A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
MiG-9 | |
![]() | |
Typ | stíhacie lietadlo |
---|---|
Výrobca | Kujbyševský letecký závod č. 1 Stalina |
Konštruktér | Arťom Mikojan Michail Gurevič |
Prvý let | 24. apríla 1946 |
Zavedený | 1946 |
Vyradený | 50. roky |
Charakter | vyradený |
Hlavný používateľ | ZSSR Čína |
Výroba | 1946 – 1948 |
Vyrobených | 602 |
Mikojan-Gurevič MiG-9 (rus. Микоян и Гуревич МиГ-9) bolo prvé sovietske prúdové stíhacie lietadlo, pomenované v kóde NATO ako "Fargo". Jeho vývoj začal v roku 1944, ale kvôli problémom s domácimi motormi sa oneskoril. Sovieti vďaka ukoristeným nemeckým materiálom, ktoré získali vďaka víťazstvu vo Veľkej vlasteneckej vojne, skopírovali nemecký motor BMW 003A. Prototyp s označením I-300 uskutočnil prvý let 24. apríla 1946. Lietadlo sa dostalo do výzbroje armády ZSSR na prelome rokov 1946–1947. Celkom bolo vyrobených 602 kusov.
Verzie lietadla
- I-300 – Prototyp
- MiG-9 – Sériový variant
- MiG-9 I-301 – Cvičná dvojmiestna verzia určená pre výcvik pilotov a nácvik katapultáže. Boli postavené len dva prototypy (FT-1 a FT-2)
- MiG-9 I-302 – Prototyp jednomotorového lietadla s priamym krídlom
- MiG-9FL, I-305 – Prototyp jednomotorovej verzie s motorom Ľuľka TR-1A - nikdy nevzlietla
- MiG-9FF, I-307 – Verzia s motorom RD-20F s prídavným spaľovaním
- MiG-9FR, I-308 – Modernizovaná verzia s pretlakovou kabínou, vystreľovacou sedačkou, lepšou pancierovou ochranou, hlavňovou výzbrojou presunutou do bokov trupu a novými motormi RD-21, každý s ťahom 9,81 kN
- MiG-9UTI – Cvičná dvojmiestna verzia
- MiG-9PB – Verzia s prídavnými nádržami pod krídlami
- MiG-9B – Verzia s novo navrhnutým predkom, ktorý mal zabrániť vnikaniu splodín streľby do motorov
Špecifikácie (MiG-9)

Technické údaje
- Posádka: 1
- Dĺžka: 9,83 m
- Rozpätie: 10,00 m
- Výška: 3,22 m
- Plocha krídel: 18,20 m²
- Hmotnosť prázdneho lietadla: 3 420 kg
- Vzletová hmotnosť: 4 965 kg
- Maximálna vzletová hmotnosť: 5 500 kg
- Pohonná jednotka: 2 × prúdový motor Kolesov RD-20, každý s ťahom 7,84 kN
Výkony
- Maximálna rýchlosť: 910 km/h (vo výške 4 500 m)
- Dolet: 800 km
- Dostup: 13 000 m
- Stúpavosť: 19,4 m/s
- Ťah/hmotnosť: 0,40
Výzbroj
- 1× kanón NS-37 kalibru 37 mm
- 2× kanón NS-23 kalibru 23 mm
- 400 kg bômb na vonkajších závesníkoch
Iné projekty
Commons ponúka multimediálne súbory na tému Mikojan-Gurevič MiG-9
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antropológia
Aplikované vedy
Bibliometria
Dejiny vedy
Encyklopédie
Filozofia vedy
Forenzné vedy
Humanitné vedy
Knižničná veda
Kryogenika
Kryptológia
Kulturológia
Literárna veda
Medzidisciplinárne oblasti
Metódy kvantitatívnej analýzy
Metavedy
Metodika
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk