A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Škoda 15 T | |
![]() Návrh dizajnu električky Škoda 15 T pre Prahu. | |
Výrobné údaje | |
---|---|
Typ | 15 T |
Výrobca | Škoda Transportation |
Prototyp(y) | 2009 |
Prevádzkovateľ | Dopravní podnik hl. m. Prahy Rīgas Satiksme |
Rok výroby | 2009 – dodnes |
Počet vyrobených kusov | 250 |
V prevádzke v období | 2009 – dodnes |
Technické údaje | |
Dĺžka (bez spriahadiel) | 31 400 mm (Praha) 31 600 mm (Riga – 3 články) 41 000 mm (Riga – 4 články) |
Šírka | 2 460 mm (Praha) 2 500 mm (Riga) |
Výška | 3 600 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 42 000 kg |
Max. rýchlosť | 60 km/h (Praha) 70 km/h (Riga) |
Rozchod | 1 435 mm (Praha) 1 524 mm (Riga) |
Obsaditeľnosť | |
Miest na sedenie | 56 – 61 |
Miest na státie | 149/239 – 430 |
Motory a elektrická výzbroj | |
Motor | synchrónne |
Výkon | Praha – 16×45 kW |
Elektrická výzbroj | Škoda |
Napájacie napätie | 600 V |
![]() |
Škoda 15 T (obchodný názov ForCity Alfa[1]) je električka vyvinutá plzenskou spoločnosťou Škoda Transportation pre Dopravní podnik hl. m. Prahy v rokoch 2005 – 2008.
Pri zadaní a následne aj konštrukcii vozidla boli zohľadnené skúsenosti s prevádzkou typu Škoda 14 T v pražskej sieti. Prevádzka päťčlánkovej električky s neotočnými podvozkami v Prahe mala zmiešané výsledky, predovšetkým kvôli vysokému a nerovnomernému zaťaženiu náprav na strane električky a zároveň chýbajúcim prechodniciam a veľkému podielu málo únosných tratí (predovšetkým tých na BKV paneloch) na strane koľajovej siete. Preto bolo v krátkej dobe vypísané výberové konanie na nový typ električky, ktorý by mal podvozky otočné.
Škoda 15 T má preto tri články nesené štyrmi otočnými podvozkami, z toho dvoma krajnými a dvoma Jakobsovými medzi článkami. Usporiadanie tak zvonku pripomína článkové električky Tatra KT8D5, Düwag GT8, VarioLF3, prípadne aj vozidlá linky M1 budapeštianskej podzemnej dráhy, ale konštrukčne sa od nich veľmi líši. Veľmi krátke previsy krajných článkov umožnili skonštruovať čelá električiek v plnej šírke vozidla bez toho, aby pri prejazde oblúkom vybočovala z prejazdného prierezu, podobne ako vozne KT8D5 alebo VarioLF. Do električky vedú jedny jednokrídlové dvere pre vodiča a šesť dvojkrídlových pre cestujúcich.
Referencie
Iné projekty
Commons ponúka multimediálne súbory na tému Škoda 15 T
Externé odkazy
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antropológia
Aplikované vedy
Bibliometria
Dejiny vedy
Encyklopédie
Filozofia vedy
Forenzné vedy
Humanitné vedy
Knižničná veda
Kryogenika
Kryptológia
Kulturológia
Literárna veda
Medzidisciplinárne oblasti
Metódy kvantitatívnej analýzy
Metavedy
Metodika
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk