu, Sotry a Askøyu, v rámci ktorého bol postavený aj most Sotrabrua. V roku 1970 vznikla spoločnosť Askøybrua AS, ktorá mala zabezpečiť financie na výstavbu mosta[2], ale plánované náklady boli príliš vysoké na to, aby boli pokryté len z mýta. Kvôli tomu a nedostatku diaľnic v západnej časti Bergenu bola výstavba mosta odložená. Výstavba sa nakoniec začala 24. apríla 1989 a ukončená bola o tri roky neskôr[3]. Most bol otvorený 12. decembra 1992 a po dokončení bol jedným z najdlhších mostov v krajine. Finančné náklady na výstavbu mosta zaobstarané vyberaním poplatkov za použitie trajektu medzi rokom 1984 a dokončením mosta činili 400 mil. NOK[1].

Do 18. novembra 2006 bolo na moste vyberané mýto.

Referencie

  1. a b c d e f Askøy Bridge . Aas Jakobsen. Dostupné online. (po anglicky)
  2. FOSSEN, Anders Bjarne. Askøybroen: fra drøm til virkelighet.  : Askøybrua, 1995. ISBN 82-7128-221-2. S. 38. (po nórsky)
  3. FOSSEN, Anders Bjarne. Askøybroen: fra drøm til virkelighet.  : Askøybrua, 1995. ISBN 82-7128-221-2. S. 129. (po nórsky)

Externé odkazy

Zdroj:
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Zdroj: Wikipedia.org - čítajte viac o Askøybrua





Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.

Your browser doesn’t support the object tag.

www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk